فواید روغن بنفشه

0
1,213
273742.jpeg alt_text
273742.jpeg caption

فواید روغن بنفشه 

گل بنفشه گیاهی معطر و زیبا است که در عطرسازی، آشپزی و قنادی از آن استفاده می شود. روغن این گیاه که با روش استخراج حلال گرفته می شود، دارای خواص درمانی است و موجب رفع خستگی، استرس، احتقان و تسکین درد شده، و به سلامتی پوست کمک می کند. روغن بنفشه را نباید به صورت داخلی مصرف کرد. این روغن غیرسمی و ملایم است و آلرژی زا نیست، اما بهتر است قبل از استفاده موضعی آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید. در ادامه به معرفی فواید این روغن پرداخته شده است:

 

سلامت پوست

 استفاده از این روغن موجب برطرف شدن مشکلات پوستی همچون آکنه، اگزما و خشکی پوست شده و باعث شادابی و طراوت پوست می شود. علاوه بر این، استفاده از روغن بنفشه به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، موجب بهبود قرمزی و التهاب پوست می شود. همچنین خاصیت ضدمیکروبی این روغن، باعث از بین رفتن باکتری های موجود بر پوست شده و به پاکسازی پوست کمک می کند. به طور کلی، روغن بنفشه از تشدید مشکلات پوستی جلوگیری کرده و مانع از گسترش آن ها می شود.

 

تسکین درد

 همانطور که ذکر شد، این روغن دارای خاصیت ضدالتهابی است، بنابراین استفاده از آن موجب تسکین دردهای عضلانی، آرتروز، نقرس، سردرد، سرگیجه، دردهای میگرنی و روماتیسم می شود. همچنین استفاده از این روغن به دلیل بهبود گردش خون، باعث کاهش دردهای عضلانی ناشی از گردش خون می شود.

 

کاهش درد سینه در دوران شیردهی

 برخی از زنان در دوران شیردهی دچار درد سینه شده و نوک سینه آن ها زخم می شود. مالیدن مخلوطی از روغن آووکادو یا روغن بادام شیرین، روغن بنفشه و روغن بابونه، به نوک سینه، به درمان این زخم و درد ناشی از آن کمک می کند. این نکته لازم به ذکر است که باید قبل از شیر دادن به کودک، نوک سینه را تمیز کنید تا اثری از روغن باقی نماند.

 

کاهش استرس

 استفاده از روغن بنفشه به دلیل خاصیت آرامبخشی آن، موجب کاهش استرس، اضطراب، خستگی و سلامت روح و روان می شود.

 

تسکین مشکلات تنفسی

 از آنجایی که این روغن خاصیت ضداحتقانی و خلط آوری دارد، استفاده از آن در زمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، سرفه و …، باعث خارج شدن مخاط اضافی بینی شده و به تنفس راحت تر کمک می کند و به طور کلی موجب کاهش عوارض ناشی از این بیماری ها می شود.

 

درمان عفونت و التهاب مجاری ادراری

 جهت درمان عفونت های سیستم ادراری، کافی است یک قطره روغن بنفشه و اسطوخودوس را در آب ولرم ریخته و به مدت 20 دقیقه در آب بنشینید تا با از بین بردن باکتری ها، عفونت و التهاب را برطرف کند.

 

درمان بی خوابی

 داشتن خواب کافی برای سلامتی بدن و اعضای مختلف آن ضروری است، کسانی که دچار بی خوابی هستند می توانند از روغن بنفشه استفاده کنند. این روغن به دلیل خاصیت آرامبخشی و تسکین دهندگی، باعث درمان بی-خوابی، و داشتن خوابی آرام و عمیق می شود.

 

تقویت قوای جنسی

 روغن بنفشه در رفع مشکلات جنسی، به ویژه زمانی که این مشکلات ناشی از استرس باشد، مؤثر است. زیرا خاصیت آرامبخشی آن موجب رفع استرس، بهبود روحیه شده، و در نتیجه موجب افزایش میل جنسی فرد می شود.

 

دفع پشه

 استفاده از این روغن در کنار سایر روغن ها، حداقل به مدت 8 ساعت، باعث دور شدن پشه ها می شود.

 

رفع درد گوش

 به این منظور کافی است روغن بنفشه را به صورت موضعی به سر بمالید، تا درد گوش را برطرف کند.

 

بواسیر

 استفاده موضعی از این روغن به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضددرد آن، موجب کاهش تورم و التهاب رگ های خونی در ناحیه مقعد شده و به درمان بواسیر کمک می کند.

 

تب بُر

 بر اساس مطالعه صورت گرفته، استفاده از این روغن موجب کنترل تب در کودکان می شود.

 

خواص روغن بنفشه

 

فواید روغن بنفشه

 

 

جهت بهره مند شدن از خواص مذکور، باید روغن بنفشه را با روش های زیر استفاده کرد:

-برای بهبود مشکلات تنفسی کافی است چند قطره روغن بنفشه را در دستگاه بخور و یا آب جوش ریخته، و بخار آن را استنشاق کنید. همچنین این روش باعث برطرف شدن استرس شده و به داشتن خوابی آرام کمک می کند.

-برای تسکین درد عضلات و مفاصل، می توانید چند قطره از روغن بنفشه را به وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه در آب بمانید، همچنین می توانید روغن بنفشه را با روغن اسطوخودوس و روغن بادام شیرین مخلوط کرده و با این ترکیب محل درد را ماساژ دهید.

-جهت برطرف کردن مشکلات پوستی، می توانید روغن بنفشه را با یک روغن  حامل همچون روغن بادام درختی، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و روی پوست بکشید، همچنین با اضافه کردن 2 یا 3 قطره از روغن بنفشه به محصولات مراقبت از پوست، می توانید از خواص آن بهره مند شوید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید