عوارض خوابیدن با موهای خیس

0
4,698
352746.jpeg alt_text
352746.jpeg caption

برخی از افراد، به ویژه بانوان، به دلیل خستگی در طول روز یا مسائل دیگر، ممکن از بعد از دوش گرفتن شبانه با موهای خیس به رختخواب بروند، و تصور کنند که هیچ مشکلی پیش نمی آید! در صورتی که خوابیدن با موهای خیس می تواند عوارضی برای پوست، مو و بدن داشته باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

تشدید شکنندگی موها

وقتی مو خیس است آسیب پذیر و شکننده است، حرکت سر در زمان خواب باعث ایجاد اصطکاک می شود و بالا بودن اصطکاک موها در این حالت، موجب شکنندگی بیشتر آن ها می شود. استفاده از روبالشی ابریشمی موجب کاهش اصطکاک و شکنندگی موها می شود.

 

 احساس سرما

خوابیدن با موهای خیس در پاییز و زمستان باعث می شود احساس سرما کنید، مثل زمانیکه لباس مرطوب می پوشید، در نتیجه می تواند باعث سرماخوردگی شود.

 

 از بین رفتن حالت مو

زمانیکه مو خیس است بیش تر در هم رفته و شانه نزدن موها در صبح دردسر زیادی ایجاد می کند، زیرا به دلیل حرکت سر در خواب، موها دچار درهم رفتگی و گره خوردگی می شوند، این حالت باعث افزایش شکنندگی موها و آسیب بیشتر آن ها می شود. بنابراین خشک کردن موها با حوله یا سشوار، قبل از خواب، از این امر جلوگیری کرده و باعث حفظ حالت موها می شود.

 

 تضعیف سیستم ایمنی

خیس بودن موها موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود، در نتیجه اگر در معرض ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار بگیرید، بدنتان مقاومت کمی نشان داده و خیلی زود بیمار می شوید.

 

 رشد باکتری‌ها و عوارض باکتریایی

رطوبت مو و گرمای سر محیط ایده آل برای رشد باکتری ها را فراهم می کند، بنابراین خوابیدن با موی خیس، موجب مهیا شدن شرایط برای رشد باکتری های مضر روی روبالشی و بروز عفونت می شود.

 

 

 

 

عوارض خوابیدن با مو های خیس

شوره

خشکی پوست سر، اگزما، پسوریازیس یا قارچ می توانند باعث ایجاد شوره شوند. محیط تاریک در شب، خیس بودن موها و گرم بودن سر، شرایط را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند، از سوی دیگر، خیس بودن موها باعث جدا شدن روغن های طبیعی مو از آن، و تشدید شوره سر خواهند شد.

 

 خشکی بیش از حد مو

براساس مطالب قبلی، خیس بودن مو باعث جذب رطوبت آن توسط بالش و از دست رفتن روغن طبیعی می شود، در نتیجه موها بیش از حد خشک شده و این خشکی موجب شکنندگی بیشتر آنها می شود.

 

 کدر شدن مو

رطوبت و روغن طبیعی مو باعث درخشندگی موها می شود، اما خشک شدن مو به وسیله روبالشی باعث می شود مو رطوبت و روغن های طبیعی خود را از دست بدهد و موها ظاهری خشک و کدر پیدا کنند.

 

 بروز آکنه

رشد باکتری ها روی بالشی که با موهای خیس مرطوب شده است، می تواند موجب ایجاد آکنه و عفونت های پوستی شود. بنابراین یا موهای خود را خشک کنید یا از روبالشی ضدآب استفاده کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

 

ریزش مو

شاید باورش سخت باشد، اما رشد باکتری ها و قارچ ها روی روبالشی مرطوب می تواند موجب ریزش موها شود. علاوه بر این موجب بروز بیماری های قارچی پوست و انتقال آن به اشخاص دیگری که از بالش شما استفاده می کنند می شود.

 

سردرد

رشد باکتری ها و قارچ ها روی پوست سر، باعث افزایش جریان خون به پوست برای از بین بردن عفونت می شود، در نتیجه دمای سر افزایش پیدا می کند و اختلاف دما بین سر و بدن، باعث بروز سردرد می شود.

 

دردهای عضلانی

اختلاف دمای بین سر و بدن هنگام خوابیدن با موهای خیس، می تواند باعث دردهای عضلانی، گرفتگی و بی حسی نیز شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض فوق، رعایت نکات زیر کمک کننده است:

-  خشک کردن موها با حوله خشک، بعد از خروج از حمام و استفاده از سشوار،

-  استفاده از روبالشی ابریشمی و ساتن،

-  استفاده از محصولات مراقبت از مو، مانند مرطوب کننده ها و ماسک مو،

-  نپوشاندن موهای خیس با حوله هنگام خواب،

-  جمع نکردن موهای خیس روی هم،

-  حمام نرفتن قبل از خواب.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصص پوست و مو  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید