بیماری رینود و لرزش انگشتان سفید چه تفاوتی با هم دارند؟

0
6,674
لرزش انگشتان سفید

بیماری رینود مشکلی است که معمولا هر شرایطی را ایجاد نمی کند. با این وجود افراد اغلب درگیر شرایطی با عنوان لرزش انگشتان سفید هستند. تفاوت مابین رینود و لرزش انگشتان سفید همان لرزش انگشتان است که در واقع به طور ثانویه از سندرم رینود متعاقب استفاده از ابزارهای ویبراتور ایجاد شده است.
لرزش انگشتان سفید همچنین سندرم ارتعاش انگشت سفید (HAVS) نامیده می شود.

لرزش انگشتان سفید چیست؟

لرزش انگشتان سفید (VWF) یک وضعیت طولانی مدت است که می تواند در نتیجه استفاده طولانی مدت از ابزارهای لرزشی، چه موارد شغلی و چه در موارد تفریحی، ایجاد می شود.

VWF باعث بی حسی یا گزگز در انگشتان می شود که اغلب با سفید شدن نوک انگشتان دست همراه است. VWF قابل پیشگیری است، اما در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

انگشتان سفید شده دارای لرزش یک شرایط عروقی است بدین معنا که رگ های خونی در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال عموما نقاط انتهایی بدن از جمله انگشت دست و پا بیشتر متاثر از این شرایط قرار می گیرند.
در طول دوره های حمله این بیماری، نوک انگشتان از خون تخلیه شده و به رنگ سفید دیده می شوند. این علائم از چندین دقیقه تا چندین ساعت ممکن است به طول بینجامد. در این زمان قرار گیری در معرض ابزارهای لرزه آور می توانند عضلات، استخوان ها، مفاصل و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهند.

بایستی به این نکته توجه کنید که این شرایط می تواند به فرم ثانویه پدیده رینود پیشرفت نماید. خصوصیت بارز این وضعیت نیز کاهش جریان خون به انگشتان است. این شرایط در مجموع سندرم لرزش دست و بازو شناخته می شود.

تفاوت ما بین رینود و لرزش انگشتان سفید

لرزش انگشتان سفید (VWF) که همچنین سندرم ارتعاش انگشت سفید نیز نامیده می شود، شکل ثانویه پدیده رینود است. این حالت دقیقا افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که برای مدت طولانی با ابزارهای ویبره کننده در حال کار هستند.

موارد کوچکی وجود دارند که می توانند باعث درگیری مابین دو شرایط شوند. دلایل عمده ای وجود دارد که باعث می شود افراد این دو شرایط را با یکدیگر به اشتباه بگیرند چرا که این دو وضعیت علائم یکسانی دارند که آنها را شبیه به یکدیگر می کند.

علائم

علائم این دو وضعیت بصورت جداگانه عبارتند از:

علائم رینود

علائم لرزش انگشتان سفید

  • سفیدی یا روشن شدن نوک انگشتان به ویژه در هوای سرد
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا انگشتان
  • از دست دادن حساسیت به لمس
  • کیست های استخوان های انگشت یا مچ دست
  • فقدان استحکام بافتی یا قدرت گرفتن اشیای کوچک
  • ضعف در عضلات دست

هر دو این وضعیت در سرما تشدید می شوند. لرزش انگشتان سفید علاوه بر یک یا چند علائم با پدیده رینود یکسان هستند.

علت لرزش انگشتان سفید

این شرایط امکان پیشرفت به یک یا هر دو دست را داشته که در صورت استفاده از تجهیزات زیر ممکن است تشدید یابد مانند:

  • دریل های دستی
  • چکش
  • اره های دیوار
  • پره های فشار قوی آب
  • بتن شکن
  • برش دیسک
  • آچار ضربه ای
  • اره برقی
  • جک چکش

درمان

پزشکان معمولا تست هایی را برای تشخیص محتوا و شدت vwf و رد کردن سایر عوامل محیطی انجام می دهند. درمان این شرایط معمولا شامل کاهش و یا مدیریت علائم است. برخی از پزشکان ممکن است داروهای ضد فشار خون از قبیل مسدود کننده های کانال های کلسیمی برای بهبود جریان گردش خون محیطی تجویز می کنند. با این وجود درمان ها ممکن است برای هر کسی به گونه ای عمل نماید.

موارد مزمن vwf ممکن است نیازمند مسکن های درد باشند. پزشکان ممکن است این داروها را به منظور ارزیابی دقیق شدت بیماری و سابقه بالینی بیمار تجویز نمایند.

پزشکان ممکن است برای مدیریت بهتر علائم، توقف کامل یا کاهش قرارگیری در معرض تجهیزات لرزه آور را توصیه نمایند. کارشناسان همچنین توصیه می کنند که افراد سیگار کشیدن را متوقف کرده و از کار کردن به مدت طولانی در محیط های سرد اجتناب کنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر گونه احساس گزگز یا بی حسی یا علائم دیگری مانند آبی یا سفید شدن انگشتان دست را تجربه کردید، بهتر است در این باره با یک پزشک صحبت کنید. در مواردی با علائم شبیه vwf فرد بایستی نحوه گزارش دهی علائم و مشورت با پزشک را برای ارزیابی های آینده اصلاح نماید.

منبع

چنان چه فکر می کنید مبتلا به لرزش انگشتان سفید هستید، بهتر است در این باره با یک پزشک عمومی صحبت کنید. متخصصین ارتوپدی طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید