عوارض روشن کننده های پوست

0
20,486
298210.jpeg alt_text
298210.jpeg caption

عوارض روشن کننده های پوست

گاهی به دلیل آفتاب سوختگی، بارداری، بالا رفتن سن، سوختگی و …، پوست دچار لک شده و معمولاً رنگ این نواحی تیره تر از سایر قسمت های پوست می شود. خیلی از افراد برای حل این مشکل و روشن کردن پوستشان، از روش های طبیعی یا شیمیایی استفاده می کنند، استفاده از کرم های ضدلک و روشن کننده پوست، یکی از روش های برطرف کردن این تیرگی ها است.  برخی از افراد بدون داشتن مشکلات پوستی و لک، تنها به دلیل روشن شدن پوستشان، سراغ روشن کننده های پوست می روند. اما باید توجه داشت که رنگ پوست به ژنتیک وابسته است، و هر چه یک منطقه از پوست بیشتر در معرض آفتاب باشد، فعالیت ملانوسیت ها در آن قسمت بیشتر شده و در نتیجه پوست تیره می شود. به بیان دیگر، گاهی ممکن است قسمت هایی از پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، یا به دلیل مشکلات و اختلالات هورمونی قرص های ضد بارداری، آنتی بیوتیک و یا داروهای اعصاب، رنگ سازی بیشتری نسبت به سایر قسمت ها داشته و در نتیجه دچار لک های پوستی شده و تیره تر از قسمت های دیگر شود. استفاده از محصولات روشن کننده باعث کاهش میزان رنگ سازی پوست در این قسمت ها، برطرف شدن لک و تیرگی، و طبیعی شدن رنگ پوست می شود. این محصولات به دلیل داشتن آلفا هیدورکسی اسید، هیدروکینون، ویتامین C، ترتینوئین، کوجیک اسید، آربوتین و …، باعث روشن شدن پوست و برطرف شدن لک می شوند. آلفا هیدروکسی اسید موجود در روشن کننده ها، به عنوان لایه بردار، ضدچروک، ضدلک و مرطوب کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی عمل کرده و باعث جدا شدن سلول های مرده از سطح پوست، برطرف شدن لک ها و صاف و یکنواخت شدن پوست می شود. هیدروکینون موجود در روشن کننده ها، باعث کاهش تولید ملانوسیت و در نتیجه برطرف شدن لک ها و روشن شدن پوست می شود؛ اما استفاده زیاد از محصولات حاوی این ماده، باعث التهاب، خشکی و قرمزی پوست می شود. یکی دیگر از ترکیبات موجود در روشن کننده ها ویتامین C است. این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کرده و به دلیل تحریک کلاژن سازی، به سلامتی پوست کمک می کند. ترتینوئین ماده دیگری است که در روشن کننده ها به کار رفته است؛ این ترکیب یکی از مشتقات ویتامین A است که با پاک کردن منافذ پوست، به درمان آکنه کمک کرده و از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند، اما استفاده از آن باعث از بین رفتن دائمی مشکلات پوستی نمی شود. کوجیک اسید موجود در روشن کننده ها نوعی ترکیب آنتی اکسیدان است که از قارچ گرفته می شود و مانع از تولید ملانین می شود؛ استفاده از محصولات حاوی کوجیک اسید، به درمان لک های ناشی از افزایش سن و لک های به جا مانده از آکنه کمک می کند. علاوه بر مواد مذکور، روشن کننده ها حاوی آربوتین هستند که در واقع فرم گیاهی هیدروکینون است. وجود این ترکیب موجب کاهش لکه های پوستی می شود.

 

عوارض روشن کننده های پوست

 

عوارض روشن کننده ها

بنابراین عوارض روشن کننده ها شامل موارد زیر است:

-استفاده از روشن کننده ها باعث نازک شدن پوست و افزایش آسیب پذیری پوست نسبت به سرما، نور خورشید و عفونت می شود؛

-باعث افزایش احتمال بروز لک و آکنه می شود؛

-وجود هیدروکینون در این محصولات با ممانعت از تولید ملانین در پوست، باعث سفید شدن پوست شده، اما به دلیل نازک نمودن پوست باعث تحریک و قرمزی آن می شود؛

-استفاده طولانی مدت از روشن کننده ها باعث التهاب، زخم، خارش و بروز چین و چروک در پوست می شود.

-استفاده از روشن کننده ها به دلیل داشتن کورتون، می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون پرفشاری خون، مشکلات کلیوی، دیابت، مشکلات مفصلی و استخوانی و بهم خوردن نظم چرخه قاعدگی در زنان شود.

-استفاده نادرست از این محصولات باعث تحریک پوست، التهاب و حتی بروز لک می شود؛

-استفاده از روشن کننده ها را باید با مقادیر کم آغاز کنید تا پوست آسیب نبیند. استفاده از این مواد در قسمت های حساس همچون دور چشم، زیر بغل و کشاله ران باعث آسیب دیدن پوست می شود.

روشن کننده های حاوی مواد طبیعی عوارض کمتری نسبت به سایر محصولات دارند. بنابراین بهتر است از محصولی استفاده کنید که در کنار داشتن ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز پوست، حاوی امگا 3 و امگا 6 باشد، زیرا این مواد از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و روند پیر شدن پوست را به تأخیر می اندازند. علاوه بر این، وجود پروتئین هیدرولیز شده در این محصولات به حفظ رطوبت پوست می کند، بنابراین از روشن کننده ای استفاده کنید که دارای پروتئین هیدرولیز شده باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید