عفونت دندانی یا آبسه و خطرات آن

0
4,574
600929.jpeg alt_text
600929.jpeg caption

عفونت دندانی یا آبسه، به تورم و عفونت دندان گفته میشود. عفونت دندانی یکی از شایع ترین عفونت های ناحیه سر و گردن است که در اکثر مواقع به راحتی درمان می شود، اما اگر درمان نشود سبب ایجاد خطرات بسیار و حتی مرگ فرد مبتلا می شود. وقتی دندان دچار پوسیدگی می شود، باکتری ها باعث ایجاد بی نظمی در دندان ها، لثه ها و مغز استخوان و ایجاد آبسه می شوند. وقتی فردی دچار عفونت دندانی می شود اطراف ریشه دندانی که دچار عفونت شده است، یک کیست چرکی تشکیل می شود. عفونت دندانی اگر درمان نشود ممکن است باعث گسترش عفونت به فک، سر، گردن و یا قسمت های دیگر بدن شود.

عفونت دندانی یا آبسه

عفونت دندانی یا آبسه، بسته به محل ایجاد عفونت، به چند دسته تقسیم می شود: 1- آبسه پریاپیکال؛ 2- آبسه پریودنتال؛ 3- آبسه لثه. زمانیکه باکتری ها از طریق حفره های دندانِ دچار پوسیدگی، وارد دندان می شوند، سبب تخریب دنتین می شوند. اگر عفونت ادامه پیدا کند و پوسیدگی به پالپ داخلی نرم در دندان برسد، پالپیت ایجاد می شود و در صورت پیشرفت پالپیت، باکتری ها به استخوان آلوئولار که نقش حمایت از دندان را به عهده دارند رسیده و آبسه پریاپیکال ایجاد می شود.

اگر باکتری های درون پلاک، باعث آلودگی لثه ها شوند، بیمار دچار پریودنتیت شده، لثه ها ملتهب می شوند و باعث جدا شدن ریشه دندان از پایه دندان می شوند. پریودنتال زمانی ایجاد می شود که پایه پرودنتال از ریشه جدا شود. با ایجاد باکتری در پریودنتال، آبسه پریودنتال تشکیل می شود. البته گاهی در اثر آسیب به لثه نیز، آبسه های پریودنتال ایجاد می شوند. در آبسه لثه، فقط لثه تحت تأثیر قرار می گیرد و اثری بر دندان یا بافت بین دندانی ندارد.

از مهم ترین علائم عفونت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) درد دندان و لثه، به خصوص هنگام جویدن، این درد ممکن است باعث بی خوابی شود.

2) حساسیت دندان ها به غذاهای گرم و سرد، به طوری که مصرف این مواد باعث بروز دندان درد می شود.

3) هالیتوزیس (بوی بد دهان)

4) وجود لایه سفید اطراف ریشه دندان ها

5) تب و سردرد

6) ورم صورت، گونه ها و گردن

7) تغییر رنگ لثه

8) درد در ناحیه گوش

9) احساس مزه های تلخ در دهان

10) برآمدگی جوش مانند روی لثه

با توجه به میزان پیشرفت عفونت، علائم در هر شخص متفاوت است. عفونت دندان اگر درمان نشود ممکن است به سایر قسمت های سر و گردن انتقال پیدا کند، خصوصاً فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است عفونت به سایر نقاط بدنش گسترش پیدا کند. عفونت هر دندان می تواند مناطق مختلفی از سر و گردن را درگیر کند، برای مثال: عفونت دندان های قدامی فک پایین باعث درگیر شدن فضای زیر چانه می شود و عفونت دندان های قدامی فک بالا باعث گسترش عفونت به حفره بینی می شود. عفونت دندان های آسیای فک پایین باعث درگیر شدن زیر زبان یا زیرفک و مشکل شدن بلع و باز کردن دهان می شود؛ و عفونت دندان های آسیای فک بالا باعث انتشار عفونت به گونه یا فضای کام می شود. همچنین عفونت دندان های نیش فک بالا باعث درگیر شدن فضای زیر چشم یا سینوس می شود.

از آنجایی که فضاهای سر و گردن با هم در ارتباط هستند، عفونت به راحتی می تواند به جاهای دیگر منتقل شود. به عنوان مثال، ممکن است به دنبال عفونت های دندانی، فضاهای گیجگاهی و بناگوشی نیز دچار عفونت شوند و حتی ممکن است گاهی عفونت گسترده تر شده و باعث بسته شدن راه های هوایی فرد شود که در این صورت فرد باید بستری شود تا مطمئن باشند که راه های هوایی باز است و بیمار دچار خفگی نشود. در موارد نادر ممکن است عفونت دندان باعث ایجاد مننژیت و آبسه های مغزی شود، به این ترتیب لازم است که عفونت های دندانی را جدی بگیریم و با رعایت بهداشت دهان و دندان و ترمیم پوسیدگی ها، احتمال ابتلا به عفونت های دندانی را کاهش دهیم چرا که عفونت یا آبسه دندان خودبخود درمان نمی شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید