عوارض قهوه برای کودکان

0
897
109216.jpeg alt_text
109216.jpeg caption

عوارض قهوه برای کودکان

قهوه یک نوشیدنی رایج وپرطرفدار می باشد. این نوشیدنی محبوب به دلیل وجود ماده محرکی به نام کافئین، موجب میشود که فرد کمتر احساس خستگی کند و با تاثیر مستقیم بر روی سیستم عصبی موجب بیخوابی میگردد . قهوه یک نوشیدنی فوق العاده برای رفع خستگی و با فواید قابل ذکر است اما مانند هر نوشیدنی دیگری نباید در مصرف آن زیاد روی کرد و مصرف آن برای افرادی که بیمارهای قلبی، فشار خون و نقرس دارند توصیه نمیشود. علاوه بر این مصرف آن در کودکان نیز توصیه نمیگردد

 

تاثیرات قهوه بر رشد کودکان

بر خلاف باور عامیانه قهوه جلوی رشد کودکان را نمیگیرد، اما عوارضی دارد که میتواند بصورت غیرمستقیم تاثیرات منفی بر روند رشدی کودکان و حتی نوجوان ها داشته باشد.  این موضوع تنها درمورد قهوه صدق نمیکند، بلکه تمامی فراوردهایی از این قبیل، نیز اینگونه عمل میکنند، که در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 

عوارض قهوه برای کودکان

 

کافئین تنها در قهوه نیست 

 معمولا والدین به طور مستقیم به کودکان خود یک لیوان قهوه نمیدهند. اما در طول روز مواد غذایی و نوشیدنی های کافئین دار بسیاری به کودکان خود میدهند که حتی ممکن است از وجود کافئین در آن ها بی خبر باشند. امروزه مواد کافئین دار به دلیل طعم خاص و حس نشاط آور خود در اطراف ما به وفور یافت می شوند. از این رو میبایست مراقب مصرف بیش از حد آنها برای کودکانمان باشیم. از نوشیدنی های کافئین دار میتوان به چای، شکلات ها، طمع دهنده های کاکائویی، نوشابه و تمامی فراورده های دارای قهوه اشاره کرد.

 

عوارض ناشی ازمواد کافئین دار

از عوارض و عواقب ناشی از مصرف قهوه و مواد کافئین دار در کودکان میتوان به بیخوابی، بی اشتهایی، پوسیدگی دندان ها، پوکی استخوان، بیش فعالی ، نا آرامی وعدم تمرکز در آنها اشاره کرد.

 

بیخوابی 

 کودکان در شبانه روز حداقل به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب نیازمندند، که این امربه تغذیه مناسب انها نیز مرتبط است. والدین میبایست از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی که ارزش غذایی کمی دارند یا موادی که موجب بد خوابی فرزندانشان میگردد در رژیم غذایی انها صرف نظر کنند. قهوه و مواد کافئین دار تقریبا هیچ ارزش غذایی ندارند و به دلیل وجود مواد محرک موجب به هم خوردن ریتم شبانه روزی در بدن میشوند، و بیخوابی را برای کودکان به همراه دارند.

 

بی اشتهایی

  کودکانی که در سنین رشد قرار دارند نیاز به رژیم غذایی سالم و غنی از پروتئین ها، ویتامین ها، میوه ها وسبزی ها دارند. هنگامی که کودکی قهوه مینوشد عامل تحریک کننده ای در آن با تاثیر بر روی سیستم عصبی موجب کاهش اشتها در کودکان میشود و این امر موجب عدم رسیدن املاح و مواد مغذی مفید به بدن کودکان میگردد، که در دراز مدت حتی می تواند مشکلات گوارشی متعددی را نیز برای کوادکان به همراه داشته باشد.

 

پوسیدگی دندان

 قهوه ماده ای اسیدی است و با تضعیف کردن بافت داندان میتواند به سلامت دندان ها صدمه بزند، موجب سست شدن مینا دندان ها گردد و خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد. کودکان نسبت به بالغین بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان ها قرار دارند، چرا سالها طول میکشد تا مینا دندان دائمی انها به استحکام لازم خود برسد.

 

پوکی استخوان

 یکی از ویژگی های مصرف قهوه پر ادراری می باشد و نوشیدن آن تولید ادرار را افزایش میدهد. تکرر ادرار باعث از دست دان کلسیم از بدن میشود، که این مر میتواند در دراز مدت پوکی استخوان را نیز به دنبال داشته باشد. علاوه بر این قهوه دارای مقدار زیادی کافئین است که این ماده کلسیم را از بدن میگیرد. به طور کلی به ازای هر 100 میلی گرم قهوه هضم شده، 6 میلی گرم کلسیم از بدن از دست میرود. همانطور که میدانید کلسیم ماده ای ضروری برای رشد استخوان های کودکان میباشد. علاوه برآن پر ادرای ناشی از مصرف کافئین موجب کم آبی بدن نیز میگردد.

 

بیش فعالی

 مصرف مواد کافئین دار و قهوه برای کودکان میتواند منجر به بردز مشکلات رفتاری در آنها شود. مشکلاتی همچون بیش فالی وعدم تمر کز و حواس کودکان در کارها. محرک کافئین به دلیل افزایش انرژی در بدن، سطح هوشیاری را بالا میبرد، و کودکان را بیقرار و نا آرام میسازد، که این امر در طولانی مدت بسیار اسیب زننده میباشد.

 

عصبانیت و نا آرامی کودک

 از دیگر مشکلات مصرف قهوه و مواد کافئین دار در کودکان میتوان به ناآرامی انها اشاره کرد، که مرتبط با بیش فعالی انها میباشد. آشفتگی در نهایت کودک را پرخاشگر و عصبی میسازد. هر چند موارد دیگر و شرایط محیطی کودک نیز بر این امر مرتبط هستند. از سایر عوارض مرتبط با مصرف قهوه میتوان به تپش قلب، بروز چاقی ، فشار خون و …. اشاره کرد. 

 

مقدار مجاز مصرف کافئین برای کودکان

 همان طور که گفته شد استفاده از مواد کافئین دار در تغذیه کودکان زیاد توصیه نمیشود چراکه  نوشیدنی های حاوی کافئین غالبا ارزش غذایی ندارند و مصرف انها هیچگونه املاح و ویتامینی را به بدن کودکان اضافه نمیکند . در حال حاضر نیز توصیه دقیقی برای میزان مصرف مجاز کافئین در کودکان وجود ندارد. برخی از پزشکان کانادایی بر این باورند که کودکان تا سن 7 سالگی نباید بیشتر از 45 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند، که این مقدار تقریبا با مصرف 355 میلی لیتر نوشابه یا 43 گرم شکلات برابری می کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید