علل درد زیر بغل و درمان آن

1
47,291
190493.jpeg alt_text
190493.jpeg caption

درد زیر بغل شکایت شایعی در بین بیماران نیست و معمولاً با سایر علائم مثل ورم زیر بغل، ضایعات پوستی و غیره همراهی دارد. ناحیه زیر بغل یا آگزیلا، محتوی شریانها، وریدها، اعصاب شبکه بازویی، چربی، غدد زیرپوستی و گاهی نیز مقداری بافت پستان نابجا است. دیواره این ناحیه را عضلات سینه‌ای تشکیل می‌دهند. برای آنکه بدانید درد زیربغل نشانه چیست، این مقاله را مطالعه کنید:

انواع علل درد زیر بغل

 

بافت پستان

یکی از علل شایع درد زیر بغل، دردهای دوره‌ای بافت پستان است. بافت پستان در نیمه دوم سیکل ماهیانه، درست قبل از ایجاد خونریزی ماهیانه، به علت تغییرات هورمونی و افزایش استروژن، بافت غدد پستان بزرگ و متورم شده و باعث دردناک شدن پستان می‌شود. این تغییرات هورمونی می‌تواند علت درد زیربغل قبل از پریود باشد. گاهی نیز مقداری از بافت پستان بصورت نابجا در ناحیه زیر بغل وجود دارد و در طی سیکل ماهیانه همراه با بقیه بافت پستان بزرگ و متورم و دردناک می‌شود. بارداری نیز می‌تواند به علت تغییراتی هورمونی درد پستان و ناحیه آگزیلا را ایجاد کند.

 

آگزیلا

علت دیگر درد آگزیلا می‌تواند بزرگی غدد لنفاوی باشد. این غدد هم به علت عفونت و هم بر اثر بدخیمی‌هایی مانند لنفوم، سرطان ریه، پوست، تخمدان و پستان می‌توانند بزرگ شوند، اما دردناک بودن آنها علل عفونی را بیشتر مطرح می‌کند. علت دیگر بزرگی غدد لنفاوی بیماری‌های روماتولوژیک مثل سارکوئیدوز است. سونوگرافی به تشخیص این مشکلات کمک می‌کند.

 

علل درد زیر بغل

 

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات از علل دیگر درد زیر بغل است. عضلات سینه‌ای یا پکتورالیس بعد از حرکات ورزشی مثل شنا، پرس سینه، یا لیفت وزنه می‌توانند دچار اسپاسم یا گرفتگی شوند. درنتیجه درد عضلانی ایجاد می‌شود که به ناحیه زیر بغل نیز منتشر می‌شود. این درد با استراحت و کمپرس گرم بهبود پیدا می‌کند.

 

زونا

ضایعات پوستی مثل زونا می‌توانند باعث درد و سوزش شدید این ناحیه شوند. زونا با جوش‌های ریز (وزیکول) یک ناحیه مشخص از پوست مشخص می‌شود و در اثر ویروس هرپس زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری پس از طی 7 تا 10 روز خودبخود بهبود می‌یابد.

 

ضایعات خوش‌خیم

کیست‌های خوش‌خیم، یا تومورهای خوش‌خیم مثل لیپوم (کیست چربی)، تومور سلول گرانولار، شوانوما، و فیبرآدنوم نیز می‌تواند درد و تورم زیر بغل ایجاد کنند.

 

سرطان

ضایعات بدخیم مثل تومور پستان، تومور عضلات، یا تومور ریه. نوعی از تومور ریه که در قله ریه ایجاد می‌شود (تومور Pancoast)، باعث ایجاد درد شانه با انتشار به زیر بغل و کتف، کم شدن حجم عضلات بازو و دست و  علائم دیگری مثل افتادگی یک‌طرفه پلک می‌شود.

 

بیماری‌های گوارشی

در ریفلاکس معده بازگشت اسید از معده به مری، می‌تواند باعث سوزش سردل، درد پشت جناغ و گاهی نیز درد زیر بغل بدون تورم در سمت چپ شود. زخم دوازدهه نیز می‌تواند درد زیر بغل چپ را ایجاد کند. قرصهای کاهنده اسید معده به درمان ریفلاکس کمک می‌کنند.

 

بیماری قلبی

درد زیر بغل بدون تورم در سمت چپ، که در هنگام فعالیت تشدید و در حین استراحت آرام می‌شود، ممکن است تشخیص بیماری‌های قلبی را مطرح کند.

 

آسیب به شبکه اعصاب بازویی

وارد شدن ضربه، کشش یا پیچش بازو می‌تواند باعث آسیب دیدن جزئی یا شدید اعصاب ناحیه و درد ناحیه آگزیلا شود.

 

آسیب بعد از جراحی

جراحی ناحیه زیربغل به هر دلیلی ممکن است با عوارضی مثل ضخیم شدن پوست، تجمع مایع، ایجاد آبسه، هماتوم، یا نکروز چربی همراه باشد و ایجاد درد کند.

 

درد زیربغل بعد از لیزر

لیزر موهای زائد می‌تواند باعث التهاب و درد پوست این ناحیه شود که بصورت خودبخود بهبود پیدا می‌کند. مصرف کرمهای ضد التهاب مثل زینک اکساید در بهبود سریعتر این التهاب مفید است.

 

برای درد زیربغل به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان درد این ناحیه به علت زمینه‌ای بستگی دارد و شما می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی علت احتمالی درد را پیدا کرده و برای درمان به پزشک متخصص مربوطه ارجاع شوید.

 

منبع :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4376818

https://www.verywellhealth.com/armpit-pain-4174284

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.
Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام من یکباره دردی زیر بغل سمت راست خودم حس کردم که اولین بارم هست … حقیقتش من درد های دارم که میتوته نشان از نزدیکی عادت ماهانه ام باشه در حالی که هنوز ۱۲ روز مونده تا تاریخ کامل پریود شدنم درکل الان حس میکنم هورمون هام تغییر کردن و احتمال اینکه پریود بشم خیلیه یعنی احتمال داره درد زیر بغل سمت راستم به همین دلیل باشه ؟ لطفا راهنمایی ام کنید ممنون …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید