علل و درمان شکستن مکرر ناخن

0
1,217
266109.jpeg alt_text
266109.jpeg caption

ناخن ها از موادی مشابه ترکیب موها، یعنی کراتین و پروتئین ساخته شده اند. ناخن ها گاهی به دلیل کمبود مواد مغذی، استرس، ساییده شدن و ضربه، ممکن است دچار شکستگی شوند. شایع ترین علت شکننده شدن ناخن ها در تماس بودن دست با مواد شوینده و قلیایی و یا ضربه خوردن به ناخن است؛ البته هر چه ناخن بلندتر باشد احتمال شکستن آن بیشتر است. شکستن ناخن ها معمولاً با ایجاد یک شکاف افقی، عمودی و یا به هر دو صورت مشخص می شود. در ادامه به علل شکستن مکرر ناخن ها پرداخته شده است:

 

رطوبت

رطوبت زیاد باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن ها می شود، در نتیجه ناخن ها به راحتی خم می شوند، می شکنند و جدا می شوند.

 

جویدن ناخن ها

برخی از مردم از روی عادت و به دلیل استرس، ناخن های خود را می جوند، این کار باعث وارد شدن فشار به ناخن و شکستن و شکنندگی آن می شود.

 

تماس دست با مواد شوینده

تماس دست با مواد شوینده و سایر مواد قلیایی موجب از بین بردن چربی ناخن شده در نتیجه توان ناخن در نگهداری آب کاهش پیدا کرده و ناخن ها به دلیل کم آبی دچار خشکی شده  و در صورت برخورد با اشیای مختلف به ویژه وسایل آشپزخانه به سرعت می شکنند. از 40 سالگی به بعد به دلیل کاهش طبیعی چربی ناخن ها، میزان شکنندگی در ناخن ها بیشتر می شود.

 

استفاده از لاک و لاک پاکن

استفاده از لاک، مانیکور، کاشت ناخن و … موجب کاهش گردش خون در ناخن و شکننده شدن آن می شود. همچنین استفاده مداوم از لاک پاک کن موجب از بین رفتن چربی ناخن، کمبود آب و در نتیجه شکننده شدن ناخن می شود. علاوه بر این، لاک پاک کن موجب بسته شدن روزنه های سطح ناخن و کمبود اکسیژن در ناخن می شود. 

 

درمان شکستن مکرر ناخن

 

 

 

 

کمبود پروتئین

ماده ی اصلی تشکیل دهنده ناخن کراتین و پروتئین است و لایه شاخی کراتینی دلیل استحکام و سختی ناخن است. از آنجایی که کراتین از آمینواسیدی به نام سیستئین ساخته شده است، کمبود پروتئین که به صورت یک خط سفید در عرض ناخن خود را نشان می دهد، می تواند موجب کاهش استحکام ناخن و شکننده شدن آن شود.

 

کمبود آهن و سایر مواد مغذی

کم خونی، کاهش ذخایر روی در بدن و فقر آهن نیز می تواند موجب شکننده شدن ناخن ها شود؛ مصرف میگو، گوشت، لبنیات، حبوبات، آجیل و سویا می تواند آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند. این نکته لازم به ذکر است که برخی تصور می کنند کمبود کلسیم موجب شکننده شدن ناخن ها می شود، در صورتی که چنین نیست و تنها یک درصد حجم ناخن از کلسیم تشکیل شده است.

 

عفونت

ابتلا به عفونت های قارچی، باکتریایی موجب تغییر بافت ناخن ها و ضعیف و شکننده شدن آن می شود.

 

پسوریازیس

این عارضه می تواند علاوه بر پوست، ناخن ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب خشک شدن، شکننده شدن یا انشعاب ناخن ها شود.

 

بیماری ها

ابتلا به برخی بیماری ها همچون مشکلات تیروئیدی، بیماری های کبدی و کلیوی و سرطان پوست، می تواند ناخن ها را تحت تأثیر قرار داده و موجب شکننده شدن آن ها شود.  گرفتن ناخن ها بعد از حمام کردن، بهترین زمان برای گرفتن آن هاست، زیرا در این وضعیت ناخن ها نرم هستند و هنگام کوتاه کردن دچار آسیب و شکستگی نمی شوند. برای جلوگیری از شکستن ناخن¬ها، رعایت نکات زیر کمک کننده است:

-مراقبت از ناخن ها و تمیز و سالم نگه داشتن آنها؛

-ناخن ها را برای مدت طولانی در تماس با آب قرار ندهید؛

-به ناخن های خود مرطوب کننده بزنید؛

-از جویدن ناخن ها خودداری کنید؛

-با تجویز پزشک از مکمل هایی مانند بیوتین استفاده کنید؛

-ناخن های خود را از ته نگیرید.

-استفاده از دستکش در زمان شستن ظرفها و سایر کارهایی که دست ها در تماس با مواد شوینده قرار دارند؛

-در صورت نیاز از یک لایه سفت کننده ناخن استفاده کنید؛

-نوشیدن آب کافی مانع از دهیدارته شدن بدن و شکننده شدن ناخن ها می شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید