سرطان ریه و نشانه های آن

0
2,545
106830.jpeg alt_text
106830.jpeg caption

کنسر ریه شایعترین سرطان در مردان می باشد. بر اساس مطالعات آماری شیوع کنسر ریه در مردان بیشتر از زنان بوده، گرچه با افزایش مصرف سیگار توسط زنان، میزان ابتلای آنها در سالهای اخیر افزایش یافته است.

در بررسی علل کنسر ریه، میتوان به ژنتیک، آلودگی هوا، رنگ های شیمیایی، آزبست و در نهایت سیگار اشاره کرد. بر اساس مطالعات طی سالهای اخیر، سیگار به تنهایی عامل حدود هفتاد درصد سرطان های ریه می باشد.

تاثیرات مصرف سیگار بر سرطان ریه

تاثیر سیگار بر سرطان ریه

مطالعات بدست آمده از آمریکا، نشان داده است که شیوع کنسر ریه در میان افراد سیگاری، به طور چشمگیری افزایش داشته است.افرادی که در کنار فرد سیگاری هستند و دود سیگار را استنشاق میکنند بیشتر از جمعیت عادی در معرض خطر کنسر ریه هستند.

علائم سرطان ریه

اصلی ترین علامت کنسر ریه سرفه مداوم و تنگی نفس می باشد. سرفه این بیماران با درمان های آنتی بیوتیکی بهبود پیدا نمیکند و معمولا شدت سرفه ها در حدی هست که سبب کاهش کیفیت زندگی و خواب بیمار میشود. این افراد به هنگام فعالیت معمولا دچار تنگی نفس و سختی در تنفس میشوند. رشد توده سرطانی در ریه، باعث فشار بر اعصاب آگزیلاری و براکیال شده و سبب میشود فرد از احساس درد و ناراحتی در ناحیه زیر بقل، شانه و قفسه سینه رنج ببرد. در مراحل پیشرفته فرد دچار بی اشتهایی، کاهش وزن و آنمی میشود. کنسر ریه اولین علت مرگ و میر ناشی از کنسر در جوامع می باشد. بر اساس آمار های موجود، حدود ۲۵ درصد مبتلایان به کنسر ریه در زمان تشخیص از نظر بالینی هیچ علامتی ندارند و تنها با یافته های رادیولوژیک بیماری آنها تشخیص داده میشود.

تشخیص سرطان ریه

بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، غربالگری کنسر ریه در افراد سیگاری بالای ۵۰ سال توصیه میشود. تشخیص کنسر ریه به واسطه معاینه بالینی، عکس و سی تی اسکن قفسه سینه میباشد. معمولا زمانی فرد متوجه ابتلای خود میشود که متاستاز به سایر اعضا صورت گرفته و در مراحل پیشرفته بیماری می باشند. در درمان بیماری معمولا از شیمی درمانی و رادیو تراپی استفاده میشود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین ریه و بیماری های تنفسی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید