متخصص غدد در درمان چه بیماری هایی فعالیت دارد؟

0
10,972
210974.jpeg alt_text
210974.jpeg caption

یکی از تخصص هایی که اکثر افراد به دنبال یافتن آن هستند، دکتر غدد برای افزایش قد است. اما آیا متخصصین غدد تنها به درمان مشکلات هورمونی می پردازند؟ 

کار دکتر غدد چیست و متخصص غدد کیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، غدد موجود در بدن به دو بخش درون ریز و برون ریز تقسیم می گردند. عملکرد هر یک از این غدد تحت تاثیر موارد مختلفی تنظیم می گردد، از طرفی محصولات تولیدی آن ها نیز بر عملکرد اندام های مختلف تاثیر گذاشته و هر شرایطی می تواند عملکرد آن ها را تغییر دهد. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید و یا مبتلا به آن هستید ممکن است پزشک تان از شما بخواهد که تحت نظر یک متخصص غدد برای پیگیری روند درمانی خود قرار بگیرید:

بیماری هایی مانند دیابت نوع یک و دو، دیابت حاملگی 

اختلالات قاعدگی و عادت ماهیانه در زنان مانند یائسگی زودرس، نامنظمی و یا خونریزی های شدید

مشکلات زنانه مانند پرمویی یا هیرسوتیم، برخی از مشکلات هورمونی 

بیماری های تیروئیدی مانند کم کاری و پرکاری غدد تیروئید، بیمای های خود ایمن تیروئیدیت هاشیموتو، گواتر، سرطان، ندول های تیروئیدی و …

مشکلات و ناتوانی های جنسی در مردان

برخی اختلالات غدد هیپوفیز مانند آکرومگالی، سندرم کوشینگ و نامنظمی های هورمون پرولاکتین

اختلالات مربوط به غدد فوق کلیوی مانند نارسایی آدرنال و یا شرایطی مانند فشار خون هورمونی 

اختلالات مربوط به رشد مانند کوتاهی قد، بلوغ زودرس یا بلوغ دیررس

نحوه درمان بیماری های غدد

معمولا دکتر غدد در ارتباط با سایر متخصصین فعالیت می کند البته این بدین معنا نیست که این متخصصین دوره پزشک عمومی خود را نگذرانده باشند بلکه برای برخی تکمیل برخی از پروسه های درمانی نیاز به متخصصین دیگر می باشد. 

به عنوان مثال در مقوله نازایی، پزشکان اورولوژی و زنان برای حل نمودن برخی از مشکلات هورمونی زوجین با متخصصین غدد در ارتباط خواهند بود.

در صورتی که برخی از ندول ها و سرطان های غدد تیروئید نیازمند عمل های جراحی باشند معمولا متخصصین غدد، بیماران را به پزشکان جراح قفسه سینه و توراکس یا پزشکان جراح عمومی ارجاع خواهند داد. 

در صورتی که بیماران دیابتی دارای مشکلات و عوارض جانبی ناشی از این بیماری مانند چشم، قلب و عروق یا کلیه قرار بگیرند، دکتر غدد برای ادامه فرآیند درمانی از متخصصین مربوط به این حوزه ها، مشاوره های لازمه را دریافت خواهند کرد. 

اکثر مشکلات غدد در زنان می تواند به کمک متخصصین زنان و زایمان و غدد درمان گردد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید