دستورالعمل برای خودمراقبتی به هنگام اضطراب

0
855
65599.jpeg alt_text
65599.jpeg caption
  • سعی کنید حمایت های اجتماعی برای خود کسب کنید .به این معنی که افرادی را پیدا کنید که بتوانید با آن ها در خصوص آنچه فکر یا احساس می کنید بدون اینکه شما را مورد قضاوت انتقاد یا سرزنش قرار دهند صحبت کنید.
  • خود را سرزنش قضاوت یا انتقاد نکنید. بدن شما نمی تواند تفاوت بین یک خطر واقعی یا حمله به خود مانند انتقاد یا سرزنش ا تشخیص دهد. زمانی که به خودتان حمله می کنید بدنتان در حالت اضطراری می رود. در این حالت بدن برای حفظ بقا از موقعیت اضطراری تلاش می کند که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.
  • هیجان ها بخش طبیعی از تجربیات شما به عنوان انسان است و نیازی نیست تلاش زیادی برای مبارزه با آن ها انجام دهید. تحقیقات نشان می دهند هنگام تجربه استرس زمانی که تلاش برای جنگیدن با آن را متوقف می کنیم بدن به سرعت تشخیص می دهد موقعیت اضطراری تا حدي رفع شده است و هیجان ها کمتر ازارنده می شوند. پس هرچه بیشتر در تلاش برای رفع هیجان ها باشید بدن موقعیت را بحرانی تر ارزیابی می کند و شما سطح بیشتری از تنش را تجربه خواهید کرد.
  • شفقت ورزی نسبت به خود موجب ایجاد آرامش و احساس خشنودی می شود. خود شفقت ورز نصیحت نمی کند سرزنش قضاوت یا انتقاد نمی کند بلکه فقط نسبت به ما شفقت ورزی می کند.یکی از راههای پرورش شفقت نوشتن یک نامه شفقت ورزانه به خود است.برای مثال : خود عزیزم سلام. می دانم که روزهای سختی را تجربه می کنی. تو در حال تجربه کردن سیل عظیمی از هیجان هاي ناخوشایند هستی. این تقصیر تو نبود که چنین مشکلاتی پیش آمد و…
  • تمرین های توجه آگاهی. این تمرین ها به نوعی فیزیوتراپی براي مغز هستند و به شما کمک می کنند تا قسمت هایی از مغزتان را پرورش دهید که به هنگام تجربه تنش مناسب ترین پاسخ را به شرایط موجود دهید. زمانی که بدنتان در آرامش نسبی ست این تمرین ها را انجام دهید تا از مهارت بدست آمده در شرایطی که در تنش بیشتر هستید استفاده نمایید. چشم های خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. حال به صورت طبیعی نفس بکشید. همه توجه خود را روی ریتم نفس کشیدن معطوف کنید. با هشیاری کامل توجه کنید که قفسه سینه شما با هر دم و بازدم چطور حرکت می کند. چند نفس عمیق بکشید و مجددا چشمان خود را باز کنید. هرچه در طول روز این تمرین را بیشتر انجام دهید نتایج پایدارتر خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: کنترل اضطراب بدون دارو

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت انلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید