خطرات سرطان بیضه

0
2,212
164771.jpeg alt_text
164771.jpeg caption

سرطان بیضه بیماری است که در آن سلولهای بدخیم (سرطان) در بافتهای یک یا هر دو بیضه شکل می گیرند. بيضه ها 2 غده به شکل تخم مرغ هستند که در داخل اسكروتوم قرار دارند (کیسه ای از پوست شل که مستقیماً در زیر آلت قرار دارد). بیضه ها توسط طناب اسپرماتيك در داخل اسکروتوم نگهداری می شوند كه  همچنین شامل مجراى وازودفران و عروق و اعصاب بیضه ها مى شود.

بیضه غده جنسی مردان است و تستوسترون و اسپرم تولید می کند. سلولهای جوانه زای درون بیضه ها اسپرم نابالغی تولید می کنند که از طریق شبکه ای از لوله‌ها (لوله‌های ریز) و لوله‌های بزرگتر به داخل اپیدیدیمیس (یک لوله  بلند در کنار بیضه ها) حرکت می کند که اسپرم بالغ شده و در آن ذخیره می شود.

تقریباً همه سرطانهای بیضه در سلولهای زاينده شروع می شوند. دو نوع اصلی تومورهای سلولهای جوانه زای بیضه seminoma و nonseminoma هستند. این 2 نوع رشد و گسترش متفاوتی دارند. غير سینوموما تمایل به رشد و گسترش سریعتر از سمینومها دارد. سمينوما نسبت به اشعه حساس تر هستند. یک تومور بیضه که هم سلولهای سمینوما دارد و هم غیرسمینوما را شامل می شود، به عنوان یک غیرسمینوما درمان می شود.

شایع ترین سرطان در مردان

سرطان بیضه

سرطان بیضه شایعترین سرطان در مردان 20 تا 35 سال است. هر چیزی که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد، یک عامل خطر نامیده می شود. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست. نداشتن عوامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست. اگر فکر می کنید در معرض خطر هستید با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر سرطان بیضه

عوامل خطر سرطان بیضه عبارتند از:

  • داشتن بیضه نزول نكرده.
  • رشد غیر طبیعی بیضه ها.
  • داشتن سابقه شخصی سرطان بیضه.
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان بیضه (خصوصاً در یک پدر یا برادر).

سفید بودن

علائم و نشانه های سرطان بیضه شامل تورم یا ناراحتی در اسکروتوم است. این علائم و نشانه ها ممکن است در اثر سرطان بیضه یا شرایط دیگر ایجاد شود.

مواردی که باید به پزشک مراجعه کرد

سرطان بیضه

در صورت وجود موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

درمان این شرایط برحسب درجه بيمارى با جراحى، اشعه و شيمى درمانى انجام مى شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید