خانه تکانی و مشکلات پوستی

0
857
405098.jpeg alt_text
405098.jpeg caption

خانه تکانی و مشکلات پوستی

سرمای هوا در فصل زمستان باعث خشک شدن پوست و آسیب پذیر بودن آن می شود. با نزدیک شدن به عید نوروز، طبق رسم همیشگی، مردم شروع به خانه تکانی می کنند. برخی افراد معمولاً پوست حساس و آسیب پذیری دارند و دچار مشکلات پوستی می شوند. اما سایر افراد در زمان خانه تکانی، به دلایلی همچون تماس با شوینده ها و گردگیری منزل، دچار مشکلات پوستی می شوند. یکی از شایع ترین علل ایجاد مشکلات پوستی در زمان خانه تکانی، استفاده از مواد شوینده ای است که حاوی ترکیبات اسیدی و شیمیایی هستند و باعث خشک شدن پوست، ملتهب شدن آن، خارش، ترک خوردگی و اگزما می شود.

پیشگیری از  بروز مشکلات پوستی در زمان خانه تکانی

به طور کلی با رعایت موارد زیر، می توان از بروز مشکلات پوستی در زمان خانه تکانی جلوگیری کرد:

  • استفاده از کرم های مرطوب کننده

این کرم ها به دلیل داشتن ویتامین A، E و آنتی اکسیدان های ضروری مورد نیاز پوست، در زمان خانه تکانی، مانع از خشکی پوست، آسیب دیدن و بروز مشکلات پوستی جلوگیری می شود.

  • استفاده از دستکش

استفاده از دستکش های پلاستیکی و نخی در زمان خانه تکانی از آسیب دیدن پوست و بروز مشکلات پوستی جلوگیری می کند. دستکش های پلاستیکی از تماس مواد شوینده با پوست جلوگیری کرده، و دستکش های نخی مانع از نشستن گرد و غبار و آلودگی روی پوست و ایجاد مشکلات پوستی می شود. اما باید توجه داشت که استفاده طولانی مدت از دستکش های پلاستیکی باعث عرق کردن دست می شود، و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را بالا می برد.

  • استفاده از کره بدن

استفاده از کره بدن، باعث برطرف شدن خشکی شدید پوست که به علت سرمای فصل زمستان و خانه تکانی ایجاد شده است، می شود، زیرا میزان تبخیر رطوبت پوست را کاهش داده و باعث آبرسانی پوست می شود.

  • نوشیدن آب فراوان

با گذشت فصل زمستان و فعالیت های بدنی در زمان خانه تکانی، بدن دچار کم آبی می شود که این موضوع باعث بروز مشکلات پوستی همچون ترک خوردن لب ها و خشکی پوست و آسیب پذیر بودن آن می شود. بنابراین باید در این زمان آب زیاد بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

  • استفاده از سرم لب

سرمای هوا در فصل زمستان و در آستانة فرا رسیدن سال نو، باعث آبریزش بینی می شود، در نتیجه به جای نفس کشیدن با بینی، از طریق دهان نفس می کشیم، این مسئله باعث خشک شدن، نازک شدن و ترک خوردن پوست لب می شود، به همین دلیل بهتر است در زمان خانه تکانی برای حفظ رطوبت لب ها و جلوگیری از ترک خوردگی آن ها، شب ها از سرم  لب استفاده کنید.

خانه تکانی و مشکلات پوستی

پیشنهاد مطالعه: خطرات مواد شوینده | عوارض بلند کردن اجسام سنگین در خانه تکانی

  • انتخاب مواد شوینده سازگار با پوست

یکی دیگر از نکات قابل توجه که باعث کاهش مشکلات پوستی در ایام خانه تکانی می شود، استفاده از مواد شوینده ای است که به دلیل استفاده قبلی از آن ها، می دانید که آیا باعث خشکی پوست شما می شوند یا نه، علاوه بر این، از مصرف مواد شوینده ی منقضی شده باید بپرهیزید، زیرا باعث آسیب بیشتر پوست و بروز اگزمای پوستی می شود.

  • خشک کردن دست ها

مرطوب بودن دست ها در زمان خانه تکانی، به دلیل شستشو و تماس زیاد با آب، باعث افزایش احتمال رشد قارچ روی پوست و بروز مشکلات پوستی می شود، بنابراین باید بعد از شستشو دست ها را خشک کنید.

  • ترکیب نکردن شوینده ها

در ایام خانه تکانی، برخی تصور می کنند که ترکیب کردن شوینده ها با هم، باعث تقویت اثر آن ها و تمیزکنندگی بیشتر می شود، در صورتی که چنین نیست و ترکیب شوینده ها کار خطرناکی است و می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی جدی شود.

  • انجام تدریجی خانه تکانی

برخی تصور می کنند که خانه تکانی کردن در یک روز کار خوبی است، اما این کار به دلیل ساییدگی پوست دست ها، باعث بروز مشکلات پوستی و وارد شدن فشار زیادی به مفاصل دست می شود.

  • تغذیه خوب

برخی به دلیل درگیر شدن با کارهای منزل در زمان خانه تکانی، به تغذیه خود اهمیت نمی دهند، که این مسئله باعث تیره شده پوست و کاهش درخشندگی آن می شود، بنابراین نباید مصرف مواد غذایی سالم را در این ایام فراموش کرد.

  • استفاده از مواد طبیعی برای خانه تکانی

به جای استفاده از شوینده های شیمیایی، می توانید موادی همچون سرکه و جوش شیرین را برای تمیز کردن سطوح به کار ببرید، این کار از بروز حساسیت ها و آسیب های پوستی ناشی از شوینده ها جلوگیری می کند.

  • استفاده از فرچه یا برس

استفاده از دست برای تمیز کردن سطوح مختلف در زمان خانه تکانی، باعث آسیب دیدن پوست دست می شود، بنابراین بهتر است از وسایلی همچون فرچه یا برس برای این کار استفاده کنید.

به طور کلی، استفاده از شوینده ها در زمان خانه تکانی، مهم ترین علت ایجاد مشکلات پوستی همچون خشکی پوست، قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش و ترک خوردگی آن است، زیرا شستشوی زیاد دست ها و تماس زیاد با شوینده، باعث از بین رفتن لایه چربی محافظ پوست می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

5/5 - (10 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید