علائم و نشانه های روانپریشی

0
824
271722.jpeg alt_text
271722.jpeg caption

روانپریشی اغلب به عنوان (از دست دادن واقعیت) و یا (منفک شدن از واقعیت) تعریف میشود. فردي که

روانپریش باشد چیزهایی را تجربه و یا باور میکند که واقعی نیستند. این حالت میتواند شیوه اندیشه، عمل،

احساس و یا ادراك شما را تغییر دهد. روانپریشی میتواند بسیار ترسناك و سردرگم کننده باشد و زندگی روزانه شما را مختل کند. سازمان بهداشت جهانی، روانپریشی را سومین مشکل پزشکی ناتوان کننده در جهان

تقسیم بندي میکند. روانپریشی عبارتست از یک سندرم و یا گروهی از نشانه ها و علائم. قبل از شروع

علائم روانپریشی، شما احتمالا نشانه هاي هشدار مبهمی را تجربه کنید. نشانه هاي هشدار عبارتند از

افسردگی، نگرانی، حس متفاوت بودن و یا این احساس که افکارتان سرعت گرفته و یا شدیدا کند شده است.

علائم و نشانه ها

روانپریشی

تفکر گیج و مبهم و سردرگمی در این حالت افکار روزمره مبهم می شوند و ارتباط معمول و طبیعی خود را از دست می دهند. همچنین صحبت هاي فرد، نامشخص و نامفهوم می شوند. شخص ممکن است در تمرکز، دنبال کردن مکالمه و یادآوري مسائل، مشکل داشته باشد و به علاوه جریان افکار او ممکن است بسیار سریع و یا بسیار کند شوند.

عقاید نابجا و غلط (هذیان)

در این حالت شخص عقاید عجیب وغریبی دارد و چنان به عقاید خود مطمئن است که بحث هاي منطقی نمی تواند تغییري در آن ها ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است شخص با مشاهده چگونگی توقف اتومبیل ها در بیرون منزلش، اظهار کند که پلیس او را تحت نظر دارد.

توهم

توهم

شخص چیزهایی را می بیند، حس می کند، می چشد یا به مشامش می رسد که وجود ندارند. به عنوان مثال چیزهایی می شنود که کس دیگري نمی شنود و چیزهایی می بیند که وجود ندارند. هر مزه و هر بو ممکن است بد و یا حتی مسموم تلقی شود .

تغییرات خلقی

در سایکوز تغییرات خلقی شایع است و ممکن است شخص به طور غیر معمول احساس غمگینی و یا هیجان کند رفتار تغییر یافته رفتار فرد در هنگام سایکوز نسبت به رفتار معمولش تغییر می کند. ممکن است بسیار فعال و یا بسیار بی حال باشد، به طوري که مثال تمام روز را در گوشه اي بنشیند. غالباً این تغییرات رفتاري همراه با علایمی است که در بالا توضیح داده شد. براي مثال شخصی که معتقد است در معرض خطر قرار دارد، ممکن است به پلیس زنگ بزند یا کسی که معتقداست پیغمبر شده است، احتمال دارد روزها در خیابان به موعظه مردم بپردازد. شخص مبتلا ممکن است غذا نخورد چون نگران مسموم بودن غذا است، یا ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشد چون بابت مسأله اي احساس گناه میکند. علائم در افراد مختلف تفاوت هایی دارد و ممکن است در طی زمان تغییر کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید