نور درمانی چیست ؟

0
5,512
150165.jpeg alt_text
150165.jpeg caption

نور درمانی یکی از روش های  درمان پزشکی می باشد که با استفاده از در معرض قرار گرفتن با لامپ های نور فلورسانس یا سایر منابع نوری مثل نور هالوژن، نور آفتاب، دایود های ال ای دی برای درمان شرایط خاص پزشکی استفاده می شود. در حال حاضر انواع مختلفی از نوردرمانی وجود دارد که  استفاده از تکنیک مناسب با توجه به شرایط بیمار و نوع بیماری توسط پزشک انتخاب می شود.

 

موارد مورد استفاده از نور درمانی یا فوتوتراپی

 

در حال حاضر برای این اختلالات از نور درمانی استفاده می شود بیماری های پوستی بیماری های پوستی مثل اگزما ، پسوریازیس ، برص یا ویتیلیگو پوست دچار خارش علائم پوستی لنفوم تی سل با استفاده از نور درمانی معالجه می شوند درمان به روش نور درمانی شامل استفاده از نور ماورای بنفش که یک طیف از نور خورشید می باشد، است. با این روش رشد سلول‌های پوستی و التهاب  آنها کاهش می یابد.

 

 انواع مختلف نور درمانی یا فوتوتراپی

 

 انواع مختلف نور درمانی یا فوتوتراپی برای اختلالات پوستی وجود دارد از جمله:

نور ماورای بنفش با طیف وسیع 

در این روش برای درمان بیماری ها از طیف وسیع اشعه ماورای بنفش استفاده می شود

نور ماورای بنفش با طیف کم 

 

در این روش فقط از یک بخش کوچک از اشعه ماورای بنفش برای درمان بیماری پوستی استفاده می شود. این نوع درمان اشعه قوی تری را استفاده می‌کند و گزینه منتخب اغلب متخصصین پوست میباشد.

 

نوردرمانی

 

اشعه ماورا بنفش چیست؟

PUVA نشانه های مخفف اشعه ماورا بنفش است از ترکیب نور ماورای بنفش  با یک نوع خاص از ماده شیمیایی به نام پسورالن استفاده می کند. ماده شیمیایی پسورالن روی پوست مالیده می شود یا ممکن است به عنوان قرص از بیمار خواسته شود تا آن را مصرف کنند. این ماده شیمیایی در گیاهان وجود دارد و باعث می شود که پوست به نور حساس تر شود.

 

عوارض جانبی اشعه ماورا بنفش

PuVA قویتر است و عوارض جانبی بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارد. این روش معمولاً فقط زمانی استفاده می شود که سایر روش های درمانی ناموفق بوده اند. این درمان به عنوان مثال برای بیماری هایی مثل برص یا ویتیلیگو، لنفوم سلول تی پوستی و پسوریازیس در نظر گرفته میشود. آثار فتوتراپی روی اختلالات پوستی معمولاً موقت هستند. این بدین معنا است که این نوع درمان دائمی نیست و ممکن است نیاز به جلسات متعدد با وجود داشته باشد که به آن درمان نگهدارنده گفته می‌شود. هنگامی که از این روش برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود اغلب بی خطر هستند اگرچه عوارض کوتاه مدت ممکن است ایجاد شود، مثل قرمزی خشکی پوست، خارش پوست، تهوع ، فولیکولیت و تاول ، همچنین عوارض دراز مدت ممکن است وجود داشته باشد که جدیدترین آنها سرطان پوست و پیری زودرس گزارش شده است. از نوردرمانی برای درمان اختلالات خلق و خواب نیز استفاده می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید