رتینوپاتی دیابتی چیست و انواع آن کدامند ؟

0
670
151546.jpeg alt_text
151546.jpeg caption

بیماری دیابت جزو بیماری های با نسبت شیوع بسیار بالا می باشد، بنابراین مبتلایان به این بیماری باید به درستی با عواض ناشی از عدم کنترل مناسب قند خون آگاه باشند. رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض ناشی از قند خون بالای کنترل نشده در بیماران دیابتی می باشد. انسولین هورمونی است که برای جذب قند خون در سلول های بدن ضروری می باشد. در صورت نبود مقادیر کافی از این هورمون قند خون بالا خواهد بود و از طرفی در دسترس سلول های بدن نیز نمی تواند قرار بگیرد. 

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

سلول های چشم از عمده ترین مصرف کنندگان قند خون می باشند. قندهای تجمع یافته در پشت شبکیه چشم می توانند تغییراتی را در عروق خونی این ناحیه به وجود بیاورند. از طرفی هر چه مدت زمان طولانی تری فرد به بیماری دیابت کنترل نشده مبتلا باشد احتمال بروز عوارض ناشی از آن یا همان رتینوپاتی دیابتی تشدید می یابد. 

انواع رتینوپاتی دیابتی 

رتینوپاتی زمینه ای: زمانی که عروق خونی پشت شبکیه چشم در اثر انباشت بیش از اندازه قند تحت آسیب قرار بگیرند ممکن است خون و مایعاتی از آن ها به فضای بیرون این رگ ها منتشر یابد که و به رسوباتی به نام اگزودا تبدیل شود. تورم ایجاد شده به وسیله این رسوبات می توانند زمانی که در مرکز بینایی قرار می گیرند بر روی فرآیند نزدیک بینی فرد اختلال ایجاد نمایند.  

رتینوپاتی تکثیر شونده

این نوع از رتینوپاتی می تواند باعث بالا رفتن فشار چشم گردد. در این حالت رگ های خونی بیشتر برای نقل و انتقال مواد مورد نیاز بر روی سطح چشم تشکیل می شوند که می توانند بر فشار حفره چشمی اضافه کنند. هم چنین این رگ های خونی دارای دیواره ضعیف و شکننده تری می باشند، بنابراین به راحتی پاره شده و می توانند فضای زجاجیه را کدر نمایند. این کدری بر روی تصویر ایجاد شده تاثیر گذاشته و آن را به صورت تار نمایش می دهد. از طرفی جدا شدن پرده شبکیه عارضه یگری ناشی از ضخیم شدگی این عروق خونی است و می تواند باعث نابینایی فرد گردد. 

علائم رتینوپاتی دیابتی

بایستی به این نکته اشاره کرد که این عارضه هیچ گونه علائم پیش زمینه ای ندارد، بنابراین مبتلایان به آن متوجه بروز این حالت در خود نمی شوند. تنها راه تشخیص آن معاینات منظم چشم پزشکی می باشد. پزشکان متخصص چشم پزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص قادرند میزان فشار داخل حفره چشمی و سایر تغییرات مربوط به آن را ارزیابی نمایند. 

درمان رتینوپاتی دیابتی 

در صورتی که چشم پزشک تشخیص این بیماری را برای فرد تایید نماید، بیمار بایستی در مرحله اول درمان به کمک پزشک غدد درمان های مورد نیاز برای کنترل قند خون را اتخاذ نماید تا مانع از گسترش شدت این بیماری گردند. یکی از کم خطر ترین روش های درمانی در همان مراحل اولیه ابتلا، لیزر درمانی می باشد. چنان چه خونریزی در داخل شبکیه رخ داده باشد به احتمال زیاد جراحی حذف مایع زجاجیه برای فرد توصیه خواهد شد.  اگر چه رتینوپاتی دیابتی درمان قطعی ندارد اما می توان به کمک معاینات منظم چشم پزشکی از پیشرفت آن جلوگیری نمود. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید