مبارزه با خشونت علیه زنان

0
2,091
455426.jpeg alt_text
455426.jpeg caption

سلامت زنان مطمئن ترین راه رسیدن به اهداف سلامت و ارتقاي کیفیت زندگی براي همه انسان هاست. وضعیت سلامت زنان تاثیر مهمی بر سلامت کودکان، خانواده و جامعه دارد. خشونت نسبت به زنان به عنوان یک آسیب پنهانی و تهدید جدي علیه سلامت روانی زنان مطرح می باشد.

خشونت علیه زنان 

خشونت علیه زنان عبارتی است که براي توصیف کلی رفتارهاي خشونت آمیز علیه زنان به کار می رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را (هرگونه عمل خشونت آمیز برپایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی، جنسی یا روانی زنان بشود تعریف کرده است.

اشکال مختلف خشونت علیه زنان

 

خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان ممکن است به اشکال زیر دیده شود:

1.خشونت جسمی

یکی از بارزترین، شدیدترینو شایع ترین انواع خشونت علیه زنان است. شیوه هاي آزار و اذیت جسمانی، ضرب و جرح ، سوزاندن، زندانی کردن، اخراج از خانه، کتک کاري، محروم کردن از غذا و بعضا کشتن قربانی است.

2.خشونت جنسی

برقراري ارتباط جنسی بر خلاف میل زن، اجبار به روابط جنسی غیر متعارف، انجام اعمالی که در هنگام تماس جنسی باعث ناراحتی زن می شود و … .

3.خشونت روانی

انتقاد ناروا، تهدید، بددهانی، تمسخر، توهین، فحاشی، تهدیدهاي مداوم به طلاق دادن یا مجدد ازدواج کردن و ممنوعیت ملاقات با خانواده و دوستان.

4.خشونت مالی

ندادن خرجی و پول کافی و در مضیقۀ مالی قراردادن همسر و فرزندان، دسترسی نداشتن همسر به درآمد و پ سانداز خانواده، دریافت اجباري حقوق و درآمد همسر، مجبورکردن همسر به فروش اموالش، آسیب رسانی به وسایل شخصی همسر و… .

علل

  • اغلب مردانی که اقدام به کتک زدن همسران خود می کنند، در کودکی شاهد کتک خوردن مادرانشان از پدرانشان بوده اند.
  • افرادي که از نظر اقتصادي-اجتماعی در سطوح پایین تري هستند در معرض ریسک فاکتورهاي بالاتري از خشونت قرار دارند.
  • فقدان مهارت هاي ارتباطی و شیوه هاي حل مساله
  • ازدواج در سنین پایین
  • آموزه هاي غلط در ارتباط با برتري و قدرت مردان، الگوهاي رفتاري مردسالارانه
  • مصرف مواد مخدر و بیماري هاي روانی
  • ضعف حمایت هاي اجتماعی در جامعه و خانواده از زنان

پیامدهای خشونت علیه زنان

از عمده ترین آسیب هاي روانی خشونت علیه زنان، می توان به احساس درماندگی، نداشتن اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب، احساس خود کم بینی و حقارت، و حتی پیامدهاي جدي تر همچون خودکشی و یا آسیب زدن جدي به ایجاد کننده خشونت و حتی به قتل رساندن او اشاره کرد. همچنین کودکی که شاهد ضرب و شتم یکی از والدین خود باشد، در معرض یک نوع جدي از آزار روانی است .معمولا اعمال خشونت در خانواده هم توسط قربانی و هم توسط کسی که کتک زده ناچیز قلمداد می شود یا انکار می شود اما کودکان میبینند، می شنوند و احساس می کنند. این نیز معمول است که کودکان خود مورد ضرب و شتم قرار گیرند. یک اضطراب دائمی مانند نگرانی از خشونت می تواند پیامدهایی براي سلامت جسمی و روحی به همراه داشته باشد.

راهکارها

تدابیر روانشناختی:

آموزش مهارت هاي زندگی و کنترل خشم به زوجین، مهارت گوش دادن، صحبت کردن، حل مساله، آموزش ابراز صحیح هیجانات و مدیریت استرس، خودشناسی، افزایش اعتماد به نفس، آموزش ارتباط موثر و رفتار جرات مندانه

تدابیر اجتماعی:

  • ایجاد حمایت هاي اجتماعی براي زنان تحت خشونت مانند ایجاد مکان هاي امن و حمایتی
  • تصویب و اجراي قوانین حمایت از زنان
  • کاهش تبعیض هاي جنسیتی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناسی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید