راه کار های تسکین درد قاعدگی

0
4,193
218441.jpeg alt_text
218441.jpeg caption

راه کار های تسکین درد قاعدگی

معمولاً اکثر بانوان در دوران پریود و قبل از شروع آن، دچار درد و گرفتگی می  شوند که می  تواند خفیف، آزاردهنده و یا شدید باشد. برخی از بانوان به دلیل ابتلا بیماری  های زمینه  ای همچون اندومتریوز یا فیبروم رحمی، دچار قاعدگی دردناک یا دیسمنوره هستند، و نمی  توانند فعالیت  های روزانه خود را به درستی انجام دهند؛ اما درمان این بیماری  ها باعث تسکین و کاهش درد قاعدگی در آن  ها می شود. در ادامه به معرفی راه  کارهایی که باعث کاهش درد پریود می  شود پرداخته شده است:

 

کمپرس گرم

 بر اساس مطالعات صورت گرفته، گرم کردن شکم و کمر تا دمای 40 درجه سانتی  گراد به اندازه مصرف قرص ایبوپروفن می  تواند باعث کاهش درد شود. به این منظور می  توان از کیسه  های آب گرم، پد گرمکن یا حوله گرم استفاده کرد.

 

 

تسکین درد پریود

 

ماساژ

ماساژ شکم، پهلوها و پشت کمر با روغن  های گیاهی می  تواند باعث کاهش درد قاعدگی شود. بر اساس مطالعه صورت گرفته در این زمینه، ماساژدرمانی در زنان مبتلا به آندومتریوز باعث کاهش قابل توجه درد پریود می  شود. نتایج پژوهش دیگری نشان داد که بانوانی که هنگام ماساژ از روغن  های گیاهی همچون روغن اسطوخودوس، مریم گلی و مرزنجوش استفاده می  کردند، نسبت به بانوانی که از روغن  های مصنوعی استفاده می  کردند، درد پریود کمتر و کوتاه  تری داشتند.

 

ارگاسم

 از آنجایی که رسیدن به ارگاسم حتی با تحریک مغز، روی کل بدن اثر می  گذارد، و اثر آن بر نخاع باعث ترشح انتقال دهنده  های عصبی همچون هورمون  های اندروفین و اکسی توسین می  شود، رسیدن بانوان به ارگاسم، باعث تحریک ترشح اندروفین شده که این هورمون می  تواند به کاهش درد پریود کمک کند. 

 

رژیم غذایی خاص

 در زمان پریود باید از مصرف برخی مواد همچون الکل، کافئین، غذاهای چرب، غذاهای پرنمک و نوشیدنی  های گازدار پرهیز کرد، زیرا این مواد باعث بروز نفخ، تجمع آب در بدن و تشدید دردهای پریود می  شوند؛ بنابراین کاهش مصرف این مواد باعث کاهش درد و گرفتگی دوران پریود می  شود. از سوی دیگر، مصرف برخی مواد می  تواند گرفتگی و درد پریود را کاهش دهد. به طور کلی، مصرف زیاد مواد غذایی حاوی فیبر و کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و فست فود باعث کاهش درد پریود می  شود. مصرف میوه و سبزیجاتی همچون کاهو، کرفس، خیار، هندوانه، انواع توت  ها و … در دوران پریود علاوه بر داشتن فیبر، باعث آبرسانی به بدن شده و به کاهش درد پریود کمک می  کند. همچنین، مصرف موز، آلو، نخود، آووکادو و …، علاوه بر داشتن فیبر، به دلیل داشتن یک ماده  ی معدنی به نام بورون، باعث افزایش جذب کلسیم و فسفر، و تسکین درد پریود می  شود. علاوه بر موارد مذکور، مصرف موادی همچون بادام، لبنیات، دانه  های کنجد و …، به دلیل داشتن کلسیم، باعث کاهش گرفتگی عضلات و در نتیجه کاهش درد پریود می  شود.

 

داروها

 استفاده از داروهای شیمیایی یا داروهای گیاهی می  تواند به کاهش درد پریود کمک کند. مصرف مسکن  هایی همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و … می  تواند باعث کاهش درد پریود شود. همچنین از آنجایی که برخی از داروهای گیاهی خواص ضدالتهابی و ضداسپاسم دارند، می  توانند درد و گرفتگی پریود را کاهش دهند. برای مثال مصرف چای بابونه به دلیل خاصیت آرامبخشی آن باعث کاهش گرفتگی عضلات و کاهش درد پریود می  شود. بر اساس نتایج یک مطالعه ، مصرف عصاره رازیانه باعث کاهش درد پریود می  شود. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف کپسول دارچین در دوران پریود، باعث کاهش خونریزی، درد، تهوع و استفراغ می  شود. همچنین، مطالعات دیگری نشان داد که مصرف زنجبیل اثری مشابه ایبوپروفن دارد و باعث کاهش درد می  شود. علاوه بر موارد مذکور، مصرف شوید در دوران پریود، اثری مشابه مفنامیک اسید دارد و باعث تسکین درد قاعدگی می  شود. بر اساس پژوهش دیگری، استفاده از زرد چوبه به دلیل داشتن کورکومین، باعث تسکین درد پریود و بهبود علائم سندرم قبل از قاعدگی می شود.

 

نوشیدن آب کافی

 نوشیدن آب در دوران پریود، به ویژه آب گرم، علاوه بر کاهش نفخ  های دردناک، باعث افزایش جریان خون در پوست شده و با کاهش گرفتگی عضلات، موجب کاهش درد پریود می  شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید