درد هایی که نباید در کودکان نادیده گرفت

0
1,141
16079.jpeg alt_text
16079.jpeg caption

درد یک نوع احساس ناراحتی در بدن است که بعلت هر گونه آسیب، التهاب و یا عفونت در قسمتی از بدن رخ میدهد. درد میتواند هشداری برای تشخیص برخی از بیماری ها باشد. گاهی محل درد و ویژگی های ان مثل طول مدت درد، زمان و مکان بروز ان و علایم همراه از جمله تب، استفراغ، تعریق و … به پزشک کمک بسیار زیادی در یافتن علت بیماری شما میکند. در این موارد پزشک با درخواست برخی ازمایش ها و گاهی تصویربرداری تشخیص خود را تایید میکند. همه کودکان در طول زندگی درد در قسمت های مختلف بدن را تجربه می کنند. بروز درد در هر قسمتی از بدن موجب بروز بیقراری در کودکان و نگرانی در والدین می گردد. در حقیقت وجود درد نشانه ای است که بدن برای اگاه ساختن شما از وجود ناراحتی در داخل بدن ایجاد میکند.  

هشدار : بروز درد در برخی از قسمت های بدن میتواند نشانه هشدار باشد و نیاز به مراجعه به پزشک و ارزیابی بیشتر دارد. 

درد شکم 

همه ما در طول زندگی به دلایل مختلف چندین مرتبه دل درد را تجربه کرده ایم ولی در برخی موارد باید به دل درد توجه شود و نیاز به بستری وجود خواهد داشت. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است. 

1. درد شکم درصورتی که با تهوع، استفراغ سبز رنگ و عدم دفع مدفوع و گاز همراه باشد ممکن است نشانه انسداد روده ها باشد که نیاز به بستری و درمان دارد. 

2. در شیرخواران بیقراری متناوب ناشی از درد شکم و دفع خون در مدفوع میتواند نشانه ای از پیچ خوردگی روده ها باشد که گاهی با استفراغ نیز همراه است. 

3. درد شکم با اسهال خونی و تب میتواند نشان دهنده عفونت روده ها باشد

4 درد شکم دور ناف، تب، استفراغ و بی اشتهایی میتواند نشان دهنده آپاندیسیت حاد باشد که درصورت تایید تشخیص نیاز به جراحی دارد.

سردرد 

سردرد نیز از جمله دردهای شایعی است که هرکدام از ما بارها تجربه کرده ایم. سردرد درصورتی که همراه نشانه های زیر باشه نیاز به بررسی ببشتری دارد:

1. سردردی که کودک را از خواب بیدار کند

2. سردردی که برخلاف همیشه  به مسکن پاسخگو نباشد. 

3. سردرد همراه با دوبینی و تاری دید

4. سردرد همراه با استفراغ صبحگاهی 

عدم تعادل یا غیرقرینگی اعمال دو طرف بدن

5. سردرد به همراه تب و استفراغ ممکن است نشان از عفونت سیستم عصبی باشد و نیاز به بررسی بیشتر دارد. 

6. بروز سردرد ناگهانی و بسیار شدید که فرد تابحال تجربه انرا نداشته است.

 درد قفسه سینه 

درد قفسه سینه میتواند نشان از بیماری ریه یا قلب باشد. باید توجه داشته باشید که درد قلبی معمولا بصورت احساس فشار روی قفسه سینه میباشد و فرد بجای درد ،احساس میکند یک سنگ بزرگ روی قفسه سینه قرار گرفته است. درد قلبی میتواند از ناحیه فک تا ناف را درگیر کند و وجود درد در هرکدام از این نواحی بخصوص در افراد مسن یا افراد دارای سابقه بیماری قلبی نیازمند گرفتن نوار قلبی است.

 

درد استخوان

بسیاری از کودکان از درد استخوان ها بخصوص در هنگام غروب و بعد از فعالیت زیاد شکایت دارند که معمولا با ماساژ دادن رفع میگردد. این دردها تحت عنوان درد رشد تلقی می شوند ولی درصورتی که درد استخوان در کودک همراه با تب، کاهش اشتها، کاهش وزن اخیر، تعریق شبانه، خستگی یا بزرگی غدد لنفاوی باشد حتما نیاز به بررسی دارد.  

 

درد گردن

درصورتی که همراه درد گردن، کودک سردرد ، تب و استفراغ داشته باشد نیاز به بررسی اورژانسی دارد زیرا میتواند نشانه عفونت سیستم عصبی باشد . 

 

درد لگن 

درصورتی که درد لگن همراه با تب و عدم توانایی در راه رفتن باشد میتواند گواه از عفونت مفصل لگن باشد که نیاز به درمان اورژانسی دارد.  در فردی که سابقه ضربه دارد، درد لگن و عدم توانایی در راه رفتن میتواند نشانه دررفتگی یا شکستگی باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید