عدم آغاز قاعدگی یا آمنوره اولیه

0
1,763
عدم آغاز قاعدگی یا آمنوره اولیه

عدم آغاز قاعدگی

به پریود نشدن در اصطلاح پزشکی آمنوره گفته می‌شود؛ آمنوره دو نوع اصلی دارد: اولیه و ثانویه. درصورتی که دختری تا سن 16 سالگی پریود نشود، به آن آمنوره اولیه گفته می‌شود. در متن پیش رو قصد داریم آمنوره اولیه و دلایل عدم آغاز قاعدگی در سنین بلوغ را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • آغاز قاعدگی در دوران بلوغ
  • دلایل آمنوره اولیه یا عدم آغاز پریود تا سن 16 سالگی
  • چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟
  • آمنوره ثانویه چگونه درمان می‌شود؟

درصورتی که دختری تا سن 16 سالگی، پریودش آغاز نشود به آن آمنوره اولیه گفته می‌شود؛ از سوی دیگر درصورتی که قاعدگی زنی 3 تا 6 ماه به تعویق بیفتد، به آن آمنوره ثانویه گفته می‌شود.

آمنوره دلایل مختلفی دارد؛ با این حال شایع‌ترین دلیل بروز آن بارداری است. با آغاز بارداری پریود قطع می‌شود. با این حال عوامل مختلف دیگری هم هستند که می‌توانند بر روی پریود تاثیر بگذارند؛ از جمله سبک زندگی، تغییر وزن و انجام ورزش.

در برخی موارد عدم تعادل هورمونی و مسائل سیستم تولیدمثلی می‌تواند منجر به آمنوره شود. درصورت وقوع آمنوره لازم است با پزشک خود در این باره مشوت کنید. درمان آمنوره به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد.

آغاز قاعدگی در دوران بلوغ

اکثر دختران حوالی سنین 12 تا 13 سالگی برای اولین بار پریود می‌شوند؛ آغاز پریود به عنوان آخرین مرحله بلوغ دردختران شناخته می‌شود. در هر دوره قاعدگی بدن خودش را برای یک بارداری احتمالی آماده می‌کند.

عدم آغاز قاعدگی یا آمنوره اولیه

حدود 98 درصد از دختران تا قبل از سن 15 سالگی برای نخستین بار پریود می‌شوند؛ با این حال عواملی نظیر سن آغاز پریود در خانواده و سبک زندگی می‌توانند بر روی سن آغاز پریود تاثیر بگذارند.

دلایل آمنوره اولیه یا عدم آغاز پریود تا سن 16 سالگی

سابقه خانوادگی

اگر مادرتان تا سن 15 سالگی پریود نشده باشد، این احتمال وجود دارد که این وضعیت برای شما هم به شکل مشابهی تکرار شود. این احتمال به ویژه اگر این حالت در سایر اقوام درجه 1 یا 2 هم تکرار شده باشد، بیشتر خواهد بود.

آغاز پریود در دختران حدود 2-3 سال پس از جوانه زدن سینه‌ها و 6 تا 12 ماه پس از مشاهده ترشحات واژینال در لباس زیر است. با این وجود همه این اتفاقات براساس شرایط خانوادگی شما ممکن است دیرتر یا زودتر رخ دهند؛ با این حال پزشکمی‌تواند در رد سایر دلایل به شما کمک کند.

وزن پایین

اگر وزنتان بیش از حدکم شود، تعادل هورمونی‌تان به هم خورده و ممکن است پریودان به تعویق بیقتد. تنها کاهش ده درصدی وزن نرمال برای به هم خوردن تعادل هورمونی‌تان کافی است

وزن بالا

درصورتی که اضافه وزن داشته باشید هم ممکن است پریودتان به تعویق بیقتد. برای اینکه به موقع پریودشوید، لازم است که سطح هورمون‌های بدنتان در تعادل باشند؛ چربی بیش ازحدیا کمتر از حد بدن می‌تواند تعادل هورمونی را به هم ریخته و از پریود شدن به موقع جلوگیری کند.

ورزش بیش از حد

انجام ورزش‌های شدید یا سنگین هم می‌تواند پریود اول شما را به تعویق بیندازد. ورزش بیش از حد سطح چربی بدن را به حداقل رسانده و منجر به به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می‌شود.

اضطراب بیش از حد

استرس بیش از حد از جهات مختلفی می‌تواند به بدن آسیب برساند. یکی از این موارد به هم خوردن تعادل هورمونی و به تعویق انداختن زمان اولین پریود است. فرقی نمی‌کند این اضظراب چه دلیلی داشته باشد؛ مشکلات خانوادگی، مسائل درسی و یا ورزش‌های شدید. همگی می‌تواند برای بدن مضر باشد. در این باره می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید.

داروها

برخی داروهای خاص هستند که می‌توانند منجر به آمنوره شوند؛ از جمله داروهای ضدفشار خون، داروهای ضدافسردگی و داروهایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند. درصورت مصرف هر یک از این داروها پزشک می‌تواند شما را در جریان عوارض آن‌ها قرار بدهد.

مشکلات ساختاری

در موارد بسیار نادر، پریود نشدن شما می‌تواند با مشکلات ساختاری از جمله مسائل مربوط به واژن، تخمدان‌ها، لوله فالوپ و یا رحم مرتبط باشد. برای مثال ممکن است به دلیل یک بافت نابجا مسیر خروجی خون مسدود شده باشد. پزشک در یافتن این موارد به شما کمک خواهد کرد.

سایر دلایل

سایر مواردی که می‌توانند منجر به تاخیر در پریود شوند:

مشکلاتی که در مغز وجود دارد؛ دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز در تنظیم تعادل هورمونی نقش دارند. چنانچه مشکلی در هر یک از این دو غده ایجاد شود، پریود شدن می‌تواند دچار مشکل شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک؛ در این بیماری تعادل هورمونی به هم می‌خورد.

مشکلات ژنتیکی از قبیل سندروم ترنر.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورت عدم آغاز قاعدگی تا 16 سالگی لازم است به پزشک مراجعه کنید؛ علاوه بر این درصورتی که تا سن 14 سالگی هیچ یک از علائم بلوغ در شما بروز نکرد، لازم است به پزشک مراجعه کنید؛ علائمی از قبیل:

  • جوانه زدن سینه‌ها
  • رشد موی ناحیه تناسلی
  • آغاز پریود

علاوه بر این درصورتی که پس از آغاز قاعدگی، برای 3 دوره یا بیشتر پریودتان عقب افتاد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

آمنوره ثانویه چگونه درمان می‌شود؟

درمان آمنوره به علت زمینه‌ای بستگی دارد؛ عدم تعادل هورمونی با مصرف مکمل‌های دارویی و یا داروهای هورمونی قابل درمان است.

عدم آغاز قاعدگی یا آمنوره اولیه

علاوه بر این درصورتی که مشکل ساختاری یا آناتومیکی وجود داشته باشد، ممکن است انجام جراحی ضرورت پیدا کند. علاوه بر این ممکن است لازم باشد سبک زندگی‌تان را تغییر دهید؛ ورزش، رژیم غذایی و وزن همه مواردی هستند که ممکن است لازم باشد آن‌ها را تغییر دهید. با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

نکته پایانی

درصورتی که درباره پریود نشدن و یا به تاخیر افتادن پریودتان هر گونه نگرانی دارید، در اولین فرصت یک وقت ملاقات از پزشک خود بگیرید. درمان خود را به دقت پیگیری کنید و وقت‌های ملاقات بعدی را در زمان معین دنبال کنید. درصورتی که به درمان‌های پزشک یا تغییر سبک زندگی پاسخ ندادید، با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید