عوارض بلند کردن اجسام سنگین در خانه تکانی

0
18,071
51860.jpeg alt_text
51860.jpeg caption

 عوارض بلند کردن جسم سنگین در خانه تکانی

به طور کلی در زمان بلند کردن هر جسمی، با هر وزنی، باید این کار را به درستی انجام دهید، زیرا بلند کردن نادرست اجسام می تواند باعث آسیب دیدن عضلات، تاندون ها، ستون فقرات و یا شکستگی شود. با نزدیک شدن به سال نو و آغاز خانه تکانی، خیلی از افراد شروع به جابجایی وسایل و تغییر دکوراسیون می کنند، وسایلی که گاهی بسیار سنگین هستند و نباید به تنهایی جابجا شوند، زیرا بلند کردن آن ها فشار زیادی به بدن وارد می کند و می تواند باعث آسیب دیدگی، بروز مشکلات جسمی و احساس درد در ناحیه کمر، گردن، بازو، شانه و مچ دست شود. 

 

شایع ترین علت بروز کمردرد و سیاتیک

 

شایع ترین علت بروز کمردرد و سیاتیک، بلند کردن اجسام سنگین است. اما اکثر افراد بدون توجه به عوارض این کار، در زمان خانه تکانی به تنهایی وسایل سنگین را جابجا می کنند. در ادامه به بیان عوارض بلند کردن اجسام سنگین در زمان خانه تکانی پرداخته شده است:

 

کشیدگی و آسیب دیدگی عضلات

 بلند کردن جسم های سنگین در زمان خانه تکانی، می تواند باعث آسیب دیدن عضلات، بافت همبند و حتی استخوان ها شود. معمولاً در زمان وزنه برداری، فیبرهای عضلانی و تاندون های ورزشکاران دچار پارگی های کوچکی می شود که خودبخود بهبود پیدا می کنند و عضلات فرد تقویت می شود. اما اگر در زمان خانه تکانی جسم سنگینی را بلند کنید، به ویژه اگر ورزشکار نیستید، فیبرهای عضلانی دچار پارگی های بزر گتری می شوند که برای بهبود به زمان زیادی نیاز دارد.

 

آسیب دیدن ستون فقرات

 در زمان بلند کردن اجسام سنگین، بازوها و پاها بیشترین فشار را تحمل می کنند، اما اگر جسمی را که بیش از حد سنگین است بلند کنید، فشار ناشی از آن ممکن است باعث آسیب دیدن ستون فقرات و بیرون زدن دیسک یا کوفتگی اعصاب شود.

 

آسیب دیدن مفاصل

 مفاصل در محل اتصال استخوان ها به هم قرار دارند، و در زمان بلند کردن اجسام سنگین، فشار زیادی را متحمل می شوند که ممکن است باعث قفل شدن آن ها و بروز آسیب های دیگر شود.

 

آسیب دیدن مچ دست

 گاهی بلند کردن اجسام سنگین در زمان خانه تکانی، ممکن است باعث گرفتگی عضلات مچ دست و یا شکستگی شود، که حتی در صورت جزئی بودن آسیب، بهبود پیدا کردن آن به زمان نیاز دارد.

 

شانه درد

 اگر در زمان خانه تکانی جسم سنگینی را روی یک شانه قرار داده و جابجا کنید، فشار وارد شده به شانه ممکن است باعث آسیب دیدن مفصل شانه و بروز شانه درد شود.

 

 

 عوارض بلند کردن اجسام سنگین در خانه تکانی

 

روش های بهبود کمر درد

بنابراین هیچ گاه جسم سنگینی را به تنهایی بلند نکنید و از ابزار مکانیکی برای جابجا کردن اجسام استفاده کنید، اما اگر ناچار به این کار شدید، برای جلوگیری از آسیب دیدگی و رگ به رگ شدن عضلات و تاندون ها، باید نزدیک جسم ایستاده، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، زانوها را خم کنید، با هر دو دست جسم را محکم بگیرید و برای بلند شدن از عضلات پاها کمک بگیرید، جسم را نزدیک بدن خود نگه دارید، کمرتان را صاف کنید و آهسته و با برداشتن قدم های کوچک جسم را جابجا کنید، توجه داشته باشید که باید در زمان بلند کردن جسم سرتان را بالا نگه دارید، تا دچار کمردرد و درد گردن نشوید.  در صورتی که به دلیل بلند کردن اجسام سنگین در زمان خانه تکانی، دچار کمردرد شدید رعایت نکات زیر به بهبود شما کمک می کند:

-استراحت کردن

-استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ورم و التهاب

-استفاده از کیسه آب گرم بعد از کمپرس سرد باعث کاهش ورم می شود.

-استفاده از داروهای مسکن همچون ایبوپروفن باعث کاهش درد کمر می شود.

-استفاده از داروهای شل کننده عضلات همچون متاکاربامول، متاکسالون و اورفنادرین باعث تسکین درد می شود.

-استفاده از کمربندهای طبی، با حمایت از کمر موجب بهبود کمردرد می شود.

-از خوابیدن به شکم بپرهیزید، زیرا باعث وارد شدن فشار به کمر و گردن می شود، خوابیدن به پهلو یا به پشت بهترین وضعیت خوابیدن است

-ماساژ دادن محل درد باعث آزاد شدن اندروفین، افزایش جریان خون و در نتیجه کاهش درد می شود

-ورزش منظم، باعث تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری آن ها می شود و میزان صدمات ناشی از بلند کردن اجسام سنگین را کاهش می دهد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

5/5 - (15 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید