علت تورم واژن بعد از نزدیکی

0
117,949
700919.jpeg alt_text
700919.jpeg caption

تورم واژن ممکن است گهگاه اتفاق بیفتد و همیشه جای نگرانی نیست. دوره های قاعدگی، بارداری و مقاربت می تواند باعث تورم در ناحیه واژن، از جمله لب های واژن شود. گاهی اوقات، تورم ممکن است نتیجه یک بیماری یا اختلال دیگری باشد. در این موارد، مهم است بدانید که چه چیزی باعث ورم واژن شده است و چه کاری می توانید برای درمان آن انجام دهید. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت تورم واژن بعد از نزدیکی و راه های مقابله با آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید. 

علت تورم واژن بعد از نزدیکی چیست؟

در ابتدا این نکته را متذکر می شویم که اگر تب بالای 38 درجه سانتی گراد، درد و خونریزی شدیدی را تجربه می کنید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.
برخی از دلایل سوزش و التهاب واژن بعد از نزدیکی عبارتند از: 

 

1. تحریک ناشی از مواردی که به طور غیر مستقیم روی واژن تأثیر می گذارند

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره مانند شوینده لباسشویی و حمام می توانند پوست حساس واژن، دهانه واژن و لابیاها را تحریک کنند. همینطور محصولات معطر و دستمال توالت زبر نیز می توانند از آن جمله باشند. اگر به تازگی از محصول جدیدی استفاده می کنید یا حساسیت شما گسترش یافته، ممکن است تورم واژن بعد از نزدیکی ، خارش و سوزش در اطراف آن را تجربه کنید.

 

درمان

استفاده از محصولی را که فکر می کنید ممکن است روی واژن شما تأثیر گذارد را، متوقف کنید.
در صورت برطرف شدن تحریک، برای جلوگیری از تورم و ناراحتی در آینده باید از استفاده از محصول صرف نظر کنید. اما اگر تورم همچنان باقی ماند، ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای کمک به کاهش تورم و سایر علائم به شما کرم تجویز کنند.

 

2. تحریک ناشی از مواردی که مستقیماً روی واژن تأثیر می گذارند

مواردی که مستقیماً در واژن یا اطراف آن استفاده می کنید نیز می توانند باعث تحریک بافت آن شده و منجر به خارش، تحریک و تورم واژن شوند. این محصولات بهداشتی زنانه شامل:

دوش و شوینده ها

روان کننده ها

کاندوم لاتکس

کرم ها

تامپون

 

درمان

استفاده از محصولی را که فکر می کنید ممکن است تحریک کننده باشند، متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر پس از قطع استفاده از محصول، تورم واژن همچنان باقی ماند یا تشدید شد، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

3. رابطه جنسی خشن یا ضربه به واژن

اگر در هنگام رابطه جنسی واژن به اندازه کافی مرطوب نشده باشد، اصطکاک می تواند باعث ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شده و بعد از آن مشکلاتی ایجاد کند. به همین ترتیب، ضربه ناشی از رابطه جنسی خشن ممکن است باعث تورم واژن بعد از نزدیکی ، درد و سوزش شود.

 

درمان

در بیشتر موارد، شما به درمان نیاز نخواهید داشت. تا پایان تورم و سوزش واژن ، از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. رابطه جنسی خشن می تواند پوست داخل واژن را پاره کند، بنابراین مراقب علائم عفونت مانند ترشحات و تب باشید.

اگر تجاوز جنسی را تجربه کرده اید یا مجبور به انجام هرگونه فعالیت جنسی شده اید بهتر است از یک روانشناس کمک بخواهید. 

 

4. واژینوز باکتریایی

تعادل دقیق باکتری های مفید برای محافظت از محیط واژن و محدود نگه داشتن باکتری های مضرر و عوامل دیگر برای سالم نگهداشتن واژن ضروری است. بعضی اوقات، باکتری های مضرر خیلی سریع رشد می کنند و تعداد آنها از باکتری های مفید بیشتر می شود. این حالت می تواند منجر به علائم واژینوز باکتریایی (BV) شود.

علاوه بر تورم واژن بعد از نزدیکی، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

خارش

سوزش

بوی ماهی یا ترشحات

این بیماری شایعترین عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است. علت دقیق آن مشخص نیست اما در افرادی که رابطه جنسی دارند بیشتر دیده می شود. با این حال، افرادی که هرگز رابطه جنسی نداشته اند نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

 

درمان

برخی از افراد نیازی به درمان ندارند. تعادل باکتریایی ممکن است به طور طبیعی خود را بازیابد. اگر علائم آزار دهنده باشد می توانید از درمان های خانگی کمک گرفته و اگر بعد از یک هفته علائم هم چنان وجود داشتند باید به پزشک خود مراجعه کنید. احتمال تجویز داروهای ضد باکتریایی بصورت قرص و کرم وجود خواهد داشت.

 

5. عفونت قارچی

عفونت قارچی زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند گونه قارچی کاندیدا (معمولاً کاندیدا آلبیکانس) بیش از حد معمول در واژن رشد کنند. از هر چهار زن سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار عفونت قارچی را تجربه می کنند.

علاوه بر تورم واژن بعد از نزدیکی ، عفونت قارچی ممکن است موارد زیر ایجاد کند:

درد و ناراحتی

سوزش

درد در هنگام ادرار کردن

رابطه جنسی دردناک

قرمزی

ترشحات پنیر مانند

 

درمان

عفونت های قارچی با داروهای تجویزی درمان پذیرند. بسیاری از مشکلات دیگر هم به راحتی با عفونت قارچی اشتباه گرفته می شوند و اگر به درستی درمان نشوند، احتمال تشدید عفونت واژن وجود خواهد داشت.

 

6. سرویسیت

التهاب دهانه رحم یا سرویسیت اغلب نتیجه یک بیماری مقاربتی (STD) است. کلامیدیا، سوزاک، هرپس ناحیه تناسلی معمولاً توسط STD ایجاد می شود. با این حال، همه کسانی که به التهاب دهانه رحم مبتلا می شوند، STD یا نوع دیگری از عفونت ندارند. البته برخی از زنان نیز ممکن است به التهاب دهانه رحم مبتلا باشند و هیچ علائمی از خود نشان ندهند. علاوه بر تورم واژن ، التهاب دهانه رحم نیز می تواند باعث موارد زیر شود:

درد لگن

ترشحات واژن خونی یا زرد

لکه بینی بین دوره ها

 

درمان

دوره درمانی استاندارد برای التهاب دهانه رحم وجود ندارد. پزشک با توجه به علائم و علت التهاب واژن بعد از نزدیکی ، بهترین گزینه درمانی را انتخاب می کند. در صورت وجود التهاب دهانه رحم به دلیل عفونت داروهای تجویز شده آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی، ممکن است به رفع التهاب واژن و علائم آن کمک کنند.

 

7. هرپس دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی، که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود، یکی از رایج ترین عفونت های منتقله از راه جنسی است. در افراد آلوده، هرپس دستگاه تناسلی باعث ایجاد تاول های کوچک و دردناک می شود. این تاول ها می ترکند و ممکن است مایع شفافی از آن خارج شود. بعد از ترکیدن، لکه ها به زخم های دردناکی تبدیل می شوند که بهبود آن ممکن است حداقل یک هفته طول بکشد.

علاوه بر تورم واژن، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

درد

تب

بدن درد

همه افراد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی شیوع تاولی ندارند. بعضی از افراد به هیچ وجه علائمی نخواهند داشت و تعدادی ممکن است یک یا دو برجستگی را مشاهده کنند که آنها را به عنوان پیچ خوردگی مو بداخل پوست یا کورک اشتباه می گیرند. حتی بدون علائم نیز می توانید هرپس را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

 

درمان

تبخال دستگاه تناسلی بطور کامل درمان نمی شود، اما داروهای ضد ویروسی تجویز شده می توانند شیوع بیماری را کوتاه و از آن پیشگیری کنند. داروهای ضد تبخال که هر روز مصرف می شوند نیز ممکن است از خطر انتقال عفونت به شریک جنسی پیشگیری نمایند.

 

8. بارداری

بارداری تغییرات زیادی در بدن زنان ایجاد می کند. با رشد جنین، فشار بر روی لگن می تواند باعث جمع شدن خون شده و مایعات دیگر ممکن است به خوبی تخلیه نشوند. این حالت می تواند باعث تورم واژن بعد از نزدیکی، درد و ناراحتی در واژن شود. 

 

درمان

دراز کشیدن یا استراحت مکرر ممکن است به کاهش تورم واژن در بارداری کمک کند. پس از زایمان، تورم باید پایان یابد. با این حال، اگر علائم دیگری رخ داد یا تورم و ناراحتی بیش از حد سنگین است با پزشک خود صحبت کنید.

 

9. کیست یا آبسه مجرای گارتنر

مجرای گارتنر به بقایای مجرای واژن که در جنین تشکیل می شود اشاره دارد. این مجرا به طور معمول پس از تولد از بین می رود. با این حال، اگر بقایایی باقی بماند، می تواند به دیواره واژن متصل شود و کیست در آنجا ایجاد شود. این کیست باعث نگرانی نمی شود مگر اینکه رشد کرده و درد ایجاد کند یا آلوده شود. کیست آلوده می تواند آبسه ایجاد کند. کیست یا آبسه ممکن است به صورت توده ای خارج از واژن احساس شود یا دیده شود.

 

درمان

درمان اصلی برای کیست یا آبسه قابل توجه مجرای گارتنر جراحی است. برداشتن کیست یا آبسه باید علائم را از بین ببرد. 

 

10. کیست ها یا آبسه های بارتولین

غدد بارتولین در دو طرف دهانه واژن قرار دارند. این غدد وظیفه تولید مخاط روان کننده واژن را دارند. گاهی اوقات، این غدد می توانند آلوده شوند، پر از چرک شده و آبسه ایجاد کنند. علاوه بر تورم واژن بعد از نزدیکی، کیست یا آبسه می تواند باعث موارد زیر شود:

درد

سوزش

درد و ناراحتی

خون ریزی

 

درمان

درمان کیست ها یا آبسه های بارتولین همیشه لازم نیست. یک کیست کوچک ممکن است خود به خود تخلیه شود و علائم از بین بروند. برای درمان خانگی تورم واژن بعد از نزدیکی می توانید از یک وان گرم و کم عمق که دارای آب گرم و اندکی نمک است برای تسکین درد و ناراحتی استفاده کنید. برای تسکین علائم می توانید روزی چند بار در این وان بنشینید. با این حال با تشدید شدن علائم پزشک ممکن است برای درمان عفونت درمان آنتی بیوتیکی را پیشنهاد دهد. احتمال تخلیه کیست از طریق جراحی نیز وجود خواهد داشت. در موارد شدیدتر، ممکن است غده بارتولین به برداشتن جراحی نیاز داشته باشد.

 

تا زمانی که به پزشک خود مراجعه نکرده و تشخیص و درمان تورم واژن بعد از نزدیکی را دریافت نکرده اید، از رابطه جنسی خودداری کنید.

 

منبع

  • شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین زنان ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید