مواد غذایی مفید برای بیماران کلیوی

0
1,172
350727.jpeg alt_text
350727.jpeg caption

مواد غذایی مفید برای بیماران کلیوی 

وظیفه کلیه ها دفع مواد زائد خون، حفظ تعادل نمک و مواد معدنی خون، تنظیم فشار خون بدن و متابولیسم ویتامین D است. آسیب دیدن کلیه ها و اختلال در عملکرد آن ها، باعث تجمع این مواد در بدن و بروز مشکلات متعدد می شود. افراد زیادی به دلیل دیابت، فشار خون، چاقی، سیگار کشیدن، ژنتیک، سن و جنسیت، ممکن است دچار بیماری های کلیوی شوند. از آنجایی که در بیماران کلیوی، دفع مواد زائد به خوبی صورت نمی گیرد، این بیماران باید به رژیم غذایی خود توجه کنند چرا که مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین می تواند باعث آسیب بیشتر به کلیه ها در این افراد شود. در ادامه به معرفی مواد غذایی مفید برای بیماران کلیوی پرداخته شده است:

 

گل کلم

 این سبزی حاوی ویتامین C، K، B، فولات، ایندول و فیبر است. گل کلم یک ماده غذایی مغذی و مفید برای بیماران کلیوی است که به عنوان یک غذای کم پتاسیم می تواند جایگزین سیب زمینی شود. 

 

بلوبری

 این توت به دلیل داشتن آنتوسیانین و مقادیر پایین سدیم، فسفر و پتاسیم، یک ماده غذایی مفید برای بیماران کلیوی محسوب می شود و آنتی اکسیدان های موجود در آن از بروز بیماری قلبی، سرطان، دیابت و کاهش شناختی جلوگیری می کند.

 

باس دریایی

 مصرف این ماهی دریایی خاردار، به دلیل داشتن پروتئین و امگا 3، موجب کاهش التهاب شده و نسبت به سایر غذاهای دریایی، فسفر کمتری دارد، بنابراین مصرف آن برای بیماران کلیوی مفید است. 

 

انگور قرمز

 این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین C و فلاونوئید، موجب کاهش التهاب شده، به سلامتی قلب کمک می کند و مصرف آن برای بیماران کلیوی مفید است.

 

سفیده تخم مرغ

 میزان فسفر در سفیده تخم مرغ، نسبت به زرده آن کمتر و میزان پروتئین آن بیشتر است، بنابراین این ماده غذایی برای بیماران کلیوی و به ویژه افرادی که دیالیز می شوند، مفید است.

 

سیر

 سیر به دلیل داشتن منگنز، ویتامین C، B6 و ترکیبات گوگردی، خاصیت ضدالتهابی دارد. از آنجایی که بیماران کلیوی باید مصرف نمک و سدیم را کاهش دهند، می توانند برای طعم دهی غذاها به جای نمک از سیر استفاده کنند. 

 

گندم سیاه

 گندم سیاه برخلاف سایر غلات سبوس دار که حاوی مقادیر بالای فسفر هستند، فسفر کمی دارد و به دلیل داشتن ویتامین B، آهن و فیبر، یک ماده سالم و مغذی برای بیماران کلیوی است.

 

روغن زیتون

 این روغن فاقد فسفر است و مقادیر بسیار کمی سدیم و پتاسیم دارد، علاوه بر این به دلیل داشتن اولئیک اسید، خاصیت ضدالتهابی دارد و برای بیماران کلیوی مفید است. 

 

بلغور

 این ماده غذایی جایگزین خوبی برای غلات کامل در رژیم غذایی بیماران کلیوی است، زیرا بر خلاف سایر غلات، فسفر و پتاسیم کمتری دارد، و به دلیل داشتن ویتامین های گروه ب، منگنز، آهن و فیبر، یک ماده غذایی سالم است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

 

مرغ بدون پوست

 مصرف گوشت مرغ بدون پوست، به ویژه سینه مرغ، پروتئین مورد نیاز بیماران کلیوی را تأمین می کند. میزان سدیم، پتاسیم و فسفر در گوشت سینه مرغ کم تر از سایر قسمت های آن است. این بیماران باید از مصرف مرغ های سوخاری آماده پرهیز کنند، زیرا این مواد غذایی حاوی مقادیر بالای سدیم و فسفر هستند.

 

فلفل دلمه ای

 این ماده غذایی به دلیل داشتن پتاسیم کمتر نسبت به سایر سبزیجات، ویتامین C و A، برای بیماران کلیوی مفید بوده و به تقویت سیستم ایمنی آن ها کمک می کند. 

 

پیاز

 پیاز به دلیل داشتن ویتامین C، منگنز، ویتامین های گروه ب و فیبر، به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و گزینه ی مناسبی برای طعم دهی به غذاهای بدون نمک در رژیم کلیوی است.

 

تربچه

 این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین C و سایر مواد مغذی، و مقادیر کم پتاسیم و فسفر، برای بیماران کلیوی مفید است و اضافه کردن آن به غذاهای بدون نمک، موجب طعم دار شدن غذا می شود. همچنین مصرف تربچه باعث کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و آب مروارید می شود. 

 

شلغم

 شلغم به دلیل داشتن فیبر، ویتامین C، B6 و منگنز، و مقادیر کم پتاسیم برای بیماران کلیوی مفید بوده، و جایگزین خوبی برای سیب زمینی و کدو در رژیم کلیوی است.

 

آناناس

 این میوه حاوی فیبر، منگنز، ویتامین C و بروملین است که باعث کاهش التهاب می شود و از آنجایی که برخلاف سایر میوه های گرمسیری، پتاسیم کمی دارد، مصرف آن برای بیماران کلیوی مفید است.

 

کرن بری

مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن مقادیر کم سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتوآنتوسیانیدین های نوع A، برای بیماران کلیوی مفید است و باعث کاهش احتمال ابتلا به عفونت  ادراری می شود. 

 

مواد غذایی مفید برای بیماران کلیوی

 

 

قارچ شیاتک

 میزان پتاسیم موجود در این قارچ نسبت به انواع دیگر کمتر است و به دلیل داشتن پروتئین گیاهی و فیبر، برای بیماران کلیوی مفید است.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید