عفونت دندان در کودکان

0
1,359
321563.jpeg alt_text
321563.jpeg caption

 عفونت دندان در کودکان

عفونت دندان، یکی از شایع  ترین مشکلات دندان در کودکان است. هنگامی که مینای دندان کودکان آسیب ببیند و دندان دچار پوسیدگی شده یا بشکند، به دلیل جمع شدن میکروب  ها در این ناحیه، و حمله به عروق و اعصاب دندان، کودکان دچارعفونت دندان می شوند. به عبارت دیگر، میکروب ها از طریق شکستگی و پوسیدگی مینا، وارد عاج دندانی شده و با رشد و تکثیر خود باعث ایجاد مواد عفونی و بروز دندان درد می  شوند. در صورتی که پوسیدگی ها و شکستگی دندان ها، و عفونت درمان نشود،عفونت پیشرفت کرده و وارد بافت اطراف دندان شده وعلاوه بر ایجاد درد شدید، آبسه دندان را ایجاد می  کند.

 

آبسه دندان

آبسه دندان به صورت یک جوش چرکی بزرگ یا کوچک در کنار دندان و روی لثه دیده می  شود، در صورتی که آبسه درمان نشود، با گذشت زمان باعث از بین رفتن دندان و ریشه آن می شود. عللی همچون مصرف زیاد مواد شیرین و نشاسته  ای، و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد پوسیدگی و شکستگی شده، و عدم درمان پوسیدگی دندان، باعث بروز عفونت و آبسه دندان خواهد شد. در واقع میکروب  های بیماری  زا، بزاق، مواد قندی و نشاسته  ای و گذر زمان، باعث آسیب دیدن دندان ها و بروز عفونت   می شوند. براساس مطالعات صورت گرفته، نقش عوامل محیطی در ایجاد عفونت دندانی بسیار قوی تر از عوامل وراثتی است.

 

عفونت دندان در کودکان

شایع‌ترین علامت نشان دهنده وجود عفونت دندان در کودکان، درد شدید و ضربان  دار است که ممکن است گاهی به طرف گردن و گوش کشیده شده و سبب بروز تب شود. قبل از مراجعه به دندانپزشکی، استفاده از موارد زیر در این زمینه کمک کننده است:

استفاده از مسکن  هایی همچون استامینوفن و ایبوبروفن، برای کاهش درد

استفاده از آب نمک با آب ولرم، برای خروج زودتر عفونت

استفاده از کمپرس یخ یا حوله گرم، جهت کاهش درد کودک

 

عوارض عفونت دندان کودکان 

در صورتی که عفونت دندان کودکان درمان نشود، ممکن است باعث آسیب دیدن چشم و بسته شدن راه تنفسی شود؛ در واقع، عفونت دندان  های فک بالا می  تواند باعث درگیر شدن چشم شود و عفونت دندان های پایین می  تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند و فرد دچار ترسیموس یا مشکل در باز شدن دهان شود. علاوه بر این، عفونت دندان درمان نشده باعث افتادن دندان، لق شدن دندان، خونریزی و تحلیل لثه، بوی بد دهان و … می  شود. برخی از متخصصان معتقدند که اهمیت ندادن به عفونت  های دندان در کودکان می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا ممکن است عفونت دندان  های فوقانی به دلیل بلند بودن ریشه آن  ها، به مغز انتقال پیدا کرده و سبب ایجاد عفونت و آبسه مغزی شود که این عارضه عوارض زیادی از جمله مرگ به همراه خواهد شد. 

 

 عفونت دندان در کودکان

 

پیشگیری از عفونت دندان در کودکان

همیشه پیشگیری بهتر درمان است، بنابراین باید از بروز عفونت دندان در کودکان جلوگیری کرد، اما چگونه؟

به کار بستن راهکارهای زیر می  تواند از بروز عفونت دندان در کودکان جلوگیری کند:

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، یا شستن دهان با آب به کاهش حالت اسیدی دهان کمک می  کند و مانع از آسیب دیدن دندان  ها می  شود

استفاده از نخ دندان به دلیل از بین بردن میکروب  های بین دندان  ها، مانع از ایجاد پوسیدگی بین دندانی می  شود

کاهش مصرف مواد غذایی شیرین

معاینه دوره  ای توسط دندانپزشک سبب شناسایی زودهنگام مشکلات دندان و آغاز سریع درمان می  شود و مانع از پیشرفت آن می  شود

• لازم به ذکر است که باید منشأ عفونت درمان نشود و مصرف آنتی  بیوتیک نمی  تواند به طور کامل عفونت را از بین ببرد و تنها برای مدتی ممکن است مشکل را برطرف کند. همانطور که ذکر شد، این عفونت ناشی از عفونت ریشه است و تنها با عصب  کشی و یا کشیدن دندان شیری قابل حل است. بنابراین لازم است که کودکان به صورت دوره ای توسط دندانپزشک معاینه شوند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود و کودک از دندانپزشک نترسد.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص دندانپزشکی کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید