خروج شیر از بینی نوزاد

0
25,018
728196.jpeg alt_text
728196.jpeg caption

 خروج شیر از بینی نوزاد

خروج شیر از بینی نوزاد ممکن است باعث نگرانی و ترس والدین شود، اما این اتفاق کاملاً طبیعی است. شیر خارج شده، ممکن است پنیرک شده یا معمولی باشد. معمولاً خروج شیر از دهان و بینی نوزاد نشان دهنده رفلاکس است که در نوزادان سالم هم روزی چند بار اتفاق میافتد، اما تقریباً بعد از 18 ماهگی برطرف میشود. گاهی هم ممکن است به دلیل رگ کردن سینه ها و خروج سریع و پرفشار شیر از سینه مادر، نوزاد قادر به بلعیدن این حجم شیر نباشد، در نتیجه مقدار اضافی آن از دهان و بینی کودک خارج شود. خروج شیر از بینی نوزاد میتواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

اختلال در مکیدن

 همانطور که ذکر شد، اگر میزان شیر خارج شده از سینه زیاد باشد، نوزاد قادر به خوردن آن نیست و برای جلوگیری از بروز خفگی، به طور طبیعی شیر اضافی از بینی نوزاد خارج میشود. برای جلوگیری از این امر میتوان با دوشیدن سینه، حجم شیر را کنترل کرد تا میزان شیر خروجی کمتر شده و نوزاد بتواند تمام آن را بخورد.

 

وضعیت هنگام شیردهی

 اگر در زمان شیردهی، نوزاد به حالت افقی باشد و یا بعد از شیردهی به شکم خوابانده شود، به شکمش فشار وارد شده و باعث خارج شدن شیر از دهان و بینی میشود، بنابراین باید نوزاد در وضعیت عمودیتر باشد و زاویه سرش با سینه، در هنگام شیردهی به گونه ای باشد که بتواند به راحتی شیر بخورد.

 

شیر خوردن زیاد

 یکی از علل دیگری که میتواند باعث خروج شیر از دهان و بینی نوزاد شود، شیرخوردن زیاد نوزاد است. پر شدن زیاد معده باعث ایجاد فشار میشود و ممکن است باعث برگشت شیر و خروج آن از بینی شود. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق، دفعات شیردهی را بیشتر کنید اما شیر کمتری به نوزاد بدهید.

 

بلعیدن هوا

گاهی گرسنگی زیاد نوزاد باعث میشود که همراه با شیر هوا را ببلعد، اگر بعد از شیر خوردن آروغ نوزاد گرفته نشود، هوایی که در حین شیر خوردن بلعیده است، ممکن است به شکم او فشار وارد کند و هنگام خروج، باعث برگشت شیر و خروج آن از دهان و بینی نوزاد شود.

 

 خروج شیر از بینی نوزاد

 

 

شل بودن دریچه معده (رفلاکس)

 شل بودن اسفنکتر تحتانی مری، که راه ارتباطی مری و معده است، باعث بروز رفلاکس، بازگشت شیر از معده به مری، و خروج شیر از بینی نوزاد میشود.

 

سرفه و عطسه

 از آنجایی که شیرخواران قادر به کنترل رفتارهایشان نیستند، ممکن است به دلیل فشاری که در حین عطسه یا سرفه به آنها وارد میشود، دچار برگشت شیر و خروج آن از بینی شوند.

استفاده از راهکارهای زیر، باعث کاهش خروج شیر از بینی نوزاد میشود:

اجازه ندهید که نوزاد بیش از حد گرسنه شود، زیرا ولع زیاد او در هنگام شیر خوردن، باعث بلعیدن هوای زیادی میشود

سوراخ سر شیشه، در نوزادانی که با شیشه شیر میخورند، خیلی بزرگ نباشد.

برای شیردهی مکانی را انتخاب کنید که باعث حواس پرتی نوزاد نشود، زیرا عدم تمرکز نوزاد میتواند باعث برگرداندن شیر شود

بعد از شیرخوردن، آروغ نوزاد را بگیرید

بعد از شیر خوردن، چند دقیقه نوزاد را ایستاده نگه دارید و فوراً به حالت افقی نخوابانید

پوشک نوزاد را محکم نبندید و لباسهای تنگ به او نپوشانید

با توجه به مطالب مذکور، خروج شیر از بینی نوزاد، امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما در صورتی که نوزاد علاوه بر خروج شیر از بینی، یکی از علائم زیر را داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و توسط متخصص معاینه شود:

-اگر شیر خارج شده از بینی نوزاد به رنگ سبز یا زرد، و یا همراه با خون بود

-اگر وزن گیری کودک خوب نبود

-اگر مدفوع کودک آبکی یا خونی بود

-اگر حال عمومی کودک خوب نبود و سرحال نبود

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید