نحوه صحیح معاینه سینه برای ارزیابی سرطان

0
2,197
156336.jpeg alt_text
156336.jpeg caption

معاینه سرطان سینه چگونه است؟

سرطان سینه یکی از انواع بسیار شایع سرطان در میان جمعیت زنان است؛ بسیاری از مرگ‌ومیرهای سالانه ناشی از سرطان مرتبط با این نوع سرطان هستند. از این رو معاینه‌ی صحیح و انجام به موقع تست‌های غربالگری برای تشخیص و درمان به موقع این بیماری ضروری هستند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با شیوه‌ی صحیح معاینه سینه و نقش آن در تشخیص به موقع سرطان سینه آشنا کنیم. همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین دکتر پروتز سینه را مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

• معاینه سینه به چه منظور انجام می‌شود؟

• ریسک‌های معاینه سینه

• چطور برای معاینه سینه آماده شویم؟

• معاینه سینه چگونه انجام می‌شود؟

• نتایج حاصل از معاینه

• اگر توده‌ای حین معاینه لمس کردیم، چه کار کنیم؟

معاینه سینه به چه منظور انجام می‌شود؟

معاینه سینه یک شیوه‌ی غربالگری است که می‌توانید به راحتی در منزل برای یافتن توده و یا هر یافته‌ی غیرطبیعی دیگری انجام دهید.

معاینه سینه می‌تواند به پیدا کردن یافته‌های زیر کمک کند:

• تومور

• کیست

• هر یافته‌ی غیرطبیعی دیگر

بیشتر سازمان‌های پزشکی معاینه سینه را به عنوان یک شیوه‌ی غربالگری به تنهایی قبول ندارند؛ با این حال پزشکان معاینه سینه را ارزشمند می‌دانند؛ زیرا خوب است هر زنی با بافت طبیعی سینه‌اش آشنا باشد و نسبت به هر یافته‌ی غیرطبیعی حساس باشد. از سوی دیگر معاینه سینه راحت و دردسترس است و نیاز به صرف هیچ هزینه‌ای ندارد. معاینه‌ی سینه زمانی می‌تواند به غربالگری سرطان سینه کمک کند، که بطور منظم و در همراهی با سایر روش‌های غربالگری از جمله ماموگرافی صورت بگیرد.

معاینه پستان به شما کمک می‌کند که شکل، اندازه و بافت سینه‌ی خود را به خوبی بشناسید. از این رو می‌توانید هر گونه یافته‌ی غیرطبیعی را به راحتی تشخیص دهید. هر زمان که متوجه هرگونه یافته‌ی غیرطبیعی در سینه‌ی خود شدید، پزشک خود را درجریان قرار دهید.

ریسک‌های معاینه سینه

معاینه سینه یک شیوه‌ی بی‌خطر و دردسترس برای شناخت بافت طبیعی سینه است. با این حال با برخی محدودیت‌ها و ریسک‌ها همراهی دارد:

• اضطراب ناشی از یافتن توده

با این که اغلب توده‌هایی که زنان در حین معاینه پیدا می‌کنند، با سرطان مرتبط نیستند، اما یافتن توده می‌تواند منجر به اضطراب و نگرانی شود.؛ به طوری که فرد تا نهایی شدن ماهیت توده آرام نگیرد.

• ممکن است تست‌های بیشتری برای یافتن ماهیت توده درخواست شود

در صورتی که توده‌ای زیر دست احساس کنید، پزشک احتمالا یک تست تشخیصی درخواست می‌کند؛ از قبیل ماموگرافی، سونوگرافی و یا نمونه‌برداری( بیوپسی). اگر مشخص شود که توده ماهیت سرطانی ندارد و خوشخیم است ممکن است تصور کنید که تست درخواستی بیهوده انجام شده است.

• تکیه بیش از حد به مزایای معاینه سینه

معاینه سینه نمی‌تواند جای ماموگرافی و یا معاینه سینه توسط پزشک را بگیرد. گرچه می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی غربالگری سرطان پستان باشد، با این حال هرگز به تنهایی برای غربالگری سرطان سینه کافی نیست.

چطور برای انجام معاینه سینه آماده شویم؟

بهترین زمان برای انجام معاینه سینه در منزل، چند روز پس از پایان دوره‌ی قاعدگی است. از آن جایی که تغییرات هورمونی می‌توانند اندازه سینه را تحت تاثیر قرار دهند، بهتر است معاینه را زمانی انجام دهید که سینه‌ها سایز طبیعی دارند.

زنانی که پریود نمی‌شوند و در سنین یائسگی هستند، باید یک روز مشخص را- مثلا روز اول هرماه- برای انجام منظم معاینه سینه انتخاب کنند.

همچنین ضروری است که یک دفترچه از معاینات خود داشته باشید؛ این به شما کمک می‌کند تا هر تغییری را در سینه‌ی خود به سرعت تشخیص دهید.

همچنین پیش از شروع معاینه سینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تکنیک آن را به دقت برای شما توضیح دهد.

معاینه سینه چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه نحوه صحیح معاینه سینه را در 5 مرحله به شما توضیح می‌دهیم:

• قدم اول

معاینه سینه را با مشاهده آغاز کنید . برای این کار روبه‌روی یک آینه بایستید. شانه‌هاتان را خم نکنید و دو دستتان را بر روی لگن هر طرف قرار دهید.

طی مشاهده به موارد زیر دقت کنید:

• طبیعی بودن رنگ، سایز و شکل سینه‌ها

• هم‌اندازه بودن سینه‌ها بدون تورم

اگر حین مشاهده متوجه هر یک از موارد زیر شدید، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

• گودی، بیرون زدگی و یا هر تغییر شکل

• تو رفتن نوک سینه

• تورم، قرمزی و یا بثورات پوستی

• قدم دوم

در این مرحله هر دو دست خود را بالا ببرید و مشاهده را به همان صورتی که توضیح داده شد، تکرار کنید.

• قدم سوم

همچنان که روبه‌روی آینه هستید، به خارج شدن هر نوع ترشحی از نوک سینه‌هاتان توجه کنید.( ممکن است ترشح زرد، شیری، آب و یا خون باشد.)

• قدم چهارم

در این مرحله دراز بکشید و معاینه را با استفاده از دست‌ها ادامه دهید. از دست راست خود برای معاینه سینه چپ و از دست چپ برای معاینه سینه راست استفاده کنید. از لمس محکم و ملایم با کمک از بالشتک‌های انتهایی انگشتان استفاده کنید. ( معاینه با ناخن یا نوک انگشتان اشتباه است و باید بخش انتهایی انگشتان کاملا درگیر باشد.) معاینه را به شیوه دورانی انجام دهید.

دقت کنید که حین معاینه تمام بافت پستان را پوشش دهید. معاینه را از تا بالای شکم و از طرفین تا کنار زیربغل ادامه دهید.

از الگویی مشخص استفاده کنید که مطمئن شوید کل بافت پستان را معاینه کرده‌اید؛ برای مثال می‌توانید معاینه را از نوک پستان بصورت دایره‌ای شروع کنید و هرچه به سمت خارج می‌روید، دایره را بزرگ‌تر کنید تا زمانی که به انتهای بافت پستان برسید.

همچنین می‌توانید بطور عمودی و از بالا به پایین، ردیف به ردیف پستان را معاینه کنید. انگار در حال چمن‌زنی هستید! بنظر می‌رسد که زنان از این روش اغلب بهترین نتیجه را می‌گیرند.

دقت کنید که تمام بافت پستان را از از سطح به عمق معاینه کنید. برای این منظور لازم است فشار دست خود را تغییر دهید. از فشار سطحی برای پوست و بافت‌های سطحی و از فشار عمقی برای بافت‌های عمقی‌تر استفاده کنید. هنگامی که بافت‌های عمقی را معاینه می‌کنید، باید احساس کنید که به بافت دنده رسیده‌اید.

 

• قدم پنجم

در پایان سینه‌هاتان را در حالت ایستاده یا نشسته معاینه کنند. برای بسیاری از زنان معاینه در حالی که سینه‌ها خیس باشند راحت‌تر است؛ بدین منظور می‌توانید معاینه را زیر دوش انجام دهید. همانطور که در قدم 4 توضیح داده شد، سینه را بطور کامل معاینه کنید و تمام بافت آن را پوشش دهید.

پیشنهاد مطالعه: آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

نتایج حاصل از معاینه

• چه چیزی در معاینه نرمال تلقی می‌شود؟

به دلیل تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه، بسیاری از زنان ممکن است توده یا تغییراتی ببینند که طبیعی هستند. یافتن توده یا تغییر دلیل نمی‌شود که بترسید. سینه‌ها اغلب در مکان‌های مختلف، حس‌های مختلفی دارند. برای مثال لمس یک برجستگی محکم در بخش پایینی هر پستان طبیعی است. ظاهر و احساس پستان شما با افزایش سن تغییر می‌کند.

• چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود هر یک از یافته‌های زیر به پزشک مراجعه کنید:

• یک توده سخت یا گرد در پستان یا زیربغل

• هر تغییری در مشاهده یا لمس سینه از قبیل ضخیم شدن یا برجستگی که با بافت اطراف متفاوت است

فرو رفتن نوک سینه

• ترشح از بافت سینه

• قرمزی، گرما، حساسیت در لمس، درد و یا تورم

اگر توده‌ای حین معاینه لمس کردیم، چه کار کنیم؟

• نترسید!

هر توده‌ای نشانه‌ی سرطان نیست؛ توده در بسیاری از موارد یافته‌ای طبیعی و ناشی از تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی است. از سوی دیگر اغلب توده‌ها خوشخیم هستند و سرطانی نیستند.

• اگر متوجه توده یا هر یافته‌ی غیرطبیعی شدید، موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

این موضوع به خصوص درمورد توده‌هایی است که پس از گذشتن یک سیکل ماهانه تغییری نکنند، بزرگ‌تر شوند و یا بطور دائمی وجود داشته باشند. شاید بهتر باشید صبر کنید دوره‌ی قاعدگی‌تان بگذرد و ببینید توده خودبخود برطرف می‌شود و یا تغییری می‌کند یا خیر. بهترین مراقب سلامتی کسی است که شما را می‌شناسد و پیش از این معاینه‌تان کرده است؛ مثلا متخصص زنان و زایمان‌تان.

• پیش از ملاقات پزشک، بدانید چه چیزی در انتظارتان است.

طی ملاقات به دنبال لمس توده، پزشک ابتدا از شما شرح‌حال می‌گیرد و سپس سینه‌تان را معاینه می‌کند. معاینه‌ای کامل است که با معاینه‌ی زیربغل همراه باشد. در ادامه پزشک یک تست تصویربرداری برای بررسی بیشتر درخواست می‌کند. سونوگرافی اولتراسوند شیوه‌ی معمول تصویربرداری برای زنان زیر 30 سال، زنان باردار و شیرده است. هر دو روش سونوگرافی و ماموگرافی برای بررسی روتین در زنان بالای 30 سال و آن‌ها که باردار و شیرده نیستند، درخواست می‌شود. اگر تست اضافی نیاز باشد، پزشک ممکن است MRI یا بیوپسی درخواست کند. ممکن است برای بررسی بیشتر شما را به یک جراح پستان ارجاع دهد.

• مطمئن شوید که پاسخ سوال‌هاتان را گرفته‌اید.

پزشک موظف است علت توده یا هر تغییر دیگری در سینه‌تان را به شما توضیح دهد و در صورت نیاز برنامه‌ای برای غربالگری و یا درمان شما در پیش بگیرد.

نکته پایانی

انجام منظم معاینه سینه در کنار انجام به موقع تست‌های غربالگری از جمله ماموگرافی نقش مهمی درکاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دارد. فراموش نکنید در صورت ابتلا به سرطان، بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شود، شانس موفقیت درمان بالاتر می‌رود.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص جراح عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید