عرق سوز شدن و روشهای طبیعی برطرف کردن آن

0
4,594
عرق سوز شدن

راش گرمایی یا عرق سوز شدن زمانی رخ می دهد که غدد عرق پوست مسدود شده و عرق تولید شده برای تبخیر شدن قادر به راهیابی به سطح پوست نباشد. در نتیجه این شرایط منجر به بروز بثورات پوستی می شود.
این بثورات به دلیل التهاب ایجاد می شود که به صورت قرمزی پوست با تاول های کوچک ظاهر می گردد. این وضعیت اغلب در چین و چروک های پوستی یا مناطقی از لباس های تنگ که هوا قادر به گردش یافتن در آنها نیست رخ می دهد.
معمولاً زمانی که اجازه خنک شدن به پوست داده شود این بثورات پوستی محو می شوند. درمان های پزشکی فقط در صورت عفونی شدن ناحیه ضروری خواهند بود.
با کمتر قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب، پوشیدن لباس های مناسب و استفاده از تهویه مطبوع یا فن ها برای گردش هوا می توان از بروز بثورات گرمایی جلوگیری کرد.

راش گرمایی چیست؟

وظیفه پوست محافظت از داخل بدن در برابر دنیای خارج است. این سد به عنوان یک مانع پیشگیرانه در برابر عوامل خارجی که باعث عفونت، مواد شیمیایی یا اشعه ماوراء بنفش از حمله یا آسیب به بدن می شوند، عمل می کند. همچنین نقش مهمی در کنترل دمای بدن دارد. یکی از راه هایی که بدن را خنک می کند عرق کردن است که با تبخیر شدن آن اتفاق می افتد. عرق در غددی که سراسر بدن را پوشانده اند تولید می شود (به استثنای چند نقطه کوچک مانند ناخن انگشتان دست، پا و مجرای گوش).

غدد عرق در درم یا لایه عمیق پوست قرار دارند و توسط مراکز کنترل دما در مغز تنظیم می شوند. عرق تولید شده در غدد توسط مجاری به سطح پوست می رسد.
راش حرارتی زمانی اتفاق می افتد که مجاری عرق مسدود شده و عرق نمی تواند به سطح پوست برسد. در عوض، در زیر سطح پوست به دام می افتد و باعث التهاب یا بثورات خفیف می شود. بثورات گرمایی را عرق سوز شدن یا میلیاریا نیز می نامند. بثورات گرمایی می توانند ناشی از تعریق زیاد باشد.

جوش گرمازدگی نوزادان در صورت قرار گرفتن در معرض هوای گرم، پوشیدن بیش از حد یا وجود تب ممکن است باعث بروز بثورات حرارتی شوند.

علت جوش زدن در گرما

در صورت تعریق زیاد مجاری غدد عرق مسدود شده و اجازه نمی دهند عرق از آن ناحیه خاص تبخیر شود. برخی از مواردی که می توانند باعث ایجاد انسداد شوند، عبارتند از:

  • چین و چروک هایی در پوست مانند گردن و سر، زیر بغل، زیر سینه یا کشاله ران دارای تماس پوستی زیادی است که باعث می شود گردش هوا دشوارتر شده و از تبخیر عرق جلوگیری شود.
  • لباس تنگ از تبخیر عرق جلوگیری می کند.
  • استفاده از لباس یا ملحفه های سنگین. این وضعیت زمانی ممکن است رخ دهد که فرد سعی در گرم نگه داشتن خود در فصل زمستان دارد یا به دلیل بیماری با تب دچار عرق سرد شود.
  • کرم های سنگین یا لوسیون ها می توانند مجاری عرق را مسدود کنند.
  • نوزادان دارای غدد عرق نارس هستند که قادر نیستند عرق تولید شده را به طور موثر حذف کنند. اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرند، بیش از حد لباس بپوشند یا پوشش زیاد همراه با تب داشته باشند، ممکن است بثورات گرمایی یا جوش صورت در آنها ایجاد شود.
  • راش گرمایی ممکن است به عنوان عارضه جانبی برخی داروها مانند کلونیدین ایجاد شود.

علائم عرق سوز شدن در کودکان و بزرگسالان

علائم رایج عرق سوز شدن شامل جوش قرمز روی پوست و احساس خارش یا زبر شدن پوست است. این موارد ناشی از التهاب لایه های سطحی پوست (اپیدرم) است و احساس خارش شبیه به احساس آفتاب سوختگی خفیف است.
علائم جوش گرمی در کودکان و بزرگسالان یکسان است. با این حال، از آنجا که نوزاد نمی تواند از احساس بثورات شکایت کند، ممکن است سر و صدا و گریه کردن داشته باشند.

عوامل خطر برای عرق سوز شدن

نوزادان تازه متولد شده، کودکان، افراد مسن و افراد چاق با مناطق وسیع در تماس پوست با پوست به عنوان مثال، ناحیه بزرگ همپوشانی چربی شکمی در معرض ابتلا به این جوش های گرمازدگی هستند. البته اگر همه افراد برای مدت طولانی بی حرکت باشند و قسمت هایی از پوست در معرض هوای در گردش نباشد، امکان عرق سوز شدن برای همه وجود خواهد داشت.

عرق جوش در مکانهای با آب و هوای گرم و مرطوب شیوع بیشتری دارد زیرا مردم بیشتر عرق می کنند.
ورزش شدید همراه با تعریق زیاد ممکن است باعث ایجاد جوش گرمازدگی شود، به ویژه اگر لباس پوشیده گردش هوا را بطور کافی انجام ندهد.

انواع عرق سوز شدن

ظاهر راش گرمایی بستگی به محل رسوب عرق مازاد در پوست دارد.(1)

1) میلیاریا کریستالی

در صورت مسدود شدن عرق در سطحی ترین لایه های پوست جایی که مجرای عرق در سطح پوست باز می شود، تاول های ریزی که شبیه دانه های کوچک عرق هستند دیده می شوند. در این نوع علائمی غیر از حباب های ریز شفاف وجود ندارد.

2) میلیاریا قرمز

اگر عرق باعث التهاب در لایه های عمیق اپیدرم شود، بثورات گرمایی کلاسیک رخ می دهد. مانند هر التهاب دیگر، ناحیه مورد نظر قرمز دیده شده و تاول ها کمی بزرگتر هستند. از آنجا که مجاری عرق مسدود شده و عرق را به سطح پوست نمی رسانند، ناحیه درگیر خشک است و می تواند با تحریک، خارش و زخم همراه باشد. این بثورات را عرق سوز نیز می نامند.

3) میلیاریا عمقی

به ندرت، پس از دوره های مکرر عرق سوز شدن ، بثورات حرارتی ممکن است لایه های عمقی تر پوست به نام درم را ملتهب کنند. این بثورات از برآمدگی های بزرگتر و سخت تر که غلظت رنگ پوست بیشتری دارند، تشکیل شده است. این نوع از راش تقریباً بلافاصله پس از ورزش شروع می شود. به ندرت، این نوع بثورات تنها در صورتی که مقادیر قابل توجهی از پوست را درگیر کنند می توانند خطرناک باشند. زیرا عدم تعریق می تواند منجر به بیماری های مرتبط با گرما مانند گرفتگی های گرمایی، خستگی یا گرمازدگی شود.

درمان خانگی عرق سوز شدن

بثورات گرمایی اغلب هنگامی که پوست سرد شود، خود به خود برطرف می شود. در صورت تداوم احساس خارش، پماد کالامین ممکن است مفید باشد. برخی از پزشکان همچنین کرم یا اسپری هیدروکورتیزون بدون نسخه را توصیه می کنند. برخی از گزینه های دیگری که می توانید در نظر داشته باشید شامل:

  • حمام و دوش آب سرد
  • تهویه هوا
  • استفاده از لباس های سبک و جذب کننده رطوبت
  • استفاده از کمپرس سرد
  • ژل آلوئه ورا
  • استفاده از آب بلغور جو دوسر برای شستشوی موضع مورد نظر که در آب خیسانده شده و سپس از صافی رد شده است.

اگر نیازمند راهنمایی هستید می توانید با متخصصین پوست و مو طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید