بزرگترین شایعات درباره صافی سر نوزاد

0
2,206
صافی سر نوزاد

مانند هر وضعیت پزشکی، برخی از افسانه ها و باورهای غلط مختلف در مورد پشت سر صاف نوزاد وجود دارد که می تواند والدین را به اشتباه بیندازد. یک باور عام درباره صافی سر نوزاد این است که پشت سر صاف نوزاد همیشه خودش را اصلاح می کند. بدین ترتیب یکی از سوالات همیشگی والدین از پزشکان این است که آیا سندرم صافی سر خودش را اصلاح می کند؟ اما بایستی گفت که این یک تصور اشتباه است، زیرا این وضعیت در هر مورد متفاوت است ولیکن احتمال اصلاح سر بدشکل بدون درمان وجود دارد.

در ادامه شما را با شایعات و حقایق بیشتری درباره پشت سر صاف نوزاد آشنا می کنیم. همراه ما باشید.

1. سندرم سر صاف صرفاً یک مشکل زیبایی است.

اگر چه شکل سر صاف نوزاد اساساً یک موضوع آرایشی محسوب می شود، با این حال، این وضعیت زیبایی می تواند به مسائل اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی منجر شود. تحقیقات در مورد برخی از اثرات بالقوه طولانی مدت این بیماری حاکی از این است که بین سندرم سر صاف نوزاد و تاخیر در رشد ارتباط مستقیمی وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که شکل سر باعث تاخیر در رشد شده است، بلکه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد. بنابراین والدین و پزشکان باید به این نشانگر توجه کرده و در صورت لزوم، تحقیقات بیشتری را انجام دهند.

داشتن سر ناهنجار و صاف می تواند از نظر روانی نیز بر افراد تأثیر بگذارد. بنابراین از این عوامل مشخص است که سندرم سر صاف چیزی بیش از تنها یک مسئله زیبایی است.

2. تنها مقصر خوابیدن به پشت است.

به پشت خوابیدن برای کمک به پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بسیار مهم است و توصیه قوی این است که نوزادان همیشه باید روی پشت خود قرار گیرند تا بخوابند. این توصیه جان هزاران نوزاد را نجات داده است و حرفه های پزشکی و اجتماعی کاملاً آن را تأیید می کنند. در برخی موارد و تنها در درصد کمی از نوزادان، صاف شدن سر نوزاد می تواند در یک ناحیه شروع به ایجاد کند. به همین دلیل، برخی سندرم سر صاف را به عنوان یک عارضه جانبی غیرمنتظره خوابیدن به پشت بدانند.

اگرچه اخیراً شیوع سندرم سر صاف افزایش یافته است، قرار دادن نوزاد به پشت اغلب علت اصلی این بیماری نیست. بسیاری از نوزادان ممکن است در نتیجه مستقیم قرارگیری آنها در رحم قبل از تولد، سر صاف داشته باشند که به آن قالب گیری موضعی می گویند. نوزادان همچنین می‌توانند در طول تولد دارای سر صاف باشند و عبور از کانال زایمان باعث کبودی موقت در گردن یا عضلات شانه می‌شود.

برخی از عوامل دیگر که بر شکل سر تأثیر می‌گذارند می‌توانند پس از تولد نوزاد رخ دهند، به عنوان مثال، اگر کودک اغلب در یک وضعیت ثابت نگه داشته شده یا تغذیه شود، یا هنگام بازی به پشت قرار بگرد. این موقعیت ها می توانند فشار طولانی مدتی بر روی یک قسمت از سر نوزاد وارد کنند. خوابیدن نوزادان به پشت مطمئناً در ایجاد سندرم سر صاف نقش دارد، اما اگر همچنان خوابیدن به پشت نبود، با این وجود همچنان احتمال ابتلای نوزادان به این وضعیت وجود داشت.

3. صافی سر نوزاد به مرور زمان اصلاح می شود.

یکی از سوالات متداولی که وجود دارد این است که آیا سر صاف نوزاد اصلاح می شود؟ بایستی گفت که در موارد خفیف، سندرم سر صاف باید به طور طبیعی خود را اصلاح کند. در مورد قالب‌گیری‌های موضعی و ناهنجاری‌هایی که در حین تولد رخ می‌دهند، اغلب در ماه‌های اولیه زندگی خود را اصلاح می‌کنند. این وضعیت می تواند در مورد نوزادانی که پس از تولد دارای سر صاف هستند نیز صدق کند. در ابتدا، والدین باید از تکنیک های تغییر موقعیت استفاده کنند.

با این حال، این تلاش‌ها همیشه موفقیت‌آمیز نیستند و تکنیک‌های تغییر موقعیت و درمان صافی پشت سر گاهی ممکن است با شکست مواجه شوند. در صورتیکه وضعیت اینطور باشد، بعید است که شرایط خود به خود اصلاح شود. در چنین حالتی، به والدین توصیه می‌شود که یک قرار ویزیت با متخصص داشته باشند، تا شدت انحنای سر کودک ارزیابی کرده و میزان تاثیر گذاری کلاه فرم دهی سر نوزاد را بررسی کنند.

درمان تنها در صورتی باید انجام شود که تکنیک‌های شکل دهی سر نوزاد شکست خورده باشند یا اگر کودک در سنین بزرگ‌تری باشد امکان نشستن و غلت زدن داشته باشد. یک بازه زمانی بسیار کوتاه وجود دارد که در آن شکل سر نوزاد شکل‌پذیر است و می‌توان آن را تغییر شکل داد و به همین دلیل، استفاده از تکنیک‌های تغییر موقعیت به محض مشاهده صاف شدن و جستجوی درمان در صورت عدم کارایی آن بسیار مهم است.

4. سندرم سر صاف مشکلی ارثی است.

به همان اندازه که تکنیک هایی مانند تغییر موقعیت برای بهبود سندرم سر صاف وجود دارد، برخی از اشکال سر به سادگی آنقدر شدید هستند که نمی توانند خود به خود اصلاح شوند. چه قبل از تولد، چه در حین یا بعد از تولد، شکل سر صاف ایجاد شده باشد، برخی از نوزادان همچنان به این بیماری مبتلا خواهند شد. این مشکل ارثی نیست و واقعاً نمی توان از آن جلوگیری کرد.

5. استفاده از کلاه فرم دهی سر برای نوزادان دردناک است.

هنگامی که روش های درمانی دیگر شکست خورده باشند، و در موارد شدیدتر استفاده از کلاه فرم دهی می تواند تنها راه موثر برای اصلاح سر صاف در نوزادان باشد. این درمان دردناک نبوده و رشد را محدود نمی کند یا به سر نوزاد آسیبی وارد نمی کند. در مقابل، در کنار رشد طبیعی سر کودک عمل می کند تا اصلاح آن صورت گیرد. از آنجایی که هر کلاه به صورت سفارشی و به طور دقیق برای هر کودک ساخته می شود، کلاه بسیار سبک و راحت خواهد بود. برخی از نوزادان ممکن است در شروع درمان دچار بثورات کوچک یا قرمزی شوند، اما با تمیز نگه داشتن کلاه و سر کودک می‌توان آن را به حداقل رساند. به غیر از این، کلاه ایمنی به طور ماهرانه ای تعبیه شده است تا اطمینان حاصل شود که صدمه ای به نوزاد وارد نمی شود.

منبع

چنانچه به عنوان یک والد نگران صافی سر نوزاد خود هستید می توانید در این باره با متخصصین اطفال طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید