نحوه مصرف شیر خشک

0
4,473
41106.jpeg alt_text
41106.jpeg caption

علی رغم تلاش های صورت گرفته برای ارتقای تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی کمتر از 50 درصد خانم ها تا 6 ماهگی شیردهی را ادامه می دهند. اغلب خانم ها انتخاب تغذیه برای شیرخوار خود را در اوایل بارداری اتخاذ می نمایند.  ارجحیت والدین شایعترین دلیل استفاده از شیر مصنوعی یا شیرخشک شیرخوار است.  در هرحال شیر مصنوعی نیز در شیرخوارانی که دریافت شیر مادر در انها به دلیل عوامل شیرخوار مانند اختلالات ارثی متابولیسم و عوامل مادری قدغن است ،لازم است. بعلاوه شیر مصنوعی بعنوان مکمل حمایتی وزن گیری ناکافی در شیر مادرخواران بکار رفته است. شیرهای مصنوعی موجود در بازار بی خطر بوده و از نظر تغذیه ای بعنوان تنها منبع تغدیه ای شیرخواران سالم برای 6 ماه اول زندگی کافی هستند. 

اشکال شیرخشک 

شیرهای مصنوعی به شکل پودر یا مایع تغلیظ شده برای تغذیه شیرخوار اماده هستند. این محصولات معمولا 20 کیلو کالری در هر 30 میلی لیتر فراهم می سازند. 

دستورالعمل نگه داری شیر خشک 

بسیاری از والدین به روش تهیه انواع مختلف شیرخشک توجه نمیکنند و طبق روش سنتی شیرخشک کودک خود را اماده میکنند.  باید توجه گردد که از دستورالعمل مخلوط نمودن شیر برای پرهیز از کم یا زیاد رقیق شدن ان تبعیت شود. از اب جوشیده یا استریل استفاده شود و از پیمانه های مخصوص که بوسیله کارخانه ی سازنده داده شده استفاده شود زیرا اندازه پیمانه ها متفاوت هستند. برخلاف تصور والدین که ممکن است این نکات را نادیده بگیرند، رقیق شدن یا غلیط شدن شیر به علت عدم توجه به نکات گفته شده میتواند اختلالات و مشکلات جدی برای شیرخوار از جمله اختلال الکترولیتی ایجاد نماید.آبی که جوشیده شده باید کاملا سرد شود تا از تجزیه مواد مغذی حساس به حرارت در شیرخشک به خصوص ویتامین سی جلوگیری شود. لازم است که اب چاه به طور منظم برای الودگی باکتریها و سموم ازمایش شود. اب شهر می تواند دارای غلظت متفاوتی از فلوراید باشد و اگر غلظت ان زیاد باشد باید برای پرهیز از سمیت، اب معدنی که فاقد فلوراید شده بکار رود. باید به والدین آموزش داده شود که در زمان تهیه شیر مصنوعی یا تغذیه شیرخوار از روش های مناسب شستشو شوی دست استفاده نمایند.  زمانی که ظروف مایع تغلیظ شده و اماده ی تغذیه باز شد میتوان ان را با کاغذ الومینیوم یا حلقه پلاستیکی پوشانده و برای کمتر از 48 ساعت در یخچال نگه داری کرد.  پودر شیرمصنوعی باید در یک جای خشک و خنک نگه داری شود، زمانی که قوطی باز شد باید با درپوش پلاستیکی خود یا کاغذ الومینیوم پوشانده شده و پور شیر مصنوعی تا 4 هفته مورد استفاده قرار گیرد.  پس از تهیه شیر مصنوعی بدون توجه به نوع شیر مصنوعی تمام بطری ها باید در طی 24 ساعت مصرف شوند. 

نحوه نگه داری از شیر خشک

شیر مصنوعی باید در طی دو ساعت پس از خروج از یخچال استفاده شود و زمانی که شیرخوار از ان تغذیه شد در مدت 1 ساعت یا همان موقع دور ریخته شود. شیر مصنوعی تهیه شده ای که در یخچال نگه داری شده باید با قرار دادن ظرف در اب گرم برای پنج دقیقه گرم شود. شیر مصنوعی نباید در ماکروویو حرارت داده شود زیرا شیر میتواند بطور غیریکسان گرم شده و علی رغم ان که زمانی که توسط والدبن ازمایش می شود بنظر می رسد حرارت مناسبی دارد منجر به سوختگی دهان شیرخوار گردد.  شیرخشک خواران باید با هدف دستیابی به رشد و تکامل متناسب با پتانسیل ژنتیکی کودک در میزان مصرف شیر آزاد باشند. دریافت کافی برای وزن گیری 25 تا 30 گرم روزانه در 3 ماه اول زندگی، 140 تا 200 ml/kg/day خواهد بود. از 12 تا 14 ماهگی میزان وزن گیری کاهش می یابد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید