راز های سلامتی زنان بالای 50 سال

0
3,490
417328.jpeg alt_text
417328.jpeg caption

راز های سلامتی زنان بالای 50 سال

وقتی زنان به سن 50 سالگی می رسند نگران می شوند و تصور می کنند که دیگر پایان راه است و تنها چیزی که برایشان باقی مانده است بیماری است ؛ اما اینگونه نیست.  در ادامه به بیان راهکارهایی که موجب سلامتی زنان بالای 50 سال می شود، اشاره شده است:

 

بیماری قلبی

 در این سن که معمولاً زنان یائسه شده اند، احتمال بروز بیماری های قلبی بسیار زیاد است، به طوری که یک سوم زنان در هر سال به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. بنابراین لازم است که در این سن به علائمی همچون احساس درد و ناراحتی در سینه همراه با تنگی نفس، تهوع و درد در پشت یا آرواره توجه کرد، زیرا این علائم نشان دهنده حمله قلبی است و مراجعه زودهنگام به پزشک جان آن ها را نجات خواهد داد.

ورزش

ورزش کردن به سلامتی کمک می کند و احتمال بروز آلزایمر را کاهش می دهد. براساس مطالعات صورت گرفته، زنان میانسالی که بالای 50 سال سن دارند و با ورزش تناسب اندام خود را حفظ کرده اند و رژیم غذایی سالمی داشته اند، به دلیل سلامت قلب و عروق، 90% کمتر از سایرین در معرض زوال عقل و آلزایمر قرار دارند. 

راز سلامتی زنان بالای 50 سال

 

 

سحرخیز بودن

 براساس مطالعات صورت گرفته، زنانی که شب ها تا دیر وقت بیدار هستند و صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. بنابراین سحرخیز بودن می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان میانسال را کاهش دهد. علاوه بر این، در این سنین هم ماموگرافی انجام شود، زیرا احتمال ابتلا به سرطان سینه، در سنین بالا زیاد است.

 

مصرف سویا

 مصرف سویا باعث تقویت و مستحکم شدن استخوان ها در زنان میانسال می شود و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند. 

 

خروپف نکردن

 گاهی ممکن است آپنه انسدادی باعث خروپف شدید و وقفه تنفس شود، این عارضه احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. 

درمان جایگزین با هورمون

 استفاده از این روش درمانی در دوزهای پایین و کوتاه مدت، باعث بهبود علائم یائسگی همچون خشکی واژن می شود.

 

کاهش مصرف نمک

 داشتن رژیم غذایی کم نمک علاوه بر اینکه از بروز فشارخون بالا جلوگیری می کند، باعث مهار بهتر هورمون آلدسترون که انقباض رگ ها نقش دارد، می شود.

 

سیگار نکشید

 استفاده از سیگار برای سلامتی قلب مضر است و ضرر آن در زنان بیشتر از مردان است. سیگار کشیدن زنان در این سن باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی همچون حمله قلبی می شود.

 

خوابیدن به پشت

 نحوه خوابیدن روی زیبایی و پوست اثر می گذارد، خوابیدن به شکم و پهلو با گذر زمان باعث ایجاد چین و چروک می شود، بنابراین با خوابیدن به پشت به زیبایی پوست خود کمک کنید. 

 

ارتباط با دوستان

 زنان در این سن نباید ارتباط خود را با دوستانشان قطع کنند، زیرا ارتباط با دیگران مانع از افت عملکرد ادراکی مغز می شود و به سلامتی مغز کمک می کند.

 

رژیم غذایی سالم

 داشتن رژیم غذایی همیشه و در هر سنی سلامتی بدن را تضمین می کند. بنابراین در این سن هم لازم است که از چربی های سالم، سبزیجات تازه، توت، تمشک و ماهی استفاده کنید، و مصرف قند و کربوهیدرات ها را محدود کنید.

 

الگوی خواب منظم

 خوابیدن سر ساعت مشخص و داشتن الگوی خواب منظم، از بروز مشکلاتی همچون کم خوابی و بی-خوابی ناشی از یائسگی جلوگیری می کند. خوابیدن به مدت 8-7 ساعت در شبانه روز به سلامتی زنان بالای 50 سال کمک می کند.

 

مصرف پروتئین بیشتر

 بعد از 50 سالگی، به دلیل تحلیل عضلات، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند، بنابراین لازم است که روزانه از مواد حاوی پروتئین استفاده کنید تا عضلات خود را تقویت کنید.

 

مصرف ویتامین D

همه افراد به ویژه زنان بالای 50 سال به مصرف ویتامین D نیاز دارند. کمبود این ویتامین بعد از یائسگی باعث بروز سندروم متابولیک می شود.

 

کنترل عددهای مربوط به سلامتی

 بعد از سن 50 سالگی لازم است به طور مرتب سطح کلسترول، فشارخون، قند، وزن و شاخص توده بدنی خود را اندازه بگیرید و در صورتی که در محدوده نرمال نبودند به دنبال برطرف کردن و رفع آن باشید. زیرا این اعداد ارتباط مستقیمی با سلامتی قلب، عروق و مغز شما دارند. بنابراین به طور منظم چکاپ کنید.

 

استفاده از ضدآفتاب

 استفاده از ضدآفتاب و محافظت از پوست، کاری است که همیشه باید انجام دهید، بنابراین در این سن هم نباید استفاده از ضدآفتاب را فراموش کنید.

مصرف ویتامین B12

 با افزایش سن جذب مواد مغذی کاهش پیدا می کند، یکی از این مواد، ویتامین B12 است که برای تولید DNA ضروری است و کمبود آن باعث بروز مشکلات جدی می شود.

 

مصرف فیبر

 استفاده از منابع غنی از فیبر به سلامتی قلب کمک می کند و از بالا رفتن کلسترول جلوگیری می کند.

 

مصرف کلسیم‌

 با آغاز یائسگی و کاهش میزان استروژن، تراکم استخوانی کاهش پیدا می کند و سبب بروز شکستگی و پوکی استخوان می شود. بنابراین لازم است در این سن روزانه از کلسیم استفاده کنید.

 

پاپ اسمیر

 در این سن هم انجام تست پاپ اسمیر به زنان توصیه می شود، زیرا هر چه بیشتر از خود مراقبت کنید، عمر طولانی تری خواهید داشت.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید