راهکار های درمان دندان قروچه

0
1,627
258791.jpeg alt_text
258791.jpeg caption

ساییدن دندان ها به هم، دندان قروچه نامیده می شود. عمدتا دندان قروچه در خواب شب اتفاق می افتد چیزي که ما اسمش را می توانیم دندان قروچه بگذاریم. بسیاري از کودکان در دو زمان ( رویش دندان هاي شیري و رویش دندان هاي دایمی ) دندان قروچه دارند که در بیشتر موارد پس از رویش کامل دندان ها (شیري یا دایمی) این عادت از بین می رود چیزي که مهم است و مد نظر ما هست دندان قروچه در طول شب و در حین خواب می باشد.

علل دندان قروچه

 

دندان قروچه

  • اضطراب و استرس.
  • ناهمواري دندان ها. پستی و بلندي هایی که ممکن است دندان ها داشته باشند و یک اندازه نباشند.
  • مشاهده تلویزیون و موبایل که در شکل گیري استرس و اضطراب بسیار تاثیر گذار است.
  • عادت داشتن که به خصوص در روز اتفاق می افتد. به طور مثال افرادي که میخواهند چیزي را بلند کنند زور میزنند و دندان هایشان را به هم فشار می دهند براي اینکه این اتفاق نیفتد مواظب باشیم که بچه ها شاهد فشار دادن دندان هاي ما به روي هم نباشند.

عوارض دندان قروچه

موجب کجی فک و دندان میشود و حالت دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر زیاد اتفاق بیفتد هم دندان ها را کج می کند هم ممکن است ناهموار بکند و در نهایت باعث فرسایش سطح دندان و صاف شدن آن بشود و به دنبال آن ممکن است دندان ها زودتر موعد بیفتند.

راهکارهای درمان دندان قروچه

 

دندان قروچه

  • کاهش استرس و اضطراب. از تکنیک هاي آرامش قبل از خواب استفاده کنید. وقتی کودك مضطرب است، ماهیچه هاي صورت و فک خود را منقبض می کند و دندان هایش را به هم فشار می دهد. به کودك تنفس عمیق را آموزش داده و به دنبال آن شل و سفت کردن عضلات بدن را یاد دهید. بعد از آن که کودك در شل کردن کل بدن مهارت یافت، روي ماهیچه هاي صورت تمرکز کنید و با او چندین بار در روز شل کردن عضلات صورت را تمرین کنید. همینطور گوش دادن به موسیقی و خواندن قصه قبل از خواب براي کودکان بسیار مفید می باشد.
  • جلوگیري از جویدن آدامس، خودداري از جویدن مداد یا خودکار و یا هر چیزي به جز غذا. 
  • حذف تلویزیون و موبایل. 
  • اگر تمام این کارها را انجام دادید و همچنان فرزندتان دندان قرچه دارد میتوانید از محافظ دندان (نایت گارد) در زمان شب استفاده کنید. گارد شبانه به صورت هاي مختلف نرم، نیمه سخت و سخت وجود دارد و بسته به شدت دندان قروچه تجویز می شود که کودکان شب ها هنگام خواب استفاده می کنند تا هم از سایش جلوگیري شود و هم این عادت کم کم ترك شود. بسیار مهم است که هرشب استفاده شود تا ذهن کاملا امادگی پیدا کند که دندان هاي بالا و پایین، دو سه میلیمتر فاصله داشته باشند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید