سبک های پاسخگویی موثر به انتقاد

0
796
121761.jpeg alt_text
121761.jpeg caption

راه موثر براي پاسخگویی به انتقاد، استفاده از روش قاطعانه یا ابراز وجود است. در این سبک به فرد منتقد حمله نمی کنید و در برابر او تسلیم نمی شوید بلکه او را خلع سلاح می کنید. با پاسخگویی قاطعانه سوتفاهم ها را برطرف می کنید، آنچه از انتقاد که به نظرتان صحیح می رسد را تایید می کنید و بقیه انتقاد را نادیده می گیرید. سه روش برای پاسخگویی قاطعانه به انتقاد وجود دارد: تصدیق، پذیرش غیرکامل و کاوش.

تصدیق

تصدیق یعنی خیلی ساده با منتقد موافقت کنید. هدف متوقف کردن فوری انتقاد است و کالا موثر می باشد. وقتی فردی از شما انتقاد می کند و انتقاد او صحیح است، کافی است این مراحل را انجام دهید:

1.بگویید (درست می گویی).

2.انتقاد را با جملاتی دیگر دوباره بیان کنید تا منتقد مطمین شود حرف او را درست شنیده اید.

3.اگر مناسبت دارد از منتقد تشکر کنید.

انتقاد

باید بیش تر مواظب وسایلت باشی. کتاب هایت توی حیاط بود.

پاسخ: درست می گویی. وقتی کارم با کتاب ها تمام شد باید آن ها را سر جایش می گذاشتم.متشکرم که آن ها را پیدا کردی. مهم ترین مزیت تصدیق این است که بهترین و موثرترین روش برای ساکت کردن منتقد است. افراد منتقد براي حمله به شما به مقاومت شما نیاز دارند. آن ها می خواهند با بازگویی اشتباهات شما بارها به شما حمله کنند. وقتی با منتقد موافقت می کنید، انتقاد او بی اثر می شود.

پذیرش غیر کامل

پذیرش غیر کامل یعنی با فرد منتقد تا حدودي موافقت می کنید.از این روش وقتی استفاده می شود که انتقاد نه سازنده و نه صحیح است. موافقت با بخشی از انتقاد، موافقت با احتمال انتقاد و موافقت با اصل انتقاد.

 موافقت با بخشی از انتقاد

در این روش، فقط یک بخش از آنچه منتقد می گوید را پیدا کرده و آن را تصدیق می کنید.

انتقاد: خانم، این بدترین قهوه ایی است که تا به حال نوشیده ام. هم سرد است و هم آبکی. پاسخ:درست می گویید، سرد است. همین الان یک فنجان قهوه داغ برایتان می آورم.

در این مثال، یک حقیقت عینی که می تواند با آن موافقت کند را پیدا می کند و بقیه شکایت را نادیده می گیرد.

 موافقت با احتمال انتقاد

اگر به نظر شما به احتمال یک در میلیون انتقاد درست باشد، می توانید بگویید(ممکن است درست بگویی).

انتقاد:اگر نخ دندان نکشی بیماری لثه می گیری و گرفتار خواهی شد.

پاسخ: ممکن است درست بگویی. امکان دارد بیماری لثه بگیرم. در این روش در واقع گفته اید که (هر چند ممکن است درست بگویی ولی من واقعا فکر نمی کنم درست بگویی. من حق دارم نظر خودم را داشته باشم).

وافقت با اصل انتقاد

سبک های پاسخگویی موثر به انتقاد

در این روش پذیرش غیر کامل، منطق فرد منتقد را تصدیق می کنید بدون این که الزاما همه سخنان او را بپذیرید. بدین منظور از ساختار شرطی (اگر…آن گاه)استفاده می کنید: انتقاد:برای این کار نباید از این ابزار استفاده کنی. سوهانی مثل این می تواند بلغزد و چوب را خراب کند. به جای این باید از اسکنه استفاده کنی.

پاسخ: درست می گویی،اگر سوهان بلغزد واقعا چوب را خراب می کند. ملاحظه می کنید که پاسخ دهنده ارتباط منطقی بین لغزش ابزار و خراب شدن کار را می پذیرد ولی واقعا موافقت نمی کند که سوهان ابزار نامناسبی است. مزیت پذیرش غیر کامل این است که بدون آسیب زدن به عزت نفس، منتقدان را ساکت می کند. آن ها پیام (درست می گویی) را می شنوند و راضی می شوند. آن ها توجه نمی کنند که شما گفته اید فقط بخشی از آنچه می گویند درست است. گاهی ممکن است با این روش راضی نشوید. ممکن است احساس کنید می خواهید نظرات و احساسات واقعی خود درباره موضوع را به طور کامل به گوش فرد منتقد برسانید.اگر انتقاد سازنده است و منتقد آماده است تا با شنیدن نظر شما دیدگاه خود را تغییر دهد بحث کردن با او هیچ اشکالی ندارد ولی اغلب انتقادهایی که با آن ها مخالفید، ارزش بحث کردن را ندارد. بنابراین بهتر است انتقاد را مورد پذیرش غیر کامل قرار دهید و سپس موضوع صحبت را عوض کنید.

کاوش

خیلی وقت ها انتقاد مبهم است و مقصود منتقد روشن نیست. در این صورت باید از کاوش استفاده کنید تا نیت و مقصود منتقد را درك کنید. پس از درك پیغام او می توانید تصمیم بگیرید که انتقادش سازنده است یا خیر و آیا با همه آن موافقید یا فقط بخشی از آن ا قبول دارید و چگونه باید پاسخ بدهید. کلمات کلیدی که برای کاوش به کار می روند عبارت اند از: (دقیقا)، (به طور خاص) و (برای مثال). (به طور خاص چه قسمتی از ظرف شستن من تو را ناراحت می کند؟) (می شود یک مثال از بی دقتی من بزنی؟) عباراتی مانند ( ا، جدا؟) (ثابت کن) و (کی گفته؟) برای کاوش مناسب نیستند. لحن کاوش باید پرسشگرانه و در عین حال آرام باشد. هدف این است که اطلاعات بیش تری به دست بیاورید نه اینکه مجادله کنید. هنگام کاوش از فرد منتقد بخواهید مثال هایی از تغییر رفتاری که دوست دارد شما داشته باشید، بزند. اصرار کنید که شکایت او به شکل تقاضای تغییر در رفتار شما مطرح شود.

مرد: تو تنبلی.

زن: دقیقا چرا؟

مرد: فقط یک جا می نشینی.

زن:می خواهی چه کار کنم؟

مرد:انقدر بی حرکت نباش.

زن: مایلم بدانم دقیقا می خواهی چه کاری انجام دهم؟

مرد: خانه را تمیز کن.

این روش، منتقد را مجبور می کند کلمات ناخوشایند و شکایت های مبهم را کنار بگذارد و تقاضایی را مطرح کند که بتوانید به آن ها بپردازید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید