علت تعریق زیاد کف سر یا عرق سوز شدن چیست؟

1
39,377
87880.jpeg alt_text
87880.jpeg caption

عرق کردن مطمئنا فرآیندی مفید برای بدن است که می تواند در سم زدایی نیز کمک نماید، اما در مورد موها نمی توان این حرف را زد. یکی از نکات جالب در مورد پوست سر آن است که برخلاف پوست در مناطق دیگر بدن، منطقه پوست سر به خوبی عصب کشی شده و تعداد زیادی غدد عرق در آن وجود دارد. اگر تعریق بیش از حد پوست سر یا عرق سوز شدن کف سر که به آن هایپرهیدروز جمجمه و صورت یا هایپرهیدروز پوست سر گفته می شود با مشکلاتی همراه باشد، احتمالاً مربوط به برخی اعصاب است که بطور مداوم به غدد عرق آن مناطق سیگنال ارسال می کنند.

 

مناطق بیشتر درگیر تعریق زیاد کف سر

اعصاب ناحیه پوست کف سر یا سر به صورت ناحیه ای پخش می شوند. به همین ترتیب ممکن است تعریق عمدتا در مناطق خاصی از پوست سر تجربه گردد. به عنوان مثال، نواحی شقیقه یا پیشانی معمولاً بیشتر از ناحیه پشت سر یا قسمت فوقانی گردن مستعد عرق سوز شدن کف سر هستند.

 

تعریق چشایی چیست؟

پوست سر یا ناحیه سر اغلب درگیر یک نوع تعریق خاص تحت عنوان تعریق چشایی می شود. افرادی که مبتلا به این نوع شرایط می باشند، در پاسخ به خوردن، آشامیدن یا حتی گاهی فکر کردن در مورد غذا زیاد عرق می کنند تا عرق کنند. ناحیه صورت اغلب در تعریق چشایی نقش دارد.

 

عوارض تعریق بیش از اندازه کف سر

اساساً عرق ما حاوی نمک است که برای مو و پوست سر مفید نیست. عرق زیاد به معنای نمک زیاد برای موهای ما است که منجر به خشکی و ریزش عمده مو می شود. به همین دلیل پوست سر عرق کرده، دشمنی برای شاداب بودن موهای شماست. البته عوارض عرق سوز شدن کف سر تنها به این موارد ختم نمی شود، برخی دیگر از عوارض آن عبارتند از:

 

ریزش موی پیشانی

یک پوست عرق کرده می تواند ریزش موی بزرگی در پیشانی ایجاد کند. براساس مطالعه صورت گرفته که در مجله اختلالات پوستی منتشر شده است، تعریق زیاد دلیل اصلی اختلال آلوپسی فیبروزینگ پیشانی  (FFA) در مردان و زنان است.

 

علت تعریق زیاد کف سر

کدر و وز شدن موها

برای از بین بردن مقدار عرق سوز شدن کف سر، تمایل دارید بیشتر و بیشتر از شامپو استفاده کنید که به گفته متخصصان پوست، می تواند موهای شما را خشک نموده و در نهایت موهای شما دچار حالت وز و کدر نماید. بنابراین، شستشوی مکرر مو راه حل موهای عرق کرده نیست

 

چرب به نظر رسیدن مو

به دلیل همین تعریق بیش از اندازه کف سر، هر لحظه مجبور به دوش گرفتن هستید ولی در عرض چند دقیقه دوباره عرق می کنید. بنابراین، حتی اگر موهایتان را به خوبی شامپو بزنید، تفاوتی به نظر نمی رسد چرا که ریشه های موها قبل از به اتمام رسیدن روز، دوباره چرب می شوند. بایستی به این نکته دقت کنید که با سشوار کشیدن روند عرق سوز شدن کف سر را تسریع می کنید.

 

خارش 

زمانی که کفر سر بیش از اندازه عرق کند، ذرات گرد و غبار بر روی آن جمع می شوند و باعث خارش پوست سر می شوند. تعریق کف سر می تواند منافذ پوست سر را مسدود کرده و اجازه نفس کشیدن را از آن بگیرد. بنابراین باعث خارش سر شده و می تواند منجر به بثورات و ریزش مو گردد.

 

بوی بد موهای سر

بطور کلی عرق بوی بدی می دهد. شستن مداوم مو ها به هر حال گزینه مناسبی نیست و بستن آنها به نظر تنها راه حل است.

 

جلوگیری از تعریق کف سر

به منظور کاهش عرق کردن و عرق سوز شدن کف سر می توانید از مصرف مواد غذایی پر ادویه و کافئین دار که ترشحات غدد عرق را افزایش می دهند، اجتناب کنید. سطح استرس خود را کاهش دهید. وزن سالم داشته باشید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. من کف سرم شدید عرق می‌کنه وهمین موضوع باعث خارش وحشتناک سرم شده کسی می‌تونه کمکم کنه ؟؟؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید