علت قرمزی و جوش صورت نوزادان چیست؟

0
16,657
جوش نوزادان

ممکن است دیدن نوزاد تازه متولد شده با آکنه ترسناک باشد. اما خبر خوب این که قرمزی و جوش صورت نوزادان که با عنوان آکنه نوزاد نیز شاخته می شود، شایع است و به طور کلی جای نگرانی نیست زیرا معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، شرایطی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

در ادامه این متن از طبینجا، شما را با علل جوش نوزاد، سایر شرایط مشابه با آن و همچنین گزینه های درمانی و راه حل هایی که می توانید برای کاهش آن امتحان کنید، بیشتر آشنا می کنیم.

علت جوش صورت نوزادان چیست؟

جوش نوزادی که به آن آکنه نوزادی نیز گفته می شود، وضعیتی است که در شش هفته اول زندگی نوزاد ظاهر می شود. علت دقیق آکنه نوزادی مشخص نیست، اما تصور می‌شود که به دلیل هورمون‌ها یا واکنش به مخمرهای زندگی کننده روی پوست، این شرایط ایجاد می شود.

توجه به این نکته مهم است که بین قرمزی و جوش صورت در نوزادان و آکنه در کودکان بزرگتر تفاوت وجود دارد. آکنه نوزادی بعد از شش هفتگی در نوزادان ظاهر می شود. این آکنه تقریباً به اندازه آکنه نوزادان شایع نیست، اما پایدارتر است و معمولاً شش ماه تا یک سال یا بیشتر طول می کشد.

اگر کودک شما دچار جوش نوزادی شد، بهتر است با یک متخصص پوست اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید که آکنه کودک شما ناشی از یک بیماری زمینه ای یا یک محصول پوستی خاص نیست. اما درست مانند جوش نوزادان، آکنه نوزادی معمولاً بی خطر است و در نهایت خود به خود از بین می رود.

علائم

آکنه نوزاد تازه متولد شده ممکن است شبیه آکنه ای باشد که در طی سال های نوجوانی آن را تجربه می کنید. کودک شما ممکن است منافذ مسدود شده، پاپول های قرمز رنگ و احتمالاً جوش های کوچک داشته باشد. جوش صورت نوزادان در برخی از آنها، شبیه بثورات قرمز خشن و ناهموار است.

آکنه معمولا در صورت نوزاد، به ویژه روی گونه ها و بینی ظاهر می شود. با این حال، می تواند به پوست سر، گردن، چانه، پشت یا سینه گسترش یابد. جوش نوزاد ممکن است در طی چند هفته ظاهر شود و از بین برود و زمانی که کودک بی قرار یا گریه می کند بدتر به نظر می رسد.

جوش صورت نوزاد تازه متولد شده معمولاً در دو هفته اول پس از تولد ظاهر می شود، اگرچه ممکن است قبل از شش هفتگی نیز رخ دهد.

تفاوت راش و جوش در نوزادان

آکنه تنها بیماری پوستی نیست که می تواند نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. بثورات ناشی از شرایطی مانند اگزما یا حتی جوش ناش از عرق سوز شدن ممکن است با آکنه اشتباه گرفته شود.

در حالی که آکنه باعث ایجاد جوش می شود، یک جوش ساده که به عنوان درماتیت نیز شناخته می شود، ممکن است شامل قرمزی و تورم پوست نیز باشد. همچنین ممکن است پوست خشک، پوسته پوسته یا خارش دار باشد و با راش، برجستگی ها و تاول ها نیز می توانند ظاهر شوند.

یکی از دلایل رایج جوش‌ها تماس با مواردی است که می توانند پوست را تحریک کنند، مانند پوشک، محصولات آرایشی، مواد شیمیایی و پیچک سمی. بثورات یا جوش صورت نوزادان همچنین می توانند در نتیجه شرایط دیگری مانند آبله مرغان، سرخک، و نیش حشرات رخ دهند.

علل

علت مستقیم جوش نوزاد ناشناخته است. در حالی که ممکن است ناشی از سطوح بالای هورمون ها باشد، برخی تحقیقات حاکی از این است که یک واکنش التهابی به کلونیزاسیون پوست با مخمر مالاسزیا می تواند علت آن باشد.

علاوه بر این، از آنجایی که پوست کودک ظریف است، ممکن است در اثر تماس با شیر، شیر خشک یا آب دهان تحریک شده و منجر به آکنه شود. پارچه‌های خشن یا لباس‌های شسته شده با مواد شوینده خشن نیز می‌توانند پوست ظریف را تشدید کرده و آکنه نوزاد را بدتر کنند.

اگر نوزاد شما مبتلا به جوش یا قرمزی صورت است، با پزشک خود صحبت کنید که استفاده از کدام صابون، لوسیون یا کرم بهتر است، چرا که برخی از آنها می توانند باعث تحریک بیشتر شوند.

برخی از داروها، بیماری های ویروسی و واکنش های آلرژیک نیز می توانند باعث ایجاد بثورات آکنه مانند شوند. اگر نوزاد شما بعد از بیماری یا مصرف داروی جدید دچار جوش یا جوش های آکنه مانند شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط مشابه

برخی شرایط ممکن است شبیه جوش نوزاد تازه متولد شده باشند.

اگزما

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی پوستی است که به عملکرد سد پوستی آسیب می رساند و پوست را مستعد خشکی، تحریک و عفونت می کند.

هنگامی که کودک شما مبتلا به اگزما باشد، سیستم ایمنی بدن او نسبت به آلرژن ها و محرک های محیطی مانند آلاینده های هوا و دود تنباکو بیش از حد واکنش نشان داده، در نتیجه می تواند پوست را ملتهب کرده و علائمی را ایجاد نماید.

علائم اگزما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوست خشک و خارش دار
  • بثورات قرمز
  • برآمدگی ها
  • تورم

آلرژی غذایی

اگر کودک شما مبتلا به آلرژی غذایی باشد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن او به اشتباه پروتئین غذایی را اشتباه تلقی می کند و شروع به مبارزه با آن می کند. علائم واکنش های آلرژیک می تواند شامل کهیر یا بثورات پوستی، تورم لب ها و درد معده و در برخی موارد واکنش شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

راش گرمایی

بثورات حرارتی که به عنوان عرق سوز شدن نیز شناخته می‌شود، راش‌هایی است که در نوزادان و کودکان شایع‌تر است. زمانی اتفاق می افتد که مجاری عرق مسدود و ملتهب شده و عرق زیر پوست به دام می افتد. این شرایط معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک بیش از حد لباس پوشیده یا در معرض هوای گرم قرار می گیرد. علائم بثورات حرارتی شامل خارش، تحریک یا قرمزی پوست، علاوه بر تاول‌های کوچک است.

میلیا

میلیا کیست های کوچکی هستند که به دلیل گیر افتادن سلول های مرده پوست در زیر پوست ایجاد می شوند. نوزادان در چند هفته اول زندگی خود مستعد ابتلا به میلیا هستند. میلیا کاملا بی خطر هستند و درست مانند جوش صورت نوزادان، در اکثر موارد بدون درمان ناپدید می شوند.

آکنه نوزاد تازه متولد شده چه مدت بعد از بین می رود؟

آکنه نوزاد تازه متولد شده معمولا تنها چند روز طول می کشد و در اکثریت قریب به اتفاق موارد ظرف دو هفته کاملا از بین می رود. گاهی اوقات لکه ها فقط چند ساعت بعد ظاهر می شوند و گاهی اوقات برای سه تا چهار ماه باقی می مانند. امکان عود جوش صورت وجود دارد اما به طور کلی احتمال آن بسیار کم است.

درمان

تنها زمانی که یک بیماری زمینه ای علت ایجاد کننده جوش نوزاد باشد، نیاز به درمان وجود خواهد داشت. جوش صورت نوزاد به هیچ وجه به کودک شما آسیب نمی رساند و صرفاً یک موضوع زیبایی به حساب می آید.

در موارد نادر، ممکن است از داروهای موضعی آکنه برای درمان جوشهای صورت نوزاد استفاده شود. اما پزشکان تنها در صورتی آنها را تجویز می کنند که دلیل قانع کننده ای برای این کار وجود داشته باشد.

درمان خانگی جوش صورت نوزاد

فعالیت های خاصی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید که تا به کاهش آکنه کودک شما کمک کند.

  1. اول، همیشه با پوست کودک خود ملایم باشید و مطمئن شوید که لکه های او را تمیز نکنید یا نکنید.
  2. همچنین سعی کنید حداقل یک یا دو بار در روز پوست آنها را به آرامی با آب ولرم با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم بشویید.
  3. از مصرف محصولات مراقبتی از پوست چرب برای نوزاد خود نیز خودداری کنید.
  4. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، سعی کنید باقی مانده شیر برجای مانده روی صورت او را با ملایمت پاک کنید.

منبع

اگر جوش صورت نوزاد برای تان نگران شده، می توانید با متخصصین اطفال طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید