سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در خواب

0
1,980
455202.jpeg alt_text
455202.jpeg caption

مرگ‌ناگهانی نوزادان و شیرخواران، اتفاق ناگواری بوده که در نوزادان (بدو تولد تا پایان یک ماهگی) و شیرخواران تا سن ۹ ماهگی، اتفاق می افتد. آمار ها نشان داده است که سن‌شایع این عارضه از بدو تولد تا سن ۵ ماهگی می باشد.

حدود ۸۰ درصد در شش ماه اول زندگی اتفاق می افتد

شیوع این اختلال حدود ۲ نفر در هر ۱۰۰۰ نوزاد می باشد و تفاوتی در میزان ابتلا نوزاد دختر و پسر وجود ندارد. به طور قطعی علت این مرگ نوزادان و شیرخواران، شناسایی نشده است و منابع و شواهد موجود احتمال میدهند که برخی عوامل مادری، عوامل جنینی و عوامل محیطی در ایجاد آن نقش داشته باشند.

وزن پایین در کودکان

کودکانی که وزن تولد پایین دارند، حتی در صورتی که به هنگام مرگ ناگهانی، وزن طبیعی  هم داشته باشند، بیشتر از سایر نوزادان به این عارضه مبتلا میشوند‌ تاخیر رشد داخل رحمی و وزن پایین زمان تولد، میتواند سبب افزایش ریسک این اختلال شود.

خطر مرگ نوزادان نارس

بین سن تولد نوزادان و مرگ آنها، ارتباط مستقیم وجود دارد. این به این معنی هست که هرچقدر نوزاد نارس تر باشد، شانس مرگ به هنگام خواب، درآنها بالاتر هست. هر چقدر که تعداد قل ها در یک بارداری بیشتر باشد، شانس مرگ شیرخواران در خواب بیشتر هست. به همین جهت، تک قلویی ها کمتر از سایرین در ریسک این اختلال هستند.

خوابیدن نوزادان به روی شکم

در خوابیدن نوزاد به روی شکم، احتمال اینکه راه ورودی دهان و بینی آنها با بالش مسدود شود، افزایش پیدا می کند. به همین جهت توصیه میشود که نوزادان به پشت خوابانده شوند. اگرچه در این میان باید خوابیدن به پشت هم بصورت متناوب تغییر داده شود تا باعث صافی سر نوزاد نگردد.

تاثیرات بیماری ها بر احتمال مرگ ناگهانی نوزادان

وجود برخی بیماری ها در نوزاد نظیر ریفلاکس معده، احتمال مرگ ناگهانی در آنهارا افزایش میدهد. هنگام خواب در این شیرخواران، محتویات معده بالا آمده و  سبب میشود که نوزاد دچار آسپیره کردن محتویات معده و به  دنبالش آپنه و مرگ‌شود. وجود بیماری قلبی و ریوی همزمان و همچنین آلرژی شیرخواران، ریسک مرگ ناگهانی نوزادان را افزایشی می دهد.

نوزادانی که شیر مادر میخورن احتمال مرگ کمتری دارند

سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در خواب

شواهد نشان داده است که مرگ ناگهانی در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر می باشد. سطح اجتماعی و اقتصادی پایین و مصرف دخانیات توسط مادر نیز شانس ابتلا را افزایش می دهد.

زندگی درارتفاعات نیز با افزایش ریسک همراه هست‌

با توجه به اینکه این‌عارضه در شیرخواران سالم هم‌ممکن هست اتفاق بیفتد، از خواباندن نوزاد روی شکم، به ویژه در افرادی که بیماری زمینه ای و ریفلاکس دارند خودداری شود. استعمال دخانیات نزدیک نوزادان به ویژه زمانی که خواب هستند،خطرناک بوده و باید از آن پرهیز شود‌.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید