قاتلان خاموش ، بیماری هایی که علایم هشدار دهنده ندارند

0
459
543390.jpeg alt_text
543390.jpeg caption

قاتلان خاموش ، بیماری هایی که علایم هشدار دهنده ندارند

 

قاتلان خاموش اصلاح مناسب و درستی است که به دسته ای از بیماری ها اختصاص داده می شود که فرد مبتلا ممکن است تا مدت ها علامت دار نشود و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد. بسیاری از افراد در خانواده خود بیمارانی دارند که بصورت ناگهانی و گاهی خیلی دیر متوجه بیماری خود شده اند. این بیماری ها از این نظر خطرناک محسوب می شوند که فرد تا مدت ها هیچ علامتی ندارد ولی عوارض بیماری میتواند موجب آسیب به ارگان های مختلف بدن شود و حتی در موارد نادری موجب مرگ زود هنگام فرد می گردد. به همین خاطر بهتر است افراد بویژه در صورت داشتن سابقه خانوادگی مثبت تحت پایش و معاینه دوره ای پزشک باشند. از مهمترین این بیماری ها میتوان به دیابت و فشار خون اشاره کرد. در این مقاله به بررسی برخی از این بیماری ها خواهیم پرداخت.

 

دیابت 

دیابت به دو دسته نوع ۱ و ۲ تقسیم بندی می شود. در این بیماری تولید انسولین در بدن فرد دچار مشکل می گردد. تعداد موارد ابتلا یه این بیماری بسیار زیاد است . عواملی از جمله زمینه ژنتیکی ، چاقی، نداشتن فعالیت مناسب و کافی و رژیم غذایی نامناسب ممکن است عامل ایجاد بیماری باشند. در بسیاری از موارد فرد از بیماری خود اطلاعی ندارد و عدم کنترل قند میتواند موجب عوارضی از جمله درگیری عروق قلبی، درگیری کلیه ، مشکلات بینایی و عوارض عصبی از جمله نوروپاتی شود. علایم دیابت میتواند بصورت آشامیدن زیاد اب، پر ادراری، کاهش وزن ناگهانی، تاری دید و ترمیم با تاخیر زخم خود را نشان دهد.

 

 

قاتلان خاموش

فشار خون 

فشار خون بالا نیز علائمی ندارد ولی میتواند موجب  بروز بیماری قلبی و یا سکته مغزی در فرد شود.  در فشار خون های بالا فرد ممکن است دچار علائمی مثل سردرد، تهوع و گاهی خونریزی از بینی شود. فشار خون به راحتی توسط دستگاه فشارسنج اندازه گیری می شود و بهتر است در هربار ویزیت توسط پزشک فشار خون شما اندازه گیری شود. این بیماری ممکن است با عواملی مثل استرس، سیگار کشیدن، مصرف الکل  و یا مصرف زیاد نمک مرتبط باشد. سایر عوامل موثر در ایجاد فشار خون ممکن است بیماری هایی مثل بیماری کلیوی و یا مصرف داروهایی مثل داروهای ضد بارداری باشد.

 

سرطان روده بزرگ 

یکی از شایعترین سرطانها امروز سرطان کولون یا روده بزرگ می باشد. شاید یکی از علل افزایش شیوع این بیماری تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی افراد و استفاده زیاد از فست فود باشد. این بیماری نیز ممکن است درمراحل اولیه علایم خاصی نداشته باشد و در صورت عدم تشخیص به موقع موجب ایجاد رنجی بزرگ از جمله تحمل عمل جراحی سنگین و برداشت قسمت اعظم روده ها و شیمی درمانی باشد. در مراحل اولیه معمولا یک توده کوچک وجود دارد که در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل برداشتن است. توصیه می شود در صورت وجود سابقه سرطان روده بزرگ در اعضای خانواده و یا علائمی مثل کاهش وزن، وجود خون در مدفوع، اسهال و یبوست طولانی مدت، دل درد های غیر معمول و کم خونی جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

سرطان دهانه رحم 

سرطان دهانه رحم یکی از شایعترین سرطان ها در بین خانم ها می باشد که عامل اصلی آن آلودگی به ویروس HPV می باشد. این ویروس از طریق تماس جنسی یا فرد آلوده منتقل می شود. معمولا سیستم ایمنی بانوان قادر به از بین بردن این ویروس می باشد ولی درمواردی ممکن است ویروس باقی بماند و بخصوص انواع پر خطر این ویروس منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان شود. از عوامل و فاکتورهای مستعد کننده به سرطان دهانه رحم میتوان به داشتن شرکای جنسی متعدد، سیگار کشیدن، ابتلا به بیماری ایدز و زایمان متعدد اشاره کرد. به همین خاطر انجام دوره ای تست پاپ اسمیر به خانم ها توصیه می شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید