علل اختلال نعوظ در مردان

0
1,801
 علل اختلال نعوظ

 علل اختلال نعوظ

آلت تناسلی مردان بافتی اسفنجی دارد که در هنگام برقراری رابطه جنسی، به دلیل پر شدن از خون، سفت، بزرگ و متورم می شود، که به این حالت نعوظ گفته می شود. علل اختلال نعوظ در مردان میتواند متفاوت باشد و باید توسط متخصص بررسی شود.

اگر آلت تناسلی فرد، حالت نعوظ خود را از دست بدهد، گفته می شود که فرد دچار اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شده است.

اختلال نعوظ به علت های مختلف همچون مشکلات زمینه ای و قلبی، ممکن است ایجاد شود و اثر منفی بر اعتماد به نفس فرد و روابط عاطفی او بگذارد.

در اکثر موارد درمان مشکلات زمینه ای باعث بهبود اختلال نعوظ می شود، اما گاهی برای درمان این اختلال، به استفاده از درمان های مستقیم و دارو نیاز است. در ادامه به معرفی علل اختلال نعوظ پرداخته شده است:

  • بیماری های غدد درون ریز

از آنجایی که غدد درون ریز روی متابولیسم، عملکرد جنسی، خلق و خو و … تأثیر می گذارند، هر گونه اختلال در عملکرد این غدد، می تواند باعث اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی شود.

دیابت یکی از بیماری هایی است که به دلیل بالا بودن میزان قند خون و کمبود هورمون انسولین ایجاد می شود و باعث آسیب دیدن اعصاب آلت تناسلی مرد، اختلال در جریان خون و سطح هورمون ها می شود؛ بنابراین، ابتلا به دیابت یکی از علل اختلال نعوظ در مردان است.

  • اختلالات عصبی

از آنجایی که شرایط عصبی بر سیستم تولید مثل اثر می گذارد یکی دیگر از علل اختلال نعوظ میتواند اختلالات عصبی باشد، ابتلا به اختلالات عصبی همچون آلزایمر، پارکینسون، سکته، ام اس، تومور مغزی یا نخاعی و صرع لوب تمپورال، می تواند باعث ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ در مردان شود.

همچنین، جراحی پروستات، دوچرخه سواری طولانی مدت، فشار زیاد و مکرر بر ناحیه تناسلی، ممکن است باعث آسیب دیدن اعصاب آلت تناسلی و ناتوانی جنسی در فرد شود.

 علل اختلال نعوظ

  • مصرف برخی داروها

مصرف داروهایی که روی جریان خون اثر می گذارد، می تواند یکی  از علل اختلال نعوظ شود. برای مثال: مصرف داروهایی همچون کارودیلول، کوکائین، لوپرولید، سایمتیدین، اسپیرونولاکتون، آلپرازولام، کدئین، دیازپام، فلوکستین و … باعث ناتوانی جنسی در مردان می شود.

  • بیماری های قلبی

از آنجایی که قلب وظیفه پمپاژ خون را بر عهده دارد، هر گونه اختلال در عملکرد آن می تواند باعث اختلال در خونرسانی به آلت تناسلی مردان و اختلال نعوظ شود. آترواسکلروز، کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله بیماری هایی هستند که باعث افزایش احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی می شوند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در این زمینه، اکثر مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند به فشار خون و یا کلسترول بالا مبتلا هستند، آن دسته از مردانی هم که سالم هستند، اما اختلال نعوظ دارند، با گذشت کم تر از 5 سال به بیماری های قلبی مبتلا می شوند.

بنابراین در صورتی که فردی دچار اختلال نعوظ است، بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، حتماً به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کند.

  • سن

برخی از مردان با بالا رفتن سن، دچار ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ می شوند، به طوریکه بین مردان 40 ساله، حدود 2-12 درصد و در سنین بالاتر نیمی از مردان دچار اختلال نعوظ هستند.

  • اختلالات عاطفی

افسردگی و اضطراب از جمله اختلالات عاطفی هستند که باعث اثر منفی بر هیجانات فرد و افزایش احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی می شوند.

به عبارت دیگر، فشارهای روانی باعث ایجاد اختلال در عملکرد اعصاب و هورمون های مسئول ایجاد نعوظ و در نتیجه اختلال نعوظ می شود.

  • مصرف الکل و مواد روان گردان

 علل اختلال نعوظ

مصرف الکل، کوکائین، ماری جوانا و آمفتامین، باعث افزایش احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ می شود.

  • اضافه وزن

عدم ورزش و فعالیت بدنی یکی دیگر از علل اختلال نعوظ در مردان است، باعث اضافه وزن و تبدیل تستوسترون به استروژن شده و احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ را افزایش می دهد؛ بنابراین با ورزش کردن و کاهش وزن می توان موجب بهبود این اختلال شد.

  • سیگار کشیدن

از آنجایی که سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در بدن و آلت تناسلی می شود، موجب بروز اختلال نعوظ می شود.

  • التهاب پروستات

یکی دیگر ازعلل اختلال نعوظ و انزال دردناک التهاب پروستات است.

  • عفونت های مقاربتی

یکی دیگر از علل اختلال نعوظ ابتلا به عفونت های مقاربتی همچون کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت و HIV، می تواند باعث عفونت پروستات و بروز اختلال نعوظ شود.

  • پایین بودن میزان تستوسترون

پایین بودن سطح تستوسترون در بدن مردان، باعث اختلال نعوظ، ریزش مو، کاهش میل جنسی و بی خوابی می شود و هر چه این میزان کم تر باشد، علائم و مشکلات فرد بیش تر خواهد بود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید