علت زرد شدن ناخن و پوست کنار آنها

1
25,059
12163.jpeg alt_text
12163.jpeg caption

ناخن های شما می توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامت کلی شما بگویند. تغییر رنگ، ضعف و شکننده بودن ناخنها همه به بیماری های مختلفی اشاره دارد که ممکن است باعث تغییر رنگ ناخنهای دست و انگشتان پا شود. اما آیا لزوماً زرد شدن ناخن یک بیماری پزشکی است که شما را ملزم می کند با پزشک خود مشورت کنید؟ در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علل زرد شدن ناخن ها بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

علت زرد شدن ناخن

اگرچه اینحالت به خودی خود بیماری محسوب نمی شود، اما عوامل زیر می توانند باعث تغییر شکل و رنگ ناخن های شما شوند.

 

زرد شدن ناخن بعد از لاک

استفاده مکرر از لاک ناخن و پاک کننده لاک ناخن می تواند بعنوان علت تغییر رنگ ناخن دست و ایجاد کننده لکه ای به رنگ زرد و سفید در روی ناخن شود. این حالت کاملاً آرایشی است، بسیار رایج بوده و مضر نیست.

درمان: هیچ درمانی وجود ندارد زیرا با گذشت زمان به خودی خود برطرف می شود. برای سرعت بخشیدن به روند ترمیم، سعی کنید از پاک کننده های لاک ناخن استون خودداری کنید و ناخن های خود را در پراکسید هیدروژن رقیق (1 قسمت پراکسید، 3 قسمت آب) خیس کنید تا به کاهش زردی کمک کند.

 

عفونت های قارچی یا اونیکومایکوزیس

زرد شدن ناخن می تواند نشانگر عفونت قارچی ناخن باشد که بیشتر در ناخن پا دیده می شود تا ناخن انگشتان دست. تغییر رنگ ناخن پا با کفش های تنگ یا ضربه به صفحات ناخن بدتر می شود و می تواند با پای ورزشکار نیز همراه باشد. عفونت با قارچ می تواند منجر به ضخیم شدن و تغییر شکل صفحه ناخن شود که حتی منجر به زرد شدن رنگ ناخن یا دیده شدن خطوط سفید روی ناخن می شود.

درمان: از محیط های مرطوب خودداری کنید و کفش های راحت و مناسب استفاده کنید. هرگونه عفونت قارچی زمینه ای را با داروی ضد قارچ درمان کنید. داروهای ضد قارچی به دو صورت موضعی و خوراکی وجود دارند. از آنجا که ناخن ها به آرامی رشد می کنند، برای ریشه کنی کامل باید یک دارو به مدت سه تا شش ماه مصرف شود. با این حال، میزان درمان به طور کلی 50-60٪ است، بنابراین ممکن است لازم باشد دوره را تکرار کنید و چرا که احتمال عود مجدد عفونت وجود دارد.

 

اونیکولیز

زمانی اتفاق می افتد که انتهای صفحه ناخن دور از محل اتصال از روی بستر ناخن بلند شود و سفید یا زرد به نظر برسد زیرا بستر ناخن اکنون در معرض هوا است. این جدا شدن به این معنی است که صفحه ناخن دیگر به بستر ناخن نمی چسبد. علل شایع بروز آن شامل آسیب، پسوریازیس و به عنوان یک عارضه جانبی داروهای خاص است. اونيكوليز معمولاً در مشاغل خاصي كه افراد با دست خود كار مي كنند ديده مي شود. (قصاب ها و آرایشگران)

درمان: از آسیب به ناخن های خود جلوگیری کنید، از دستکش محافظ استفاده کنید و از محیط مرطوب و تماس مواد شیمیایی سخت با دست خودداری کنید. همچنین، ناخن های خود را مرتب و تمیز نگه دارید و از تمیز کردن زیر ناخن ها خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث وخیم شدن اونیکولیز و حرکت بیشتر آن به عقب روی بستر ناخن شود.

 

پسوریازیس

علاوه بر اونیکولیز، تغییرات ناخن همراه با پسوریازیس می تواند شامل زرد شدن ناخن ها ، ضخیم شدن ناخن ها و سوراخ شدن ناخن ها باشد.

درمان: بهترین روش برای درمان آن، به حداقل رساندن ضربه به ناخن، و استفاده از داروهای سیستمیک می توانند به درگیری زیر ناخن کمک کنند. یک متخصص پوست می تواند موثرترین و مناسب ترین گزینه درمانی را برای شما تجویز کند. اگر پسوریازیس فقط به ناخن محدود شود، می توانید تزریق استروئید به ناخن انجام دهید. با این حال، اگر درگیری پوستی و یا آرتروز پسوریازیس همراه با ناخن وجود داشته باشد، نیاز به مصرف داروی خوراکی است. متخصص پوست شما بسته به شدت بیماری می تواند درمان ها را هدف قرار دهد.

 

سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد یک بیماری سیستمیک نادر است که با زرد شدن ناخن پا و ناخن انگشت دست همراه با سایر علائم سیستمیک، از جمله مشکلات تنفسی و ورم غدد لنفاوی پاها مشخص می شود.

درمان: درمان عمدتاً بر روی کمک به کاهش ورم غدد لنفاوی و درمان علائم تنفسی متمرکز است. از ویتامین E خوراکی برای مشکلات ناخن استفاده می شود.

 

بیماری های تیروئید

اونیکولیز علاوه بر زرد شدن صفحات ناخن، در پرکاری تیروئید نیز دیده می شود. تغییرات ناخن در کم کاری تیروئید بیشتر دیده می شود، با بیشترین تغییرات شامل ضخیم شدن و خرد شدن ناخن همراه با شکنندگی و رشد آهسته همراه است.

درمان: درمان بیماری زمینه ای تیروئید، مانند جایگزینی هورمون تیروئید.

 

دیابت

دیابتی ها اغلب با خشکی پوست، به ویژه در پاها، همراه با مشکلات گردش خون دست و پنجه نرم می کنند. روی ناخن ها به راحتی دچار پستی بلندی شده، بی رنگ، شکننده و خرد می شوند. این ناخن ها به عفونت های قارچی حساس هستند که منجر به ضخیم شدن و زرد شدن بیشتر ناخن ها می شود.

درمان: حفظ کنترل بهتر قند خون برای کاهش احتمال بروز عوارض دیابت مهم است. درمان عفونت قارچی زمینه ای را در نظر داشته باشید و از ناخن های خود در کنار پدیاتری مراقبت کنید.

 

بیماری های کبدی

بیماری زمینه ای کبد، می تواند باعث زرد شدن پوست کنار ناخن شود. برای رفع زرد شدن پوست اطراف ناخن بایستی بیماری های زمینه ای کبد تحت درمان قرار گیرند.

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای تقویت ناخن

منبع

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به زرد شدن ناخن شود. برای تعیین علت و درمان می توانید بصورت آنلاین از متخصصین پوست ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. با سلام من دو تا انگشت اشاره و اطرافش زرد می‌شود ولی وقتی می‌شورم دوباره سفید می‌شود میخواستم ببینم مشکل از کبد است. خوشحال میشم زود پاسخ بدهید چون خیلی نگرانم. لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستید. با تشکر.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید