بهترین زمان و نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

0
2,244
125319.jpeg alt_text
125319.jpeg caption

یکی از ارکان اصلی برای حفظ سلامت دندان ها به کار بردن نخ دندان همراه با مسواک زدن می باشد. اما اغلب افراد در مورد بهترین زمان و نحوه صحیح استفاده از نخ دندان اطلاع چندانی ندارند و این مسئله نیز یکی دیگر از موارد پوسیدگی دندان به حساب می رود. بنابراین بایستی تمامی افراد به صورت منظم از نخ دندان استفاده نمایند. تکیه بر تنها مسواک زدن نمی تواند مانعی برای پیشرفت عوامل باکتریایی موجود در دهان باشد اما با نخ دندان کشیدن اصولی می توان آن را به حداقل رساند و از بروز خونریزی های لثه پیشگیری کرد. 

بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن 

از آن جایی که در اکثر مواقع پره های مسواک قادر به زدودن مواد باقی مانده غذایی از لابه لای دندان ها نیستند بنابراین بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن می باشد. توصیه ها حاکی از این مطلب هستند که کودکان برخلاف بزرگسالان بهتر است بعد از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنند چرا که آن ها کمتر قادر به خارج کردن ذرات غذایی از دهان خود می باشند. 

اگر چه دو بار مسواک زدن توصیه می شود ولی در مورد نحوه صحیح استفاده از نخ دندان این حالت به یک بار در روز اشاره می گردد. 

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان، شب ها قبل از خوابیدن می باشد. از آن جایی که در طول مدت شب ترشحات بزاقی کمتری در دهان وجود دارد، زمان مناسبی برای رشد باکتری ها است و با روش های اصولی نخ دندان کشیدن می توان این رشد را مهار نمود. 

انواع نخ دندان

 

نخ دندان

 

شاید کمتر به این نکته توجه کرده باشید هر نوعی از دندان نیازمند استفاده از نخ دندان مخصوص به خود می باشد تا بهترین بهره وری را داشته باشد. اما در خرید نخ دندان مناسب برای دندان های خود می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

آیا فاصله بین دندان های شما کم است؟ در این صورت بهتر است از نخ دندان های مومی استفاده کنید تا کمتر دچار پارگی شوند. 

خونریزی لثه و حساسیت مربوط به آن ها را بیشتر تجربه می کنید، بنابراین نخ دندان نرم استفاده کنید تا کمتر دچار آسیب دیدگی شوید. 

دندان های مصنوعی نیازمند استفاده از نخ دندان های محکم تری می باشند.

دقت کنید که برای انتخاب نخ دندان مناسب برای کودکان و هم چنین خودتان می توانید از راهنمایی های دندانپزشک خود کمک بگیرید. 

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟

در مورد روش صحیح نخ دندان کشیدن بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

یک برش 20 الی 25 سانتی متری از نخ دندان مورد نظر را ببرید.

دو طرف نخ دندان را به یکدیگر گره بزند، این کار برای تسلط داشتن بیشتر شما می باشد. می توانید به صورت استفاده آن را به دور انگشتان خود بپیچید.

انگشتان شست به راحتی می توانند برای حذف مواد غذایی از دندان های فک بالا و انگشتان سبابه برای دندان های فک پایین مورد استفاده قرار بگیرند. 

از کناره یکی از دو دندان نخ را وارد نموده و از کناره دندان مقابل نخ را به آرامی خارج نمایید.

اگر نخ پاره یا رشته رشته شد احتمال پوسیدگی دندانی وجود خواهد داشت بنابراین برای دریافت اقدامات درمانی مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. البته احتمال پرکردگی نامناسب دندان هم می تواند به چنین شرایطی دامن بزند.  

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید