عوارض کمبود منیزیم در بدن و فواید آن

0
2,296
600148.jpeg alt_text
600148.jpeg caption

منیزیم یک عنصر فلزی و یک ماده معدنی مهم در بدن است که نقش مهمی در انجام واکنش های بدن دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که منیزیم در بیش از ۲۵۰ واکنش شیمیایی بدن، به صورت کاتالیزگر سبب تسهیل انجام واکنش های شیمیایی می شود و از این طریق نقش مهمی را ایفا می کند. منیزیم در آزمایش اکسیده شدن گلوکز نقش دارد. در طی اکسیده شدن گلوکز انرژی آزاد می‌شود. گلوکز سوخت رایج سلول های بدن هست و از طریق همین اکسیده شدن به تامین انرژی برای سلول های بدن کمک می کند. یون منیزیم جهت نقل و انتقال پتاسیم و کلسیم به سلول مورد نیاز هست .شروع هدایت پیام عصبی در در سلول های عصبی (نورون ها) از طریق خروج پتاسیم از سلول اتفاق می‌افتد. منیزیم به این خروج کمک می‌کند و از این طریق نقش مهمی را در هدایت پیام های عصبی در سلول به عهده دارد. شروع انقباض تارهای عضلانی نیز با تبادل این یون ها به سلول صورت می‌گیرد و از این طریق به انقباض عضلات بدن کمک می کنند. یکی از وظایف مهم منیزیم در بدن، کمک به ساخت مولکول DNA می باشد و نقش مهمی در ترمیم و تقسیم سلولی دارد.

کمک به رفع انقباض قلب

یکی از وظایف منیزیم درقلب، کمک به رفع انقباض قلب و شروع استراحت (دیاستول) قلب می شود. مصرف مکمل منیزیم در افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود. شواهد بالینی نشان داده است که مصرف کافی منیزیم در این افراد می توانند به کنترل فشار خون آنها در طولانی مدت کمک کند.

کاهش ریسک سکته های قلبی و مغزی

یکی از خواص یون منیزیم خاصیت ضد التهابی آن است که به واسطه همین خاصیت، مانع از رسوب کلسترول در دیواره عروق شده و ریسک سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد. برای انتقال قند خون به درون سلول ها یون منیزیم نیاز است. افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون آنها بالاست، برای کاهش این قند خون اضافی و انتقال آن به درون سلولها، به منیزیم نیاز دارند.

مصرف مکمل و یا غذاهای حاوی منیزیم در افراد مبتلا به دیابت، به تنظیم سطح قند خون آنها کمک می کند. یون منیزیم در سیستم مرکزی، سبب ساخت و ترشح هورمونی به نام گابا می شود. این هورمون نقش مهار کننده تنش های عصبی داشته و موجب آرامش فرد می شود یون منیزیم از طریق افزایش هورمون گابا سبب کاهش استرس و افزایش کیفیت خواب می گردد. آجیل ها، کشمش، غلات شامل انواع حبوبات و.. سبزیجات سبز همچون اسفناج و .. منبع غنی از منیزیم هستند.

به طور متوسط نیاز روزانه بدن به منیزیم حدود ۲۵ گرم است که بسیاری از مردم در سرتاسر جهان این نیاز خود را تامین می کنند و ممکن است دچار افت منیزیم خون شوند.

احساس خستگی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ از جمله علائم اولیه کاهش سطح منیزیم خون هستند. احساس گزگز اندام‌ها و ضعف عضلانی جمله دیگر علائم هستند. در موارد شدید فرد می‌تواند به دنبال کاهش سطح منیزیم خون دچار تغییرات خلقی و بروز علائم افسردگی شود. پایین بودن سطح منیزیم خون می‌تواند منجر به کاهش سطح کلسیم خون نیز شود و فرد به دنبال این کاهش سطح کلسیم می تواند مبتلا به تشنج بشود. مکان اصلی جذب منیزیم موجود در رژیم روزانه روده ها بوده و افراد مبتلا به بیماری های سوء جذب و بیماری های مزمن دستگاه گوارش معمولاً سطح منیزیم خون آنها به علت جذب ناکافی پایین است. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های التهابی روده نظیر کرون و کولیت اولسراتیو اشاره کرد.

منیزیم  تراکم ماده معدنی استخوان را افزایش

منیزیم نقش مهمی در مینرالیزاسیون استخوان ها دارد و تراکم ماده معدنی استخوان را افزایش می‌دهد. کودکانی که مصرف ناکافی از یون منیزیوم دارند، معمولاً دچار کاهش رشد استخوان ها هستند . کاهش سطح منیزیم در بزرگسالان نیز، سبب تسریع روند پوکی استخوان و کاهش ماده معدنی آن می شود. افرادی که به طور مزمن سطح منیزیم خون آنها پایین باشد، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون، دیابت تیپ ۲ و اختلالات خلقی در آنها بالاتر است. افرادی که مبتلا به افت منیزیم خون هستند لازم است از غذاها و ترکیبات حاوی منیزیم در رژیم روزانه خود استفاده کنند. گاهی در موارد شدید لازم است تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی منیزیوم بهره جست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید