علت بروز احساسات منفی بعد از رابطه جنسی

0
2,508
37966.jpeg alt_text
37966.jpeg caption

برای بیشتر افراد، رابطه جنسی سرگرم کننده و لذت بخش است که معمولا احساسات مثبت و رضایت را برای دو طرف ایجاد می کند.
اما برخی از افراد ممکن است احساسات بدی بعد از رابطه زناشویی تجربه کنند، از جمله گریه زنان بعد از رابطه که یکی از این موارد است.
در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت این احساسات منفی بعد از رابطه جنسی بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

ناراحتی بعد از رابطه

معمولا رابطه جنسی به دلیل آزاد شدن دوپامین و افزایش سروتونین، باعث افزایش نشاط می شود که از ایجاد افسردگی جلوگیری می کند.
احساس افسردگی بعد از رابطه جنسی حتی در یک رابطه جنسی خوب و توافقی هم شرایطی است که ممکن است برخی از افراد در طول دوره زندگی خود تجربه کنند.

طبق تحقیقات علمی به نظر می رسد که مردان به نسبت زنان این احساسات را بصورت منظم تری تجربه می کنند.
علی رغم 2 درصد زنان که بعد از رابطه جنسی گریه می کنند، حدود 4-3 درصد مردان بعد از نزدیکی، غمگین یا تحریک پذیر بوده و احساس سردی بعد از رابطه را دارند.

اقلیت قابل توجهی از زنان و مردان حداقل یک بار در طول زندگی خود احساسات منفی بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده اند.
طبق تحقیقات، چهل و یک درصد از مردان حداقل یک بار و فقط بیش از 46 درصد از زنان چنین احساسی را گزارش کرده اند.

اندوه پسا آمیزشی چیست؟

احساسات منفی بعد از رابطه جنسی که با عنوان علمی اندوه پسا آمیزشی نیز شناخته می شود، به شرایطی اطلاق می شود که در آن بعد از فعالیت جنسی، احساسات اشک آور، ناراحت کننده و یا تحریک پذیری غیر قابل توصیفی رخ می دهد.
اندوه پسا آمیزشی یا PCD می تواند از 5 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد و می تواند همراه یا بدون ارگاسم اتفاق بیفتد.
افسردگی پس از رابطه جنسی ممکن است در طی رابطه زناشویی، رابطه با غیر شریک جنسی و یا حتی خود ارضایی رخ دهد.

علت بروز احساسات منفی بعد از رابطه جنسی

اگر چه هنوز تحقیقات درباره علت احساسات منفی بعد از رابطه جنسی همچنان ادامه دارد اما با این وجود برخی از دلایل برای آن بیان شده است.

هورمون ها

در طول رابطه جنسی، روند هورمونی، فیزیولوژیکی و عاطفی به اوج خود می رسد. بنابراین ممکن است افراد یک سطح تحریک باورنکردنی از نظر جسمی و احساسی را تجربه کنند. سپس این احساسات متوقف می شود و بدن نیاز دارد تا به حالت عادی خود بازگردد.

خوشبختی

آزاد شدن ناگهانی انرژی جنسی تجمع یافته می تواند علت گریه کردن زنان بعد از ارضاء شدن باشد.

احساس گناه بعد از رابطه

نظریه دیگر در مورد افسردگی بعد از رابطه زناشویی این است که برخی افراد به طور ناخودآگاه نسبت به نزدیکی احساس گناه می کنند.
این شرایط احتمالا در افرادی که در محیط های سختگیری بیش از اندازه بزرگ شده اند یا داشتن رابطه جنسی را عملی کثیف و بد تلقی می کنند بیشتر دیده می شود.

نیاز به قطع رابطه جنسی

احساسات منفی بعد از رابطه جنسی می تواند به راحتی منشا گرفته از این واقعیت باشد که شما از نظر روحی و جسمی آمادگی لازم برای نزدیکی را ندارید.
افسردگی و احساس گناه بعد از رابطه جنسی ممکن است تنها نشانه این باشد که شما ارتباط کافی عمیقی با شریک زندگی خود ندارید.

احساسات شما در مورد رابطه

داشتن رابطه جنسی یک تجربه بسیار صمیمی است و صمیمیت می تواند ما را نسبت به افکار و احساسات ناخودآگاه، که شامل برخی از افکار غم یا عصبانیت است، آگاه سازد.
اگر در یک رابطه عمیق و با ثبات نیستید، نسبت به شریک زندگی خود احساس نارضایتی می کنید یا احساس نا امیدی و ضعف نسبت به آن دارید، این احساسات می توانند هم در حین رابطه جنسی و هم بعد از آن ایجاد شده و شما را آزار دهند.

ارتباطات منفی بعد از رابطه جنسی

ارتباطات منفی بعد از رابطه جنسی می تواند محرک باشد. راضی نبودن از تجربه جنسی می تواند از نظر روحی سنگین باشد، خصوصاً وقتی انتظارات شما در حین رابطه برآورده نشود. اگر واقعا شناخت آگاهانه ای نسبت به شریک زندگی خود نداشته باشید، ممکن است احساس ناراحتی و یا شاید احساس تنهایی نموده و از داشتن رابطه پشیمان شوید.

مشکلات بدنی

فراموش کردن مسائل مربوط به تصویر بدن ممکن است دشوار باشد. اگر از ظاهر خود خجالت می کشید یا شرمنده می شوید، این شرایط می تواند علائم PCD، غم یا افسردگی را تحریک کند.

اضطراب ناشی از عملکرد

همانند بسیاری از مردان، زنان نیز ممکن است دچار اضطراب ناشی از عملکرد خود در یک مقاربت شوند؛ به این معنا که اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود می تواند در آنها استرس ایجاد نموده و یک واکنش فوری به این استرس، گریه کردن زنان بعد از رابطه جنسی است.

ضربه روحی یا سوء استفاده جنسی

اگر در گذشته مورد تجاوز جنسی یا سو استفاده قرار گرفته اید، این مسائل می تواند احساس آسیب پذیری، ترس و گناه زیادی را در شما ایجاد کند.
افرادی که تحت سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند، در زندگی مشترک آینده نیز ممکن است بیشتر در معرض آسیب های روحی ناشی از آن قرار بگیرند. این شرایط می تواند به احساس گناه، شرم، مجازات و طلاق دامن زده و بر روی زندگی زناشویی نیز تاثیر بگذارد، حتی مدتها بعد از ضربه روحی اولیه.

استرس یا ناراحتی روانی دیگر

اگر قبلاً در زندگی روزمره خود احساس استرس، اضطراب یا ناراحتی داشته اید، رابطه جنسی ممکن است فقط باعث ایجاد احساسات منفی موقتی بعد از رابطه جنسی شود. کنار گذاشتن این احساسات برای مدت طولانی ممکن است کمی دشوار باشد. اگر با اختلال اضطراب یا افسردگی زندگی می کنید، احتمالاً علائم PCD را نیز تجربه خواهید کرد. (1)

در نهایت اگر شما یکی از افرادی هستید که بعد از فعالیت جنسی چنین احساسی را دارید، بدانید که تنها نیستید. مانند بسیاری از موارد مربوط به رابطه جنسی، این شرایط نیز یکی از مواردی است که اکثر مردم با بیان مشکل مربوط به آن احساس راحتی نمی کنند.
در صورتی که تعداد دفعات بروز این مشکل در شما بیشتر شده است بهتر است با یک سکس تراپیست یا روانشناس در این باره صحبت کنید.

پیشنهاد مطالعه: سوزش واژن حین نزدیکی

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید