مهارت های لازم برای دستیابی به جرات ورزی

0
976
301799.jpeg alt_text
301799.jpeg caption

 گوش دادن به سخن افراد یعنی آگاه شدن از رفتار کلامی و غیر کلامی گوینده. در گوش دادن ،آهنگ صدا و تاکید بر روی کلمات کلیدی اهمیت خاصی دارد. با این روش می توانید بفهمید واقعا چه چیزي برای آنان اهمیت دارد.با نگاه کردن به افراد در حالی که صحبت می کنند می توانید به طور غیر کلامی به آن ها نشان دهید که به حرف های آن ها گوش می کنید و با تکان دادن سر نشان دهید که آنچه را که می گویند شنیده اید.از طریق انعکاس دادن کلمات کلیدی که افراد به کار می برند به آن ها نشان می دهید که به حرف های آن ها توجه می کنید و آن ها را تشویق می کنید که توضیحات بیش تری ارایه دهند.

بی توجهی انتخابی

اگر فردي با شما پرخاشگرانه و توهین آمیز صحبت می کند، از روش بی توجهی انتخابی استفاده کنید. به این معنا که هر اظهار نظر او را که با حرف های توهین آمیز همراه است نادیده بگیرید. به سوال های او پاسخ ندهید، و از تلاش برای اثبات غلط بودن رفتارش و یا دادن پاسخ های متقابل توهین آمیز خودداری کنید. براي این منظور به ادامه دادن کاري که از قبل مشغول انجام آن بودید، بپردازید و با شرکت کردن در گفتگو موجب تقویت فرد مقابل نشوید.

شفاف سازی

شفاف سازی در موقعیتی که سوتفاهمی بین شما و افراد دیگر به وجود آمده و یا هنگامی که منظور واقعی فرد را نفهمیده اید، روش مفیدی است. توضیح خواستن و روشن سازی می تواند تا حد زیادی موجب صرفه جویی در وقت و برطرف شدن سو تفاهم ها شود. (آیا درست فکر می کنم که احساس شما این است که ما باید….)

اظهارات ( من)

فردی که رفتار قاطعانه دارد ترجیح می دهد که خودش مسوولیت اعمال خود را به عهده بگیرد. نحوه صحبت شما بیان گر این است که آیا خودتان را مسوول اعمالتان می دانید یا خیر. زمانی که اعتماد به نفس ندارید کم تر احتمال دارد مسوولیت اعمال خود را بپذیرید اما زمانی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستید براي پذیرفتن مسوولیت احساس، افکار و اعمالتان توانایی و آمادگی بیش تری دارید. یکی از آسان ترین و ساده ترین روش های پذیرش مسوولیت اعمال خود، استفاده از اظهارات من است. به طور مثال زمانی که می خواهید پیشنهادی را به کسی ارایه دهید اگر با گفتن اظهاراتی نظیر ( مایلم پیشنهاد کنم که…) جمله را شروع کنید بسیار موثرتر خواهد بود.

گفتگو به شیوه ایی مثبت با خود و دیگران

نه تنها تکرار بیانات و عبارات مثبت در مورد خودتان در افزایش اعتماد به نفس، احساس قدرت و رفتار قاطعانه و محکم بسیار مهم و موثر می باشد بلکه صحبت کردن با دیگران به طور مثبت نیز دارای اهمیت بسیاری است. گفتگوی مثبت عبارت است از به کار بردن کلمه های تصدیق آمیز و مثبت به جای کلمات منفی. مثلا به جای گفتن عبارت ( خیلی اشتباه بود که اینطور در مقابل سارا رفتار کردی) بهتر است از عبارت ( به نظرم تاثیرگذار تر بود اگر اینطور در مقابل سارا رفتار می کردی) استفاده شود.

تماس چشمی

 زمانی که یک جمله جرات آمیز یا قاطعانه اثربخش را مطرح می سازید، باید زبان بدن و زبان کلامی شما با هم هماهنگ باشد و یکدیگر را تقویت کنند. یکی از بارزترین جنبه هاي رفتاري هنگام گفت و گو با اشخاص این است که شما کجا را نگاه می کنید. اگر مستقیما در چشمان کسی که با او حرف می زنید نگاه می کنید، می توانید صمیمی بودن خود را به او انتقال دهید. اما اگر در هنگام گفت و گو با اشخاص به جای دیگری خیره شوید نامطمین بودن خود را القا کرده اید و اگر بیش از اندازه در چشمان او نگاه کنید احتمالا احساس بدی نسبت به شما پیدا می کند.نگاه کردن بی وقفه در چشمان مخاطب نه درست است و نه ضرورت دارد. از آن گذشته برقراری تماس چشمی یک مساله فرهنگی است که با توجه به فرهنگ مختلف جوامع گوناگون متفاوت است.با این حال تماس چشمی موضوعی است که به رسمیت شناخته شده است.نگاه آرام و احترام آمیز و گاه برگرفتن این نگاه ،به گفتگو حالت مشخص و مناسب تری می دهد و بر احترام و شیوایی سخن می افزاید.

حرکات بیانگر

انعطاف نداشتن جسمی، کوبیدن بر روی میز و یا نشان رفتن انگشت اشاره به سمت فرد دیگر، احتمالا حالت دفاعی فرد مقابل را افزایش می دهد.از طرفی بالا انداختن شانه ها؛ این پا و آن پا کردن،قدم زدن و حرکات مشابه به میزان زیادی از تاثیر رفتار قاطعانه می کاهد.

صدا

صدای یکنواخت و یا بدون تغییر آهنگ به ندرت فرد را در بروز رفتار جرات مندانه موفق می سازد.

تنفس

تنفس مناسب، در بروز یک رفتار قاطعانه بسیار موثر است. وقتی که هواي کمی در شش ها وجود دارد، قفسه سینه پایین می آید و فرد کم جرات به نظر می رسد. به علاوه اکسیژن کم موجب کاهش انرژی می شود در حالی که رفتار جرات مندانه به انرژی زیادی نیاز دارد. همچنین کم بودن هوا در ریه ها باعث افزایش اضطراب می شود که این موضوع خود مانع از رفتار قاطعانه می شود. تمرین تنفس های درست و اصولی برای داشتن رفتار قاطعانه مهم به نظر می رسد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید