علت شکم درد اول صبح و راهکار های درمان

3
93,710
731429.jpeg alt_text
731429.jpeg caption

اغلب اوقات برخی از افراد علائم مختلفی از معده درد صبحگاهی مانند شکم درد اول صبح و نفخ اول صبح را تجربه می کنند که به خودی خود می تواند احساس ناخوشایندی را ایجاد نمایند. بهتر است بدانید که علت دل درد اول صبح می تواند هر چیزی از غذای شب گذشته تا بیماری های زمینه ای را شامل گردد، بنابراین دانستن علت دقیق آن می تواند در به کار گیری روش های درمانی به شما کمک نماید.

علت شکم درد اول صبح

برای این که علت دل درد اول صبح مشخص شود باید به سایر علائم و نشانه های بدنی به دقت توجه شود. اولین قدم اطلاع یافتن از سالم بودن غذای دیشب می باشد. بدین منظور بهتر است با افرادی که دیشب با آن ها از یک نوع غذا مصرف کرده اید، می توانید این مطلب را جویا شوید.

نفخ

اگر شکم درد اول صبح به همراه نفخ باشد ممکن است نشانه ای از بیماری سندرم روده تحریک پذیر باشد. علت دقیقی برای ابتلای افراد به این بیماری وجود ندارد و مشکلات ژنتیکی در سیستم ایمنی باعث بروز التهاب در مجاری گوارشی روده ها می شود.

دل درد ناگهانی

اگر درد معده صبح ناشتا به صورت ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه ای ایجاد شود و شما هیچ دلیل قانع کننده ای از جمله نوع غذا برای آن نیابید، احتمالا برخی از بیماری های گوارشی مانند سنگ کیسه صفرا یا اختلال خون رسانی به روده بزرگ یا کولون باعث بروز چنین دردهایی شده است.

محل درد

درد شکم بسته به علت ایجاد کننده آن می تواند مناطق متفاوتی از شکم را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال درد مربوط به آپاندیسیت از وسط شکم آغاز گردیده و سپس به قسمت راست شکم منتهی می گردد. در حالی که درد شکم سمت چپ پایین معمولا به علت بیماری دیورتیکولیت می باشد. دردهایی که مربوط به کیسه صفرا هستند عمدتا وسط شکم و سمت راست بالا را درگیر خواهند کرد.

نوع درد

بسته به این که درد با چه الگوهایی خود را بروز می دهد می تواند علت شکم درد اول صبح را توجیه نماید. به عنوان مثال درد های مربوط به کیسه صفرا اعم از التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا می توانند دردهای نیم الی چند ساعته را ایجاد نمایند. درد های شدید و بدون توقف یک یا چند روزه که به کمر نیز منتشر می شوند می توانند نشانه ای از التهاب لوزالمعده باشند. درد های ناشی از سندرم روده تحریک پذیر معمولا در طی زمان های مختلف همراه با عوامل تاثیر گذار محیطی مانند اضطراب دست خوش تغییر می شوند.

درمان شکم درد اول صبح

پیشنهاد مطالعه: علت شکم درد در نیمه شب

در صورتی که هیچ یک از نشانه های فوق ذکر شده در شما صدق نمی کرد پس می توانید از برخی درمان های خانگی به منظور تسکین دل درد صبحگاهی خود استفاده کنید. بدین منظور می توانید اگر قادر به حرکت کردن هستید کمی ورزش های ملایم انجام دهید. در صورتی که این کار به کاهش دردهای شما کمک چندانی نکرد آن را متوقف کنید.

برخی از مواد غذایی گیاهی مانند زردچوبه، نعناع و یا زنجبیل قادرند معده درد صبحگاهی را بهبود بخشند.

چای بابونه با داشتن خواص ضد التهابی می تواند به شل شدن عضلات معده کمک نموده و شکم درد اول صبح و گرفتگی آن را کاهش دهد.(1)

استفاده از پد گرمایشی و کمپرس آب گرم می تواند به شل شدن عضلات و کاهش حالت تهوع کمک کند.

بهتر است تا معده دردتان بهبود نیافته از مصرف مواد و نوشیدنی های کافئینی مانند چای و قهوه اجتناب کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. درود و سلام
    یک ماه است که از بعد از جناح سینه تا دور نافم مخصوصا شب ها و صبح درد میکنه ،و دفع درستی هم ندارم،
    قبل از این هم بخاطر سرماخوردگی و عفونت گلو به مدت سه روز آزیترومایسین ۲۵۰ استفاده کردم، احساس میکنم معده یا روده هام درست کار نمیکنن، لطفا راهنمایی کنید، یک بار هم دکتر رفتم سنو داده که میگه دوطرف کلیه سنگ داری بخاطر اونه ،آخه معده درد و کار نکردن رودها ربطی به سنگ کلیه داره؟ سپاسگزارم

  2. سلام شرمنده چند روز هست صبح اول وقت که از خواب بیدار می شم دل درد شدید دارم بعد از زدن دوز 4 کرونا این مشکل برام پیش آمد هست ممنون میشم راهنمای کنید

  3. سلام خسته نباشید،دو روزه صبح درد شدید و دل پیچه میگیرم،ولی دیگ تا ساعت ۱،۲ظهر خود به خود خوب میشه،در ضمن بدنم بعضی وقتها داغ میکنه،درد تقریبا درقسمت وسط شکم به سمت بالا هست،اگه میشه راهنماییم کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید