عوارض جانبی دارو های کاهش وزن

0
1,191
352284.jpeg alt_text
352284.jpeg caption

عوارض جانبی داروهای کاهش وزن بسته به نوع دارویی که مصرف می کنید و نحوه عملکرد دارو متفاوت است. داروهای از نوع تحریک کننده مانند فن ترمین (Adipex-P) می توانند منجر به بی خوابی، افزایش فشار خون، ضربان سریع قلب، بی قراری، وابستگی به مواد مخدر، سوء استفاده و علائم ترک شوند. داروهایی که در جذب چربی مانند (orlistat (Alli اختلال ایجاد می کنند می توانند منجر به لکه بینی روغنی، گاز و مدفوع نرم شوند. قرص های رژیمی که بر روی انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارند و بر اشتهای شما تأثیر می گذارد، مانند لوراکرارین (Belviq ، Belviq XR) یا بوپروپیون و نالتروکسون (Contrave) می تواند با سردرد، حالت تهوع و استفراغ، یبوست، خشکی دهان و سرگیجه ارتباط داشته باشد.

محرک دارو های کاهش وزن

بسیاری از داروهای کاهش وزن از نوع محرک مانند فنرمین یا دی اتیل پروپیون فقط به دلیل خطر وابستگی و سایر عوارض جانبی فقط برای استفاده کوتاه مدت (حداکثر 12 هفته) توصیه می شود. با این حال، orlistat )(Alli ، Xenical می تواند برای کاهش وزن طولانی مدت از جمله حفظ وزن قبلی از دست رفته استفاده شود. همچنین می توانید Alli را در داروخانه بدون نسخه دریافت کنید.

کاهش وزن مزمن

برای کاهش وزن مزمن، طولانی مدت از داروهای کاهش وزن مانند فنترمین و توپیرامات (Qsymia)، لورکازرین (Belviq)، بوپروپیون و نالترکسون (Contrave) و لیلاگلوتید (Saxenda) استفاده می شود. به طور کلی، اگر بعد از 12 تا 16 هفته کاهش 3 تا 4 درصد کاهش وزن حاصل نشده باشد، درمان طولانی مدت به طور معمول متوقف می شود.

رژیم غذایی مناسب

از داروهای کاهش وزن در کنار رژیم کم کالری و یک برنامه ورزشی تأیید شده توسط پزشک برای بهترین نتیجه استفاده می شود. با استفاده از داروهای رژیم غذایی ممکن است بین 3 تا 9 درصد کاهش وزن مشاهده کنید. با این حال، مهم است بدانید که اکثر افراد هنگام متوقف کردن استفاده از داروهای کاهش وزن، مقداری یا تمام وزن خود را که از دست داده اند، دوباره به دست می آورند، مگر اینکه رژیم و ورزش ادامه یابد. حتما قبل از شروع هرگونه برنامه کاهش وزن با پزشک خود برای مشاوره صحیح صحبت کنید و درک کنید که این کار به زمان و نظم و انضباط نیاز دارد. اگر مصرف داروی کاهش وزن خود را متوقف کردید، با برنامه رژیم غذایی و ورزش خود ادامه دهید.

مطالعه کنید: مواد غذایی که تاثیر داروها را از بین می برد

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید