فواید هسته زردآلو

0
4,731
384616.jpeg alt_text
384616.jpeg caption

فواید هسته زردآلو

هسته زردآلو غنی از چربی های سالم است؛ همچنین فیبر و آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند. از سوی دیگر، حاوی مقادیر زیادی آمیگدالین، ویتامین E، ویتامین B و کمی چربی بدون کلسترل است؛ و سبب تقویت سیستم گوارش، بهبود رشد و ترمیم، تنظیم کلسترول، مراقبت از پوست، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرطان، تقویت قلب و تسکین مشکلات تنفسی می شود. در ادامه به بررسی خواص و فواید این دانه خوشمزه پرداخته شده است.

۱. حاوی آنتی اکسیدان

هسته زردآلو حاوی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E است. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد، که عامل اصلی سرطان هستند، مبارزه می کند.

۲. جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

هسته زردآلو به دلیل داشتن آمیگدالین، از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

3. کاهش فشار خون بالا

احتمالاً هسته زردآلو به دلیل تشکیل تیوسیانات سبب کاهش فشار خون می شود. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته متابولیزه شدن آمیگدالین، سبب تولید آنزیم بتاگلوکوزیداز شده که این ماده، با ارتباط با باکتری های روده، سبب کاهش طبیعی فشار خون می شود. با این حال، بر اساس تحقیقات، این دانه ها کاملاً هم بی خطر نیستند.

4. افزایش انرژی بیماران سرطانی

هسته زردآلو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا3، کربوهیدارت و پروتئین،  می تواند انرژی لازم را برای افراد مبتلا به سرطان فراهم کند.

5. ایجاد سلامتی و احساس خوب در بیماران سرطانی

در هسته زردآلو ترکیبی به نام لتریل وجود دارد که جزئی از آمیگدالین محسوب می شود. این ماده با ایجاد سلامتی و احساس خوب بیماران سرطانی، می تواند به عنوان جایگزین درمان سرطان استفاده شود.

6. تقویت ایمنی بدن

طبق تحقیقات صورت گرفته، هسته زردآلو حاوی ترکیبات ویژه ای است که باعث کاهش سلول های بیماری زا در بدن می شود. بر اساس این تحقیق که در مجله International Journal of Radiation and Biology منتشر شده است، آمیگدالین با تحریک سیستم ایمنی، باعث بالا رفتن توانایی سلول های سفید در محافظت از بدن و مبارزه با سلول های مضر می شود. و براساس تئوری ارائه شده در رابطه با اثرات آمیگدالین، این ماده به وسیله آنزیم های لوزالمعده، از تبدیل سلول های سالم به سلول های خطرناک که می توانند باعث ایجاد بیماری شوند، جلوگیری می کند.

7. افزایش طول عمر

براساس مطالعه ای که بر وضعیت سلامتی مردم شمال پاکستان که عمر زیادی داشته اند، و تا سنین پیری به بیماری هایی مانند چاقی، مشکلات قلبی و سرطان مبتلا نشده اند انجام شد، نشان داد که راز طول عمر این مردم، استفاده از هسته زردآلو است.

8. تسکین درد و ضدالتهاب

طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده از ترکیبات هسته زردآلو سبب کاهش درد در بیماران می شود. فیبر موجود در هسته زردآلو سبب دفع سموم سیستم گوارش، سم زدایی و در نتیجه کاهش التهاب بدن می شود. هسته زردآلو، درمان طبیعی برای آرتروز محسوب می شود. در داروسازی چینی، برای کاهش تورم و درد مفاصل ناشی از آرتریت، از خواص این هسته استفاده می شود. همچنین این هسته سبب تسریع درمان درد عضلات و مفاصل می شود، به همین دلیل برخی آن را دارای خاصیت ضدالتهاب می دانند.

9. سلامت قلب

این هسته حاوی چربی های اشباع نشده است و باعث کاهش کلسترول بدن می شود، در نتیجه باعث سلامتی قلب می شود.

10. فواید هسته زردآلو برای پوست و مو

روغن هسته زردآلو می تواند به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با ترکیب این روغن با شکر، می توان اسکراب تهیه کرد؛ که با از بین بردن سلول های مرده پوست، سبب درخشندگی پوست می شود. استفاده از روغن این هسته سبب شادابی مو، صافی و مرتب شدن آن می شود.

11. تقویت قوای جنسی

هسته زردآلو باعث افزایش میل و قوای جنسی می¬شود. اروپاییان به طور سنتی این هسته را در افزایش میل جنسی مؤثر می دانند. این نکته قابل ذکر است که مصرف زیاد این هسته می تواند خطرناک باشد. زیرا آمیگدالین موجود در این هسته، ممکن است به سیانید، که ماده ای کشنده برای انسان است، تبدیل شود. همچنین مصرف زیاد آن، ممکن است سبب عوارضی مانند: تهوع، استفراغ، گرفتگی های شکمی، سردرد، گیجی و ضعف شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید