علت بزرگی سینه در آقایان چیست؟

0
9,251
151469.jpeg alt_text
151469.jpeg caption

به بزرگ شدن سینه ها در مردان به اصطلاح پزشکی ژنیکوماستی گفته می شود. بزرگ شدن سینه ها در جنس مذکر یافته ای غیر طبیعی تلقی می شود و بسیاری از والدین نگران علت بزرگی سینه ها در فرزندان پسر خود هستند. در این مقاله به بررسی علل ژنیکوماستی می پردازیم. ژنیکوماستی تغییر بافت غده ای پستان در مردان می باشد.  در موارد بزرگی سینه ها لازم است تا ژنیکوماستی حقیقی یا بعبارتی وجود بافت پستانی گلاندولر از ژنیکوماستی کاذب افتراق داده شود. ژنیکوماستی کاذب معمولا به واسطه ی تجمع بافت چربی در منطقه پستان است که معمولا در پسران با اضافه وزن دیده می شود. بعبارتی بافت غددی سینه طبیعی است و فقط میزان چربی بافت سینه بعلت افزایش وزن فرد زیاد شده که بصورت بزرگی سینه ها تظاهر میکند و نیاز به بررسی بیشتری ندارد. ژنیکوماستی حقیقی توسط وجود توده فیبروگلاندولر یا غددی قابل لمس حداقل نیم سانتی متر در قطر، مشخص می گردد که به شکل متمرکز در زیر نیپل و ناحیه ارئولار آن قرار گرفته است. در این موارد نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

فرم های فیزیولوژیک ژنیکوماستی

ژنیکوماستی در تعداد زیادی از نوزادان مذکر در نتیجه تحریک طبیعی استروژن مادری اتفاق می افتد که اثر آن معمولا بعد از چند هفته از بین می رود.  ژنیکوماستی در پسران پیش از بلوغ بسیار کمیاب می باشد و همیشه باید برای شناسایی علت آنها بررسی انجام داد اما دوباره در دوران بلوغ طبیعی ،شایع می شود.

ژنیکوماستی

مقاله مرتبط: بهترین دکتر ژنیکوماستی

ژنیکوماستی نوزادان

ژنیکوماستی گذرا در ۶ تا ۹ درصد نوزادان مذکر که به شکل ثانویه در معرض استروژن نادر در دوران حاملگی بوده اند اتفاق می افتد . تکامل پستان ممکن است نامتقارن باشد و گالاکتوره (ترشح شیر از پستان) در تقریبا ۵ درصد افراد دیده شده است. بیشتر موارد در طی ۴ تا ۸ هفته بعد از تولد از بین می رود، اما تعداد کمی از انها می تواند به اندازه ۱۳ ماه طول بکشد.

ژنیکوماستی بلوغ

در طی اوایل تا اواسط  بلوغ بیش از ۷۰ درصد پسرها درجات متنوعی از هایپرپلازی یا بزرگ شدن ساب ارئولار پستان را دارند. اوج شیوع در ۱۴ سالگی در مراحل تانر پیشرفته می باشد. ژنیکوماستی بلوغ ممکن است تنها یک سینه را درگیر کند. چندان غیر شایع نیست که هر ۲ سینه در اندازه های غیرمتناسب یا زمان های متفاوت بزرگ شوند. حساسیت به لمس سینه شایع است اما زودگذر می باشد. پسرفت خود به خودی ممکن است در طی چندماه رخ دهد. به ندرت بیش از ۲ سال باقی می ماند. ممکن است فشار روانی در این موارد وجود داشته باشد مخصوصا در پسرهای چاق با سینه های نسبتا بزرگ. تصور بر این است که دلیل آن عدم تعادل بین عمل استروژن و هورمون های جنسی در سطح بافت پستان باشد.

ارزیابی بیمار با ژنیکوماستی

در بیمارانی که به بلوغ رسیده اند شاید یک شرح حال و معاینه دقیق تمام چیزی باشد که مورد نیاز است تا موارد پاتولوژیک و بیماری نادر را کنار بگذاریم. ارزیابی گذشته بیمار باید شامل تاریخچه خانواده و خویشاوندان مرد بیمار که مبتلا به ژنیکوماستی بوده اند  ، تاریخچه بیماری های کبدی و کلیوی، استفاده از داروهای تجویز شده یا سو مصرف مواد و یا مصرف محصولات گیاهی باشد. آزمایشات اولیه شامل تست های عملکرد تیروئید برای کنار گذاشتن پرکاری تیرویید ، هورمون های جنسی شامل تستوسترون ، استرادیول hCG،LH و سطح پرولاکتین باشد.

درمان ژنیکوماستی

درمان موارد خوش خیم در بالغین معمولا شامل اطمینان دادن به بیمار و خانواده اش درباره طبیعی و گذرا بودن این پدیده است. زمانی که بزرگ شدن پستان ها بیش از حد و ماندگار باشد و مشکلات احساسی جدی برای بیمار ایجاد نمایند درمان اختصاصی انجام خواهد شد. متاسفانه درمان دارویی معمولا برای موارد طولانی مدت بی تاثیر هستند. در مراحل اولیه بیماری پاسخ‌دهی به درمان بهتر است اما تصمیم برای شروع درمان سخت است زیرا بسیاری از موارد به طور خودبخودی رفع میگردند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید