درد کشاله ران در زنان و در دوران بارداری نشانه چیست؟

0
11,022
299092.jpeg alt_text
299092.jpeg caption

کشاله ران به طور کلی به گروهی از عضلات و بخشهای زیر معده و نزدیک لگن اشاره دارد. درد کشاله ران در سمت راست و چپ در زنان ممکن است نشانه وجود ماهیچه های تحت تاثیر این ناحیه، اندام های تولید مثلی یا دستگاه گوارش زیرین باشد.

درد کشاله ران در سمت راست در زنان

کشاله ران شامل لگن و اندام های تولید مثل و همچنین ماهیچه هایی است که باسن و لگن را تثبیت می کنند. برخی از دلایل درد کشاله ران در زنان عبارتند از:

1- کشیدگی اتصال دهنده ها

درد کشاله ران ممکن است نشان دهنده آسیب عضلانی یا مشکل در اندام های تولید مثل یا بخشهای زیرین دستگاه گوارش باشد. گاهی اوقات، درد کشاله ران در سمت راست در زنان در اثر آسیب به عضله مفصل ران، کشاله ران یا زیر شکم است. علت شایع این درد صدمه به یک یا چند عضله جمع کننده است که در قسمت داخلی ران قرار دارند. ممکن است به دلیل زمین خوردن یا فعالیتی که بدن را به حالت غیرمعمولی در می آورد، یکی از این عضلات را تحت فشار قرار دهد یا صدمه بزند. درد می تواند شدید باشد و با حرکت بدتر شود.

درمان

یک پزشک ممکن است به فرد استراحت کردن، استفاده از کمپرس سرد و مصرف داروهای تسکین دهنده درد، مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، از جمله ایبوپروفن توصیه نماید. اگر آسیب دیدگی شدید باشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

 

2- کیست تخمدان

کیسه های کوچک و پر از مایع که گاهی در یک یا هر دو تخمدان ایجاد می شوند. این کیسه ها ، کیست تخمدان نامیده شده و شایع هستند و به طور معمول در زمان تخمک گذاری ایجاد می شوند. برخی کیست های تخمدان می توانند باعث احساس درد مبهم در کشاله ران زنان شوند و در صورت پارگی کیست، می توانند باعث درد ناگهانی شوند. همچنین، اگر کیست ها بزرگ باشند، می توانند به مثانه یا روده فشار وارد کنند و باعث تورم، احساس فشار و درد در هنگام ادرار شوند. در برخی موارد، کیست در اطراف تخمدان ایجاد شده و می تواند باعث پیچ خوردگی تخمدان شود. اینحالت خطرناک می تواند باعث درد شدید و همچنین استفراغ، حالت تهوع و نبض بالا شود.

درمان

بیشتر کیست های تخمدان نیازی به درمان و جراحی ندارند. برای برخی از افراد، پزشکان داروی تسکین دهنده درد یا پیشگیری از بارداری را برای جلوگیری از تخمک گذاری و ایجاد کیست تخمدان تجویز می کنند.

در صورتی که کیست تخمدان بدین صورت باشد ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد:

برای مدت طولانی باقی مانده باشد.

بزرگتر شود.

باعث دردی می شود که تحمل آن دشوار باشد.

اگر درد کشاله ران یا در شکم شدید است یا همراه با تب، ضربان تند یا ضعیف باشد، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

 

3- اختلالات کف لگن

مشکلات عضلات کف لگن می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم، از جمله درد لگن و کشاله ران در زنان شود. اختلالات کف لگن می تواند در صورت ضعف عضلات و بافت همبند در منطقه ایجاد شود به عنوان مثال به دلیل زایمان، سن، جراحی یا چاقی. اگرچه اختلالات بسیار با علائم متفاوت وجود دارد، اما علائم رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

بی اختیاری ادراری

درد در هنگام رابطه جنسی

احساس سنگینی در شکم

برآمدگی در اطراف واژن

یبوست

تمایل مکرر به ادرار کردن

مشکل در تخلیه مثانه

درمان

فیزیوتراپی کف لگن، از جمله ورزش کردن، می تواند کمک کند. گاهی اوقات، افراد برای ترمیم بافت آسیب دیده نیز نیاز به جراحی دارند.

 

4- آپاندیسیت

آپاندیسیت به التهاب و عفونت آپاندیس اشاره دارد. فرد ابتدا درد در نزدیکی ناف تجربه می کند. درد بعداً به سمت راست و زیر شکم، درست بالای لگن و کشاله ران کشیده می شود.درد می تواند به طور ناگهانی شروع شده و با تحرک، نفس عمیق کشیدن یا عطسه، شدت یابد. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن اشتها

استفراغ

حالت تهوع

یبوست

ناتوانی در عبور گاز

تورم شکم

تب کم

درمان

اگر فردی تحت درمان قرار نگیرد، آپاندیس می تواند پاره شده و باعث خونریزی، آسیب به روده و مرگ شود. در بیشتر موارد، پزشکان جراحی برداشتن آپاندیس را توصیه می کنند.

 

علت درد کشاله ران در زنان باردار

در دوران بارداری، رحم در حال انبساط فشار زیادی را به نیمه تحتانی بدن، از جمله بافت نرم حمایت کننده لگن وارد می کند. دو نوع درد عضلانی مربوط به بارداری شامل اختلال عملکرد عانه (SPD) و درد رباط گرد وجود دارد. این مشکلات معمولاً پس از زایمان برطرف می شوند. هیچ یک از آنها مشکلی در بارداری را نشان نمی دهد و یا نیاز به تغییر در برنامه تولد ندارند.

 

درد کشاله ران در زنان باردار

درد رباط گرد

درد رباط گرد زمانی اتفاق می افتد که رحم در حال رشد رباط هایی را که رحم را به لگن محکم می کند، تحریک کند. این رباط های گرد در دو طرف رحم وجود دارند. درد ممکن است ناگهانی، بسیار تیز و خیره کننده باشد. اینحالت ممکن است هنگام تغییر وضعیت زن یا بالا رفتن از پله ها ایجاد شود. این مسئله همچنین می تواند باعث ایجاد احساس کشش در داخل شکم شود.

درمان

درد به طور معمول موقتی است و با استراحت برطرف می شود. برای کمک به برطرف شدن آن می توانید:

از کمپرس گرم استفاده کنید.

از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

از بلند کردن سنگین اجتناب کنید.

کشش های روزانه را انجام دهید.

 

اختلال عملکرد استخوان شرمگاهی

اختلال عملکرد سمفیز پوبیس یا SPD گاهی اوقات به عنوان درد لگن شناخته می شود. هنگامی رخ می دهد که رحم در حال رشد عضلات و رباط های لگن را سست می کند. SPD در 71-48 درصد از حاملگی ها اتفاق می افتد. اینحالت می تواند باعث تیر کشیدن کشاله ران سمت چپ در بارداری ، واژن، راست روده یا معده شود. علائم دیگر آن شامل:

دردی که به پشت، زیر شکم، کشاله ران، پرینه، ران و پا منتشر می شود.

درد هنگام حرکت

درد هنگام راه رفتن از طبقات بالا، بلند شدن از روی صندلی یا خم شدن به جلو

خستگی

درد در هنگام رابطه جنسی

درمان

SPD به طور معمول پس از زایمان برطرف می شود، اما پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

تمرینات و کشش های خاص

بلوک های لگنی

کمربندهای حاملگی

 

درد کشاله ران چپ در زنان

1. سنگ کلیه

یک سنگ کلیه در کلیه چپ ممکن است در پشت و سمت چپ یک درد شدید ایجاد کند که تا کشاله ران سمت چپ گسترش یابد. درد ممکن است ناگهانی بوده و یا گهگاه رخ دهد. علائم دیگر عبارتند از:

نیاز فوری به ادرار کردن

تکرر ادرار

احساس سوزش هنگام ادرار 

خون در ادرار

تهوع و استفراغ

درمان 

سنگهای کوچکتر ممکن است بدون درمان پزشکی عبور کنند. پزشک ممکن است توصیه کند تا 6 هفته صبر کنید تا سنگ عبور کند. البته در صورتیکه درد قابل تحمل بوده، هیچ علامتی از عفونت وجود نداشته و کلیه به طور کامل مسدود نشده باشد. در این مدت فرد باید مثل همیشه مصرف مایعات را ادامه دهد. در غیر این صورت، درمان سنگ شکنی یا جراحی مورد نیاز خواهد بود.

 

2. فتق

درد کشاله ران سمت چپ در زنان ممکن است در اثر فتق ایجاد شود که از ناحیه ران یا مفصل لگن باشد. فتق مغبنی که با عنوان فتق کشاله ران یا اینگوینال شناخته می شود زمانی رخ می دهد که محتویات شکم از ناحیه ضعیف شده در یکی از دو مجرای دو طرف کشاله ران، بیرون بزند. 

فتق رانی یا فمورال در داخل کشاله ران در کل کمتر شایع است اما در زنان نسبت به مردان بیشتر ایجاد می شود.

فتق فمورال و اینگوینال بیشتر در سمت راست بدن ظاهر می شوند، اما می توانند در سمت چپ نیز ایجاد شوند. فتق در کشاله ران چپ می تواند باعث درد، ناراحتی و احساس سنگینی در ناحیه شود.

درمان 

برای درمان فتق ممکن است جراحی لازم باشد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که درد شدید و ناگهانی می تواند بیانگر این باشد که فتق در حال قطع جریان خون در روده است و نیاز به اقدامات اورژانسی دارد.

 

3. آندومتریوز

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مشابه پوشش رحم در خارج از رحم ایجاد شود. اینحالت می تواند علت درد کشاله ران و زیر شکم در زنان باشد که به پا نیز منتشر میشود. درد ممکن است تیرکشنده، تیز یا سوزش باشد. علائم آندومتریوز شامل:

درد یا گرفتگی شکم

خستگی

قاعدگی دردناک

درد در حین یا بعد از رابطه جنسی

به ندرت، ورم در کشاله ران

درمان درد کشاله ران چپ در زنان

درمان آندومتریوز شامل داروهای تسکین دهنده درد، هورمون درمانی و در موارد شدید، جراحی است.

 

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید