غذاها و یا میوه هایی باعث افزایش قدرت بینایی میشود کدامند؟

0
4,662
631124.jpeg alt_text
631124.jpeg caption

چشم یکی از اعضای بدن انسان است که به واسطه آن عمل دیدن صورت میگیرد. حس بینایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه میباشد که میبایست تقویت گردد تا فرد در زندگی روزمره دچار مشکل نشود. لذا سعی برآنچه شده تا به بررسی  ترکیبات، غذاها و میوه هایی بپردازیم که برای سلامت چشم و افزایش قدرت بینایی مفید هستند.

۱_ویتامینA: ویتامین A بدلیل حفاظت و شفافیت پوشش بیرونی چشم و قرنیه نقش بسیار مهمی در سلامت چشم دارد. این ویتامین همچنین از خشکی چشم و قرنیه جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماریهای چشم از جمله آب مروارید را کاهش میدهد. از منابع مهم ویتامین A میتوان به سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ایی، کدو تنبل اشاره نمود.سبزیجات برگدار نیز از منابع اصلی این ویتامین هستند. سبزیجات برگدار مانند اسفناج،کلم برکلی و …

۲_ویتامینE: از مهمترین ترکیبات مفید برای سلامت چشم، ویتامینE میباشد. در واقع ویتامین E آنتی اکسیدان بسیار قوی است که چشم را از آسیب رادیکالهای آزاد چشم محافظت میکند و خطر ابتلا به بیماریهای چشمی را کاهش میدهد. مغزها و دانه های روغنی، آووکادو و ماهی سالمون از منابع مهم این ویتامین میباشند.

۳_ویتامینC: ویتامینC به ساخت کلاژن که نوعی پروتئین است و مورد نیاز در ساختار چشم، کمک کرده و همچنین باعث محافظت چشم از عوامل آسیب زا به چشم میشود.

۴_اسیدهای چرب امگا۳: اسیدهای چرب امگا۳ نوعی چربی غیر اشباع هستند که خواص ضد التهابی در چشم دارند و به تشکیل و ساخت سلوهای چشم در غشای شبکیه کمک قابل توجهی میکنند. همچنین مصرف این اسیدها در  افرادی که به بیماری خشکی چشم مبتلا هستند، موجب میشود تا تولید اشک افزایش یافته و تاری دید و یا ناراحتی چشم آنها برطرف گردد.

بذر کتان،مغزهای خوراکی، دانه سویا از مقادیر قابل توجه این ماده مغذی هستند. ماهی ها و روغن زیتون نیز حاوی امگا۳میباشند.

۴_ویتامین های گروهB6،B9،B12: این گروه ویتامینی از بیماریهای چشمی که ناشی از افزایش سن در چشم پدیدار میگردد مانند انحطاط ماکولای چشم جلوگیری بعمل می آورد.

۶_تیامین: مصرف تیامین یا همان ویتامینB1 نیز در بهبود عملکرد سلولی چشم و پیشگیری از ابتلای بیماریها از جمله آب مروارید بسیار مفید است. از منابع اصلی تیامین میتوان گوشت قرمز،ماهی ها و برخی غلات را نام برد.

۷_نیاسین: نیاسین یا همان ویتامینB3 نیز از مواد مغذی است که برای قدرت بینایی و بهبود عملکرد چشم بسیار مفید است. در واقع این ماده مغذی از اعصاب چشم محافظت کرده و درصد ابتلا به بیماری آب سیاه در چشم را کاهش میدهد.البته این ماده باید دوز مناسب و تحت نظارت پزشک مصرف گردد.زیرا دوز بالای آن سبب ناراحتی چشم و تاری دید میشود.

۸_ ویتامینK:این ویتامین در بهبود حلقه های تیره اطراف چشم مفید هستند.

۹_منگنز و روی نیز در پیشگیری از برخی بیماریها نظیر شب کوری مفید هستند.

۱۰_بتاکاروتن: بتاکاروتن دیگر ماده مغذی است که برای سلامت چشم ضروری است.هویج بهترین ماده حاوی بتاکاروتن است که مصرف آن برای افزایش قدرت بینایی توصیه میگردد.

۱۱_سیر:سیر نیز حاوی آنتی اکسیدانی قوی است که با حفاظت از لنز چشم به بهبود سلامت بینایی کمک میکند.

۱۲_سبزیجات برگدار: این سبزیجات حاوی منابع غنی از انواع ویتامینها مانندA,Cو کلسیم است که به افزایش قدرت بینایی کمک میکند.مصرف اسفناج در بین این سبزیجات به افراد به ویژه کودکان در بهبود عملکرد چشم و افزایش قدرت بینایی کمک چشمگیری میکند.

۱۳_تخم مرغ تازه: مصرف تخم مرغ نیز باعث شفافیت دید و افزایش نور چشم میشود.

۱۴_بیوفلاونوئیدها:این ماده که در مرکبات نظیر پرتقال و نارنگی و همچنین انگور دیده میشود برای تقویت قدرت بینایی بسیار مفید است. همچنین برخی خوراکیها مانند دانه سویا و سبزیجاتی مانند کرفس، جعفری ،گوجه فرنگی، شلغم کاهو، کلم و لوبیاسبز نیز برای سلامت چشم مفید است که لازم است در سبد غذایی تمامی گروههای سنی به ویژه کودکان گنجانده شود.

پیشنهاد مطالعه: سندروم بینایی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید