داروهای ضد تهوع برای کنترل و قطع تهوع و استفراغ

0
21,477
692974.jpeg alt_text
692974.jpeg caption

داروهای ضد تهوع برای کنترل و قطع تهوع و استفراغ که ممکن است به علت بیماری یا عارضه مصرف برخی از داروها باشند تجویز می شوند. این گروه دارویی شامل داروهای بیهوشی باشند که در حین جراحی ها یا شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز می شود نیز هست.

موارد مصرف داروهای ضد تهوع

داروهای ضد تهوع همچنین ممکن است برای درمان تهوع بدون استفراغ به دنبال بیماری های دیگری نیز تجویز شوند مانند: بیماری حرکت، تهوع صبحگاهی هنگام بارداری، گاستروآنتریت و موارد شدید آنفولانزای گوارشی و سایر عفونت‌ها.

مکانیسم اثر داروهای ضد تهوع

قرص ضد استفراغ با اثر روی گیرنده های نوروترانسمیتر که بر تهوع تاثیر دارند کار خود را انجام می دهند. نوروترانسمیترها سلولهایی هستند که پیام هایی دریافت می‌کنند تا یک ایمپالس عصبی را ارسال کنند.

تهوع و استفراغ

روش اثر قرص ضد حالت تهوع بستگی به علت تهوع و استفراغ دارد. داروهای ضد تهوع خوراکی هستند برخی انواع آن ها به صورت تزریقی یا پچهای پوستی هستند و در زمانی که بیمار اجازه ندارد چیزی بخورد مورد استفاده قرار می گیرند.

قرص ضد تهوع دیمن هیدرینات

داروهای ضد تهوع برای درمان بیماری حرکت قبل از گروه آنتی‌هیستامین‌ها هستند که بدون نسخه پزشک هم قابل دریافت هستند. این داروها گوش داخلی را از احساس حرکت دور نگه میدارند داروهایی مثل دیمن هیدرینات و مکلیزین.

داروی ضد تهوع بیسموت ساب سالیسیلات

قرص حالت تهوع برای آنفولانزای گوارشی یا گاستروانتریت که توسط ویروس یا باکتری ایجاد شده است هم بدون نسخه قابل دریافتند داروهایی مثل بیسموت ساب سالیسیلات.

قرص تهوع دومپریدون

افرادی که به دنبال شیمی درمانی دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند قبل و بعد از شیمی درمانی باید از داروی حالت تهوع برای جلوگیری از علائم استفاده کنند از آنجایی که تهوع به دنبال شیمی درمانی شایع است، این داروها اغلب توصیه می‌شوند.

تهوع و استفراغ

چند گروه دارویی برای این بیماران استفاده می‌شود، شایع‌ترین آنها اندانسترون گرانیزسترون‌، دومپریدون و گاهی اوقات گروه کورتون ها از جمله دگزامتازون می‌باشد تجهیز این داروها نیاز به نسخه پزشک دارد.

تهوع و استفراغ صبحگاهی بارداری

در دوران بارداری در چند هفته اول بسیاری از زنان دچار تهوع و استفراغ صبحگاهی می شوند و اگر شدید باشد برای این افراد داروهای ضد تهوع تجویز می شود در صورت صلاحدید پزشک از آنتی هیستامین ها یا داروی ویتامین ب ۶ پرومتازین و متوکلوپرامید در صورتی که سایر درمانها مفید نباشد استفاده می شود.

توجه داشته باشید که تمام این داروها هم ممکن است عوارضی داشته باشند و به همین علت اغلب موارد برای مصرف نیاز به تجویز پزشک وجود دارد. در صورت وجود تهوع و استفراغ در کودکان حتما قبل از تجویز داروی ضد تهوع با پزشک معالج کودک صحبت کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید