فواید شگفت انگیز کرفس

0
1,398
530525.jpeg alt_text
530525.jpeg caption

کرفس یکی از سبزیجات بسیار مفید است. برگ آن حاوی ویتامین A و ساقه ی آن حاوی ویتامین B1، B2، B6، C، و همچنین ریزمغذی هایی مانند پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و اسیدهای آمینه ضروری دیگری است. علاوه بر این، کرفس به دلیل داشتن روغن های ضروری و هورمون های گیاهی و املاح و ویتامین های دیگری که دارد، به معجونی فوق العاده مفید برای بدن تبدیل می شود. در ادامه برخی از فواید این سبزی پرخاصیت معرفی شده است.

خواص آب کرفس برای پوست و مو

آب کرفس به دلیل داشتن ویتامین های A B و C و املاح فراوان برای پوست و مو مفید است. ویتامین C و ویتامین های B موجود در آب کرفس، به رفع جوش ها و لکه ها کمک می کند، و کلسیم موجود در آن، باعث رشد و ترمیم مو و ناخن ها می شود. مصرف آب کرفس باعث کم شدن میل به خوردن شیرینیجات که عامل بروز جوش های پوستی هستند شده و پوست را صاف و شاداب می کند.

آب کرفس و فشار خون

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف روزانه ی آب کرفس، سبب کاهش فشار خون شده و فشار خون را در حد متعادل نگه می دارد. از آنجایی که آب کرفس مُدر است، سبب تولید ادرار و تنظیم مایعات بدن می شود. Phthalides موجود در آب کرفس به آرامش بافت ها و ماهیچه ها کمک می کند، در نتیجه خون رسانی به بافت های بدن به آسانی انجام می شود؛ همچنین این ترکیب ترشح هورمون استرس در بدن را کم می کند.

پیشگیری از سرطان

طبق تحقیقات صورت گرفته، آب کرفس به دلیل داشتن ترکیبی به نام استیلنیک (acetylenic) از رشد سلول های سرطانی و پخش آن ها جلوگیری می کند. همچنین براساس گزارش نچرال نیوز، کرفس سرشار از لوتئولین (Luteolin) است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، آسیب های ناشی از تخریب سلولی را بهبود می بخشد. در واقع هشت گروه از مواد ضد سرطانی در کرفس وجود دارند، به همین دلیل مصرف آب کرفس برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است.

کاهش التهاب مفاصل

مصرف آب کرفس در موارد التهاب مفاصل و انقباض عضلات ماهیچه مؤثر است و به کاهش التهابات در بیماری هایی مثل آسم و آرتروز کمک می کند. در واقع کرفس به دلیل داشتن Polyacetylene که یک ترکیب ضدالتهاب قوی است، سبب کاهش عوارض و درد مفاصل ناشی از روماتیسم، آسم، نقرص و مشکلات ریوی می شود. طبق تحقیقات دانشمندان، کرفس با تأثیر بر روی مغز، سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش تورم و درد ناشی از ضعف سیستم ایمنی در بدن می شود. علاوه بر این، وجود Luteolin در کرفس می تواند شروع و عملکرد التهاب را کنترل کرده و مانع از بروز آن در بدن شود.

تنظیم کلسترول

کرفس به دلیل داشتن بوتیل فتالید (Butylphthalide) سبب کاهش کلسترول بد (LDL) و تنظیم کلسترول خون می شود.

درمان بی خوابی

روغن های طبیعی، املاح، ویتامین ها و هورمون های گیاهی موجود در کرفس، سبب آرامش در بدن می شود، به همین دلیل برای افرادی که دچار کم خوابی و بی خوابی هستند می تواند مفید باشد.

کنترل وزن

آب کرفس با کنترل اشتها به کاهش وزن کمک می کند. در واقع مصرف روزانه آن، میل به خوردن شیرینیجات را کاهش داده و مانع از بالا رفتن وزن می شود.

کمک دفع سنگ های مجاری ادراری

مصرف آب کرفس باعث از بین بردن سموم بدن و شکسته شدن سنگ های کلیه و مجاری ادراری می شود، به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که دچار این مشکلات هستند می تواند بسیار مفید است.

رفع یبوست

آب کرفس به دلیل داشتن املاح، ویتامین ها و فیبر بالایی که دارد مانع از بروز یبوست شده و با تنظیم حرکت روده ها باعث افزایش قدرت هضم و جذب غذا می شود. مصرف روزانه آب کرفس باعث تخلیه طبیعی روده ها می شود.

 درمان میگرن

طبق تحقیقات صورت گرفته، از آنجایی که سردردهای میگرنی با کمبود آب تشدید می شوند، کرفس به دلیل داشتن مقادیر زیاد آب و منیزیم، برای افراد مبتلا به میگرن مفید است.

تقویت حافظه

مصرف کرفس به دلیل داشتن اپی ژنین، باعث تحریک رشد سلول های عصبی و تقویت حافظه می شود.

درمان کبد چرب

کرفس با بهبود عملکرد آنزیم های کبدی، به جلوگیری از کبد چرب و درمان آن کمک می کند.

تقویت بینایی

کرفس به دلیل داشتن ویتامین A، سبب بهبود سلامت چشم ها و بینایی شده و مانع از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید